2014-03-16, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Var syftet med att stiga till 45000 feet att ha ihjäl passagerarna?
Passagerare dör inte av att man stiger till en höjd på 45 000 fot.

Dessutom är uppgifterna om att planet stigit till 45 000 fot inte bekräftade. De ska tas med en nypa salt som man brukar säga.
Senast redigerad av U-Fig 2014-03-16 kl. 21:42.
Citera
2014-03-16, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Inte vad jag minns, men jag har inte varit med från början.

OnT tror jag att det är mycket möjligt att detta är ett liknande fall. Men den här gången ville piloten vara säker på att planet inte skulle hittas, därför den långa resan till de djupare vattnen.
Ja precis. Och piloten från den händelsen drog ju ned planet i floden så hårt det bara gick för att han inte ville att det skulle upptäckas att han hade tagit livet av sig och tog med sig alla andra på kuppen. Dom hade ju bara ren tur att dom hittade svarta lådan eller vad den heter sista dagen dom letade, annars skulle vi ju aldrig få reda på sanningen om vad som hände den kvällen och det skulle avskrivas som en olycka med all säkerhet.
Citera
2014-03-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Var syftet med att stiga till 45000 feet att ha ihjäl passagerarna?

Nån skrev att man ska ta höjderna med en nypa salt "enligt uppgift". Annars tänker jag att det var ett bra sätt att bli av med paxen och sedan landa planet.
Citera
2014-03-16, 21:42
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Passagerare dör inte av att man stiger till en höjd på 45 000 fot.
Var nån gammal flygindustrisnubbe i nått amerikanskt TV-reportage som hade den teorin, det lät lite märkligt.
Citera
2014-03-16, 21:43
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
En artikel som kanske inte har något nytt att komma med, men ger en ganska intressant läsning om piloten Shah:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2581817/Doomed-airliner-pilot-political-fanatic-Hours-taking-control-flight-MH370-attended-trial-jailed-oppo sition-leader-sodomite.html

Hur var det Oswald sa det : i am a patsy !
(o nej, tror nog att Oswald gjorde "det")

Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Även om den dömande rättegången slutade för endast 4 timmar innan du klev på flygplanet? Det låter iaf som en mycket troligare förklaring än en kapning som gick snett.

Jag får det inte bara att gå ihop !

Bägge i cockpiten har mycket bra jobb.., status, ekonomi, karriärer, fördelar. Ett priviligerat liv.
Och detta skall man ha gett upp ?

Nej !
Citera
2014-03-16, 21:44
Medlem
Porrtidningssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
I Sverige får man frakta husdjur i flygplans lastutrymmen, i Asiens ses säkert apor etc som husdjur. Kan det vara möjligt att en apa har brutit sig fri och gjort kaos med elledningar och annan vital utrustning i lastutrymmet? Tänk hur mycket som kan gå sönder om en arg orangutang får härja fritt... Planet skulle till Peking, Kina, kanske var det en arg panda från ett Zoo som ställde till med oreda...

Då det verkar som att det är omöjligt att landa ett Boeing 777 på ett hangarfartyg så föll min teori. Detta är väl det mest troliga scenariot då
Citera
2014-03-16, 21:46
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Xinjiang ligger ju rätt så nära Nepal, Tibet och Bhutan. Xinjiang är ju det största tillhållet för uigurerna. Kan man göra någon koppling här? Bara spekulerar.

Mycket möjligt enligt mig. Malajsia tycks ju ha ett ganska tufft klimat mellan äkta Malajer och övriga invånare, dvs Malajsier. Piloten (den äldre) tycks ju vara Malajsier och till på det en politisk fanatiker. Malajer är alltid muslimer, malajsier kan men behöver inte vara det, men jämför man innehållet (som ser ut att vara starkt religiöst muslimsk) på pilotens facebook med den fängslade politikerns (förmodar jag) strävan efter nationellt erkännande så kanske han identifierade sig med uigurerna. Åtminstone tillräckligt för att göra gemensam sak och på köpet knäppa Malajsia på näsan. Nu fanns det dessutom en uigurier ombord, dessutom pilot. Jag skulle inte bli förvånad om dessa har kapat planet tillsammans, oskadliggjort passagerarna och landat planet någonstans.

En alternativ är ju att piloterna kapat flygplanet för att blir rika men att något gick fel och de av misstag kraschade på någon otillgänglig plats. Den yngra av piloterna snittade på Malajsia Air sedan 2007 bara 1h/dagen, dvs en flygning ToR på en och en halv vecka vilket rimligen måste vara en mycket låg arbetstid efter sju år i bolaget. Med lön baserad på flygtimmar kanske han ville bli ekonomiskt oberoende. Konstigare saker har hänt och han tycks besitta en viss attityd om inte rökning etc är normalt där. Kanske blev piloterna lurade, allt otroligt kan ju vara sant.

Att det skulle vara ett självmord med allt precisionsflygning för att bara försvinna verkar mycket osannolikt.
Senast redigerad av sluggerbanan 2014-03-16 kl. 21:49.
Citera
2014-03-16, 21:47
Bannlyst
Någon som har lust att göra ett kort sammandrag om vad det var för rättegång piloten var i och så? Hittar bara engelska artiklar och jag är för trött för att sitta och läsa igenom allt för att hitta 2-3 rader text som jag är intresserad av.
Citera
2014-03-16, 21:48
Medlem
Kan ju inte ha mycket bättre förhandlingsläge som kapare om man försvinner spårlöst med flygplan och besättning, bara för att mirakulöst återuppstå när anhöriga haft minimalt med hopp om att kunna återse nära och kära i livet igen. Och regeringar som kan få världshistoriens största goodwill om de kan få hem sina medborgare.

Tyvärr känns det bara så extremt spektakulärt att genomföra en sån iskall kupp. Några tidigare fall där terrorister hållit så här länge på en kapning av ett kommersiellt flygplan?
Citera
2014-03-16, 21:50
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Allt är bullich.

Ca 300pers borta och ingen kan tydligen få fram någon info ifrån deras mobiler. Hitta iphone eller vad som, världens ledande land på spionage är inblandat men kan inte hitta ett helt plan fullt med elektronik.
NSA kanske redan vet men är försiktiga med att berätta eftersom dom får skäll av allt och alla för att dom gör sitt jobb.
Citat:
US intelligence is focusing on the pilot and co-pilot’s possible role in the plane’s disappearance and are worried it may have landed somewhere to be used later as a weapon.

http://news.sky.com/story/1226767/missing-plane-may-have-sent-signals-on-ground
Citera
2014-03-16, 21:51
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Mycket möjligt enligt mig. Malajsia tycks ju ha ett ganska tufft klimat mellan äkta Malajer och övriga invånare, dvs Malajsier. Piloten (den äldre) tycks ju vara Malajsier och till på det en politisk fanatiker. Malajer är alltid muslimer, malajsier kan men behöver inte vara det, men jämför man innehållet (som ser ut att vara starkt religiöst muslimsk) på pilotens facebook med den fängslade politikerns (förmodar jag) strävan efter nationellt erkännande så kanske han identifierade sig med uigurerna. Åtminstone tillräckligt för att göra gemensam sak och på köpet knäppa Malajsia på näsan. Nu fanns det dessutom en uigurier ombord, dessutom pilot. Jag skulle inte bli förvånad om dessa har kapat planet tillsammans, oskadliggjort passagerarna och landat planet någonstans.
.

Detta har redan diskuterats i tråden flera gånger, varje gång har vi kommit fram till
att piloten med största sannolikhet är ateist, att styrmannen möjligen kan ha vara
troende men i sådana fall inte särskilt mycket till bokstavstroende utan snarare det
motsatta att han tar väldigt lätt på religionen och dess regler.
Citera
2014-03-16, 21:52
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Kan ju inte ha mycket bättre förhandlingsläge som kapare om man försvinner spårlöst med flygplan och besättning, bara för att mirakulöst återuppstå när anhöriga haft minimalt med hopp om att kunna återse nära och kära i livet igen. Och regeringar som kan få världshistoriens största goodwill om de kan få hem sina medborgare.

Tyvärr känns det bara så extremt spektakulärt att genomföra en sån iskall kupp. Några tidigare fall där terrorister hållit så här länge på en kapning av ett kommersiellt flygplan?
Skulle tro att detta är rätt så unikt om alla människorna fortfarande lever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in