2014-03-16, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patt-Lisa
Fanns det tillräckligt med bränsle för att ta sig till Nordkorea?

Nordkorea ligger lika långt från Malaysia än slutdestinationen, så det borde det ha gjort.
Citera
2014-03-16, 16:13
Medlem
wizzmans avatar
Undra om dom hittade någon intressant rutt som pilotern hade på sin simulator i källaren.
Citera
2014-03-16, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quarterbye
Allt mer tyder på att flygplanet har landat på nån ö däromkring. Varför söker man inte där efter överlevande? Söka i havet kan man alltid göra senare, bättre att koncentrera sig på att söka efter liv till en början.

Jag har redan förklarat för dig varför det är osannolikt att planet landat på någon random ö. Se (FB) Malaysia Airlines Flygning MH370 saknas 2014-03-09
Citera
2014-03-16, 16:16
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Skillnaden i hur fort någon avlider på 30000 fot jämfört med 45 000 fot utan kabintryck är obefintlig, varför riskera stall (och bränna bränsle) för att stiga till FL450?

FL200 är inte lågt nog för att andas utan syrgas, 10 000 fot (FL100) brukar man normalt räkna med om man ska andas utan masker.

Meningslösa jämförelser. Nu var planet uppe och och flög där, ge din förklaringen till varför istället för att tramsa med historier som uppenbarligen inte inträffade eller är speciellt giltiga.
Citera
2014-03-16, 16:17
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Acars-meddelanden kan du få med flera minuters mellanrum och lite mer, eller mer täta meddelanden, eller helt tyst tills någonting felaktigt uppstår. Jag har inte sett någonting alls som tyder på att någon ska ha slagit av något Acars.
Man frågade om det i presskonferensen idag. Och svaret var att de var övertygade om att ACARS slogs av innan sista ATC-kommunikationen.

Citat:
Rättegången tyder inte på någonting i nuläget, finns miljoner av orsaker varför han varit där.
Man vet redan att har stödde politikern, av andra källor.

Citat:
.
Godnatt är ganska vanligt att säga, det är bara foliehattarna som tror att det betyder "nu kommer folk dö". God natt, god dag, god eftermiddag, god kväll, hej då, är något man för det mesta säger till flygledarna när man antingen tar kontakt för första gången, eller lämnar kanalen.

Det är inte innehållet i sig som är det viktiga utan det faktum att det kom efter att ACARS stängdes av.

Citat:
Varför transpondern slogs av kan man bara spekulera i. Men att slå fast någonting i detta läget är fruktansvärt fel. Förstår inte hur man kan intala sig att detta är vad som hänt, när man inte vet ett dyft mer än att saker och ting har slutat att fungera.

Transponderns slås av så att man inte kan upptäcka planet. Det faktum att det sker mellan två luftutrymmen gör det inte mindre suspekt.
Citat:
Hur i jösse namn kan folk veta att det rör sig om en förprogrammerad kursändring?
Det är media i USA som gick ut med uppgift om det, eftersom svängen verkade professionell.
Senast redigerad av checkthisout. 2014-03-16 kl. 16:20.
Citera
2014-03-16, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Jag har redan förklarat för dig varför det är osannolikt att planet landat på någon random ö. Se (FB) Malaysia Airlines Flygning MH370 saknas 2014-03-09

Och jag har källor som styrker mitt påstående att det inte alls är osannolikt. Det är mer och mer troligt att det ligger till så, man har inte hittat flygplanet i havet trots att man genomsökt varenda kvadratkilometer i det berörda området. Planet måste finnas på land nånstans.

– Det finns gott om plats att landa en 777 Boeing i det berörda området, säger John Lindsay till Sky News.
Citera
2014-03-16, 16:20
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Man frågade om det i presskonferensen idag. Och svaret var att de var övertygade om att ACARS slogs av innan sista ATC-kommunikationen.

Man vet redan att har stödde politikern, av andra källor.

Det är inte innehållet i sig som är det viktiga utan det faktum att det kom efter att ACARS stängdes av.

Transponderns slås av så att man inte kan upptäcka planet. Det faktum att det sker mellan två luftutrymmen gör det inte mindre suspekt.

Det är USA som gick ut med uppgift om det, eftersom svängen verkade professionell.

a) Piloten var en yrkesman?
b) Hur vet dom hur svängen såg ut, transpondern var ju avstängd?

Detaljer, jag vet men jag är nyfiken iaf
Citera
2014-03-16, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Meningslösa jämförelser. Nu var planet uppe och och flög där, ge din förklaringen till varför istället för att tramsa med historier som uppenbarligen inte inträffade eller är speciellt giltiga.

Jag vet inte, men det resonemang du för i din tidigare post är inte logiskt, något både jag och SilentVictory har påpekat i respektive poster.

Den enda rimliga teorin jag hört om detta var från ksv som många sidor tillbaka spekulerade i att det kan ha berott på att autopiloten varit avstängd. Om det stämmer vet jag däremot inte, jag vet heller inte om vi fått bekräftat att planet faktiskt har varit uppe på FL450. Däremot anser jag att ditt tidigare resonemang inte håller, på grund av dom anledningar som jag har listat.
Citera
2014-03-16, 16:21
Medlem
[quote=alexcc|47959912
Snubban ifråga heter Steven Frischling och har Twitterkonto @flyingwithfish. Observera att han fick info från DHS redan den 8:e mars att:[/QUOTE]

Din initierade källa får sina uppgifter från DHS = United States Department of Homeland Security. Har man tagit ställning till vilken sida man hör i den orwellska världen, så litar man naturligtvis blint på allt som kommer därifrån. För min del får det istället varningsklockorna att ringa, inte minst med tanke på allt våld och all inblandning i andra länders angelägenheter som USA ligger bakom.

Din källa kan snudda vid sanningen, men vrida den åt ett annat håll, när utvecklingen börjar komma ikapp denna. Det kan mycket väl ha gått till ungefär som det beskrivs, men att det är USA som ligger bakom. Motivet kan vara storpolitik, att man vill förmå Kina att inte gå emot USA i Ukraina-konflikten. Man kan ha lockat med någon åtråvärd uppfinning från Freescale och även ställt de kinesiska ingenjörenas liv på spel. Kina tycks dock inte backa, utan har varnat USA för att starta ekonomisk krigföring mot Ryssland. I så fall har operationen misslyckats och man behöver hitta på en historia, som allmänheten kan svälja.

Planet i sig lär vara värt åtskilliga miljoner och kommer nog inte att förvandlas till skräpmetall. En bonus kan däremot vara det patent som tillfaller Blackstone, eftersom de kinesiska delägarna knappast lär återkomma. Det troliga är att planet flögs till Diego Garcia, där man länge misstänkt att det finns ett hemligt fängelse, sk "black site". Enligt Wikipedia medgav George W Bush i ett tal 2006 att sådan fängelser existerar. Landningsbanor och hangarer bör där också finnas gott om.

Inlägget från ManTheStan stärker min uppfattning att din källa skriver på uppdrag från DHS, inte skvallrar om vad han fått veta.
Citera
2014-03-16, 16:22
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Vad Malajsia arbeter efter just nu är att minst en pilot är inblandad. Det finns ingen annan som både har möjlighet att tanka extra bränsle

Inte helt enkelt att landa, tanka, och sedan åka igen, med ett så 'hett' plan, var menar du att det ska ha skett?
Citera
2014-03-16, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
[...]
[...]

Jag har pratat om detta tidigare men det är inte svårare att upptäcka att planet slår av transponden nära en sektorgräns, tvärtom kan det tänkas att man haft anledning att titta på radarmålet just för att det närmar sig sektorgränsen. Jag anser alltså inte att det blir varken mer eller mindre suspekt att man slår av transponden just nära en sektorgräns, utan jag tror det kan vara slumpen.
Citera
2014-03-16, 16:24
Medlem
[QUOTE=alexcc|47959912]Postade det här igår men tog bort det när jag insåg att folk fortfarande ligger ca en vecka efter media. Nu postar jag det här igen, förklaringen som jag tycker stämmer bäst in på verkligheten (alltså: ett kapat plan, inga fysiska tecken på krasch, inga krav för gisslan, handlingsförlamade regeringar), med motiv och möjlighet, och som har fått ganska mycket draghjälp på Twitter. Inte mina teorier, så diskutera gärna, men flame:a inte mig! Vill ni flamea så kan ni kontakta mannen själv.

Snubban ifråga heter Steven Frischling och har Twitterkonto @flyingwithfish. Observera att han fick info från DHS redan den 8:e mars att:
(1) planet hade kapats,
(2) att piloten var inblandad, och
(3) att planet hade landat nånstans.

Nästan en hel vecka innan vi nu fått exakt detta bekräftat via media, alltså. Han twittrade om detta den 9:e mars, går att läsa. Han verkar väldigt trovärdig, har hållit på med aviationsfrågor i över 13 år, och har hela tiden varit mellan tre till sex dagar före media i sina teorier om MH370, som han säger kommer direkt från middle managers på Department of Homeland Security. Så här säger han:

- USA och andra länder inklusive Malaysia har varit medvetna om att planet kapades från dag ett. Bara för att de inte kommer rakt ut och säger det till oss så är det ändå fullt möjligt att USA och andra länder kan behålla hemligheter från dig och mig. Satellitbilderna, Andamanöarna och jordbävningen var bara villospår.

- Vad kan finnas på planet? Vi vet inte exakt eftersom just detta plans cargo manifestlista var aldrig fullständig. Det var enda planet på KL flygplats där x-ray osv på cargoinnehållet ej gjordes den dagen. Tror Steven sa att xray maskinen var trasig, men kommer ej ihåg. Det finns dessutom en ULD cargo position som man inte har någon info om. Detta har nämnts flera gånger nu som en möjlig orsak till kapningen men det verkar omöjligt att nu i efterhand ta reda på vad som fanns där.

- Det är möjligt att pax inte ens visste att det rörde sig om en kapning. Kanske därför det inte blev något motstånd från deras sida. Det är nattetid, folk försöker sova, man kanske inte kommer ut direkt och säger att planet är kapat på intercom. Man vill ha lugna passagerare. Är piloten/ besättningen inblandad är det inte så svårt att låtsas som allt är normalt.

- Eftersom kaparna inte ville ha någonting i gengäld för passagerarna så "eliminerades" dem. Väldigt synd om så nu är fallet. De hade nog mördats ganska snabbt, ex efter landningen. De var ju ändå bara en liability. Därför har vi inte hört något om krav osv. Men passagerarna var ju inte det kaparna ville åt. Kaparna hade aldrig för avsikt att förhandla. Man ville åt planet, och inte vilken 777 som helst utan just denna.

- Det här handlar således inte om terrorism som vi förstår det, utan "piracy", alltså stöld av någonting värdefullt. Det behöver inte ens vara någonting som har värde i hård valuta. Det är inte terrorister i vanlig bemärkning som gjort detta, utan en kartell. Inte en hijacking, utan en heist.

- Piloten (den äldre) är inblandad. Han visste ju att man skulle stänga av transpondern innan Vietnam. Vem mer än piloten kan veta när airspace börjar alt slutar? Han har köpts och var INTE självmordsbenägen. Han lever med största sannolikhet fortfarande. För honom handlade det mer om politik än pengar. Vi vet inte om andra i besättningen också var inblandade. Den yngre piloten har förmodligen också han "eliminerats" tillsammans med de andra "onödiga" på planet. Malaysia har idag kommit ut och sagt att piloterna inte hade bett om att flyga tillsammans den natten, så allt tyder på att det bara var en pilot som var inblandad.

- Planet följde nog efter Singapore Airlines flight från Singapore till Barcelona den natten under rutten från Indien, och kunde på så sätt undvika detektion från Indien, Pakistan och Afghanistan. Inte Steven som säger så, utan någon på Reddit som kommit fram till detta men tror Steven köper det. Kan även vara ett KLM-plan. Detta kräver en pilot som är vääääldigt skicklig. Se här: http://www.reddit.com/r/news/comments/20dopw/comprehensive_timeline_malaysia_airlines_flight/cg2uht6

- Anledningen till varför just detta plan har kapats är förmodligen för att det fanns en grupp människor ombord som hade tillgång till material och/eller kunskap relaterat till USA:s defence applications. De 20 ingenjörerna ombord lever kanske än, eftersom de sitter inne på kunskap som - ahem - andra länder vill ha.

- Ett plan av denna storlek behövde en riktig landningsbana. Omöjligt att landa och lasta av cargo på någon öde ö någonstans. Det är skitskrämmande, men allt tyder på - and I quote - "high level state-sponsored industrial espionage". Regeringar är alltså inblandade.

- Planet kommer inte att hittas. Det behövs inte längre. Förmodligen blir det skräpmetall inom kort. Att flyga runt med planet som en WMD som vissa påstår är bara urbota dumt eftersom det skulle snappas upp var som helst i världen och skjutas ner. Både planet och kropparna har redan "omhändertagits".

- Igår sa jag här att Indien och USA har pausat sina sökpådrag i indiska oceanen eftersom ingenting tyder på att planet kraschat i havet. Det var nån som ville ha källa på det: http://www.reuters.com/article/2014/03/16/us-malaysiaairlines-flight-idUSBREA2701720140316 (scrolla ner) Igår var det bara Steven och några andra som sa så, men nu har tom Reuters kommit ut med denna info.

- Det kommer såsmåningom bli mycket mer fokus på Freescale Semiconductors och vilka de 20 ingenjörerna är och vad företaget gör. Det är mycket som är intressant här, bl.a. att de har tydligen hjälpt till att bygga/designa applikationer för USA:s DoD. Säg nu, bland alla USA:s fiender, vem skulle inte vilja ha tillgång till en sån sak? Skulle inte Kina kunna döda 150 av sina egna för att få ut sådan information? Skulle inte Iran kunna ordna kapning och landning av ett plan för att försäkra sig ifall USA attackerar i framtiden, som ju har diskuterats flitigt det senaste året?

Denna artikel publicerades tidigt imorse om just Freescale:
http://www.ibtimes.co.uk/malaysia-airlines-plane-mh370-latest-conspiracy-theory-were-freescale-semiconductor-top-employees-14 40097

- "Världen" kommer aldrig få veta vad som egentligen hände med MH370 utan det kommer fortsätta vara ett spökplan. Mycket mer info än det vi får idag i media kommer inte att framkomma. De kommer helt enkelt inte hitta planet. Läget är mycket svårt för Malaysia som måste hantera anhörigas ilska, men eftersom det här inte är något gisslanfall så har regeringen inte mer att ge. Det är lättare för dem att låta fallet förbli ett mysterium än att berätta den tragiska sanningen om de stackars passagerare och erkänna att deras egen pilot och ev andra i besättningen/ ground staff har öppnat dörren för sådana dunkla samarbeten på deras egna flygplan.

Snälla Gud, låt oss få hitta vraket på havsbottnen samt intakta svarta lådor så att vi kan få reda på vad som verkligen har hänt.
Annars kommer vi att få dras med foliehattskonspirationsteoretiker i årtionden framöver!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in