Citat:
Ursprungligen postat av
Rommelstein
Xinjiang ligger ju rätt så nära Nepal, Tibet och Bhutan. Xinjiang är ju det största tillhållet för uigurerna. Kan man göra någon koppling här? Bara spekulerar.
Mycket möjligt enligt mig. Malajsia tycks ju ha ett ganska tufft klimat mellan äkta Malajer och övriga invånare, dvs Malajsier. Piloten (den äldre) tycks ju vara Malajsier och till på det en politisk fanatiker. Malajer är alltid muslimer, malajsier kan men behöver inte vara det, men jämför man innehållet (som ser ut att vara starkt religiöst muslimsk) på pilotens facebook med den fängslade politikerns (förmodar jag) strävan efter nationellt erkännande så kanske han identifierade sig med uigurerna. Åtminstone tillräckligt för att göra gemensam sak och på köpet knäppa Malajsia på näsan. Nu fanns det dessutom en uigurier ombord, dessutom pilot. Jag skulle inte bli förvånad om dessa har kapat planet tillsammans, oskadliggjort passagerarna och landat planet någonstans.
En alternativ är ju att piloterna kapat flygplanet för att blir rika men att något gick fel och de av misstag kraschade på någon otillgänglig plats. Den yngra av piloterna snittade på Malajsia Air sedan 2007 bara 1h/dagen, dvs en flygning ToR på en och en halv vecka vilket rimligen måste vara en mycket låg arbetstid efter sju år i bolaget. Med lön baserad på flygtimmar kanske han ville bli ekonomiskt oberoende. Konstigare saker har hänt och han tycks besitta en viss attityd om inte rökning etc är normalt där. Kanske blev piloterna lurade, allt otroligt kan ju vara sant.
Att det skulle vara ett självmord med allt precisionsflygning för att bara försvinna verkar mycket osannolikt.