2014-03-16, 13:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att ingen har sett planet på radarn är inte så märkligt egentligen. Vi vet ju till exempel att en Tysk flög till Röda torget i Moskva utan att ryssarna såg honom. Jag tror vissa länders radarsystem kanske inte fungerar perfekt 24 timmar om dygnet och man kanske inte reagerar på ett enstaka objekt. De radarstationer som finns är ju mest till för militära syften och när det inte råder något direkt hot så tror jag inte att man är 100% alert.

Malaysierna säger ju sig ha sett något som passerade över deras territorium men de reagerade inte när det hände utan de såg detta först när man i efterhand analyserade loggar. Andra länder kanske inte ens sparar loggar, så det är ganska svårt att dra några definitiva slutsatser om detta.

En annan variant kan också vara att man har slagit på transpondern och låtsats vara ett annat plan, men jag vet inte om det skulle hjälpa.

Som andra redan skrivit: Ditt påstående är fel. Du är inte ensam om att dra paralleller till Mathias Rust i tråden, men det gör det inte bättre:

- Rust fångades visst in av rysk radar, flera gånger.
- Det diskuterades vad man skulle göra, men bristande samordning mellan olika flygsektorer och sammanblandningar (man tog honom bl.a. för en helikopter och trodde att han var ett vilsegånget ryskt skolflygplan) gjorde att det aldrig kom något beslut om att skjuta ner honom. Något som senare ledde till en rejäl huvudrullning (dock inte bokstavligt som på Stalintiden)
- Rust flög ett långsamt, litet sportflygplan på låg höjd

Så att använda Mathias Rust som argument för att kärnvapenmakter som Indien skulle ha kunnat missa ett stort trafikflygplan komplett ger jag inte mycket för. Fast lite kul är det, för jag misstänker att få av er som skriver om honom har några personliga minnen av händelsen eller någon egentlig förståelse för vilken uppmärksamhet den fick i världsmedia och vilket enomt, internt rabalder den ledde till i Sovjet. Detta skedde i en tid då vi som levde då såg järnridån som i princip ogenomtränglig och Sovjet som en till tänderna rustad kärnvapenmakt som låg i ständig stridsberedskap mer eller mindre. Rädslan för kärnvapenkrig var högst reell hos många. Att i det läget en ung tysk skulle kunna flyga ett litet sportplan rakt in i det röda imperiets hjärta och landa mitt i Moskva... det var så otroligt att ingen nästan kunde föreställa sig hur det skulle vara sant när man först fick höra om det.

Men det har som sagt var ingen bäring på det mysterium vi nu sitter och försöker analysera.
Citera
2014-03-16, 13:04
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Piloterna tycks ha sällskap till planet, vilket omkullkastar min tidigare teori att Shah mixtrat med planet Fariq ovetande.

http://media.theage.com.au/news/world-news/mh370-pilots-boarding-5251230.html
Citera
2014-03-16, 13:04
Medlem
mounzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Visst kanske det går att få till ett hyggligt resultat men 777an har dock större motorer
än vad 767an har så det är nog svårare med en 7777.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/22/Continental_Airlines_Boeing_767-400ER_Wallner.jpg
http://img.planespotters.net/photo/286000/original/N772LA-LAN-Cargo-Boeing-777-200_PlanespottersNet_286963.jpg
http://jsis.washington.edu/euc//image/777_engine.jpg
Visst, jag tror inte att någon påstått att det skulle vara enkelt. Bland trafikplan i drift idag har 777 de största motorerna (längst diameter). 777 är också tyngre än 767. Nu var det ju inte det diskussionen handlade om.
Citera
2014-03-16, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja, tydlighet är bra. Var i artikeln står det om "Enligt amerikanska experter" då?

Personligen är jag lite intresserad av teorin att någon hade tagit kontroll över planets datorer. Kanske någon som inte ens var med på planet.
Jag undrar helt enkelt om det är tekniskt möjligt att helt ta ifrån piloterna kontrollen över planet med ett falskt styrprogram? Jag påstår inte att detta är jättetroligt, men jag tycker det är en intressant teori. Om det går så öppnar det ju möjligheter för terrorister och kapare i framtiden.
Citera
2014-03-16, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Som andra redan skrivit: Ditt påstående är fel. Du är inte ensam om att dra paralleller till Mathias Rust i tråden, men det gör det inte bättre:

- Rust fångades visst in av rysk radar, flera gånger.
- Det diskuterades vad man skulle göra, men bristande samordning mellan olika flygsektorer och sammanblandningar (man tog honom bl.a. för en helikopter och trodde att han var ett vilsegånget ryskt skolflygplan) gjorde att det aldrig kom något beslut om att skjuta ner honom. Något som senare ledde till en rejäl huvudrullning (dock inte bokstavligt som på Stalintiden)
- Rust flög ett långsamt, litet sportflygplan på låg höjd

Så att använda Mathias Rust som argument för att kärnvapenmakter som Indien skulle ha kunnat missa ett stort trafikflygplan komplett ger jag inte mycket för. Fast lite kul är det, för jag misstänker att få av er som skriver om honom har några personliga minnen av händelsen eller någon egentlig förståelse för vilken uppmärksamhet den fick i världsmedia och vilket enomt, internt rabalder den ledde till i Sovjet. Detta skedde i en tid då vi som levde då såg järnridån som i princip ogenomtränglig och Sovjet som en till tänderna rustad kärnvapenmakt som låg i ständig stridsberedskap mer eller mindre. Rädslan för kärnvapenkrig var högst reell hos många. Att i det läget en ung tysk skulle kunna flyga ett litet sportplan rakt in i det röda imperiets hjärta och landa mitt i Moskva... det var så otroligt att ingen nästan kunde föreställa sig hur det skulle vara sant när man först fick höra om det.

Men det har som sagt var ingen bäring på det mysterium vi nu sitter och försöker analysera.

Jag vet detta redan och jag kommer inte att ta upp honom fler gånger. Men oavsett det så är det inte säkert att ett enstaka flygplan på natten skulle uppmärksammas av alla länders radar.
Citera
2014-03-16, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Jag tog upp detta sent i natt, men inte nagom nappade pa det da, sa jag forsoker igen.

Om det nu ar piloten, sa skulle en tankbar forklaring till hans upprordhet over den homosexuella fangslade oppositionsledaren kanske kunna bottna i att han sjalv ar homosexuell ?

Han var franskild fran frun, de levde daremot i samma hus. Detta kan jag tanla mig ar ett maste i ett land som Malaysia for homosexuella om dom inte vill bli pakomna.

Om hon nu flyttade ut, o-ledaren fangslas bara timmar/timme innan flighten avgar, sa ja vem vet...

Man har idag dementerat att familjen flyttade ut innan flighten. För övrigt även dementerat att planet hade extra bränsle.

Citat:
The plane did not take off with any additional fuel, the press conference is told.

Another journalist asks about reports that the pilot's family moved out of their home in the days before the flight. The police say that is not correct.

http://www.mirror.co.uk/news/world-news/mh370-live-deliberate-action-taken-3244038#ixzz2w7tk3PWQ

Om piloten var smygbög, skulle det säkert kunna röra till det. Men hans engagemang för oppositionsledaren som fängslats på vad det verkar som tveksamma grunder, kanske mer handlar om upprördhet över att demokratin hotas.
Samtidigt brukar kapningar ofta genomföras av personer och organisationer som är mot demokrati, och inte för demokrati. Pilotens eventuella politiska motiv faller lite utanför ramarna.
Citera
2014-03-16, 13:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag vet detta redan och jag kommer inte att ta upp honom fler gånger. Men oavsett det så är det inte säkert att ett enstaka flygplan på natten skulle uppmärksammas av alla länders radar.

Varför tror du att radarbevakningen skulle vara mindre intensiv på natten? Har du missat det elementära faktumet att modern krigföring i stor utsträckning sker i mörker, särskilt om angriparen bedömer sig ha ett teknologiskt övertag?
Citera
2014-03-16, 13:16
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mounz
Ett lite mer nyligt fall: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Airlines_Flight_961
Finns t o m video på landningen på youtube. En massa folk dog förvisso, men det var efter att planet landat då de blåste upp flytvästarna för tidigt.

Där står ju för övrigt att den kraschen är unik! Så vad blir då oddsen? Åt helvete höga
Citera
2014-03-16, 13:16
Medlem
Någon som vet mer om de 20 ingenjörerna från Freescale? Freescale Semiconductor tillverkar ju rätt avancerade grejer. Kan kaparna varit ute efter teknikerna, eller nåt de hade med sig i bagaget?
Citera
2014-03-16, 13:17
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Väldigt bra sammanfattning hittad

Tack för en bra länk! (här är den igen:http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/6026788/ )

Jag citerar det som står om ACARS:

"ACARS data from MH370
• The ACARS system sent 2 engine health reports to Rolls Royce, both prior to the LOS event.
• There seems to be disagreement on if the ACARS was switched off, or if it was not expected to send more data.
• The Malaysian PM stated they had high confidence ACARS was turned off.
• But, Rolls Royce has not commented on if more ACARS reports would have been expected prior to landing.
• Turning off ACARS reportedly requires entering the EE bay which is not simple in flight.
• UPDATE per TriStarSteve,26, 186:Pilots can deselect ACARS transmission by VHF and SATCOM. This does not turn off the VHF and SATCOM, just stops ACARS from using them.
• The ACARS report received prior to LOS had 'interesting' altitude data/fluctuations including 40K drop in a minute. That data is suspect.
• UPDATE: Per the RR webpage a snapshot would be expected at takeoff, climb, cruise and summary post landing.
• Since no "landing" report was received, then either the ACARS was turned off, or the a/c did not land. It is not clear to me if the last report was climb or cruise.
• We have not heard if ACARS would send a report upon fuel starvation flame-out."

Om det finns tveksamheter angående hur/om ACARS aktivt stängts av så är detta ganska viktigt. Mycket av de senaste resonemangen bygger på att det var en avancerad plan då ACARS och transponder stängts av i turordning.

Här är också en länk till en artikel där det anges att det åtminstone inte skulle ha varit nödvändigt att göra något annat än att "trycka på knappar" i cockpit för att stänga av själva datasändningen från ACARS: http://www.huffingtonpost.com/2014/03/16/malaysia-airlines-takeover_n_4972889.html
Citera
2014-03-16, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
I så fall har han landat någonstans utan all mobiltäckning. För om du tänker efter så förstår du säkert att en ensam kapare omöjligt kan samla in all elektronisk utrustning, även om han har medbrottslingar på marken. Det borde ha gått iväg åtminstone en del meddelanden.

Jag är säker på att man undersöker eventuella kopplingar mellan piloterna och passagerare också, för ett sånt scenario du beskriver måste nog inkludera att det finns medsammansvurna i kabinen som just kan plocka in all elektronisk utrustning. Det hela är en fascinerande och samtidigt skrämmande tanke, men jag tycker nog att det mest pekar mot att planet har störtat någonstans i havet.

Du kan ju börja med att lägga av med din barnsliga attityd, den kommer inte ta dig
någonstans i livet. Vill du framstå som intelligent, så bör du uttrycka dig bättre och
inte dels lägga ord i munnen på dina meddebattörer, dels bör du inte ha förutfattade
meningar om något du inte alls är insatt i.

Detta är en diskussionstråd där man spekulerar vilt. Ingen vet vad som hänt, utom
de inblandade. Även om de ligger på havets botten, så är det intressant att spekulera
fram tills dess att vi vet säkert.

Som jag skrivit tidigare, så tror jag också att planet ligger på havets botten. Men det
är inte uteslutet att planet och dess passagerare lever. Det kan ju ha hänt vad som
helst på en hel vecka, så om planet landat kan man inte bortse från att det kan
ha krävt liv på något vis.

Det som talar emot att planet landat är att det inte kommit ett knyst från någon
gruppering som bedriver sin verksamhet på fel sida lagen så att säga.
Citera
2014-03-16, 13:20
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3dskrivaren
Men de är i Nordkorea. Fatta!!

Källa på det!?

Varför skulle Nordkorea kapa ett plan? Den allsmäktige guden i detta land gör ju som han vill redan, vilket inbegriper att sätta sitt egna folk i sitt egna plan och smascha i siktat mål.

De 20 ingenjörerna från Freescale ska enligt uppgift syssla med avancerade elbilar och folket lär ju knappast ha råd att köpa eller köra bil, inte lär de heller exportera stulen vara. Vem skulle vilja köpa?
Men visst, det kan vara den officiella bilden Freescale går ut med, för att dölja känslig information och då kan omvärlden vara illa ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in