Citat:
Att ingen har sett planet på radarn är inte så märkligt egentligen. Vi vet ju till exempel att en Tysk flög till Röda torget i Moskva utan att ryssarna såg honom. Jag tror vissa länders radarsystem kanske inte fungerar perfekt 24 timmar om dygnet och man kanske inte reagerar på ett enstaka objekt. De radarstationer som finns är ju mest till för militära syften och när det inte råder något direkt hot så tror jag inte att man är 100% alert.
Malaysierna säger ju sig ha sett något som passerade över deras territorium men de reagerade inte när det hände utan de såg detta först när man i efterhand analyserade loggar. Andra länder kanske inte ens sparar loggar, så det är ganska svårt att dra några definitiva slutsatser om detta.
En annan variant kan också vara att man har slagit på transpondern och låtsats vara ett annat plan, men jag vet inte om det skulle hjälpa.
Malaysierna säger ju sig ha sett något som passerade över deras territorium men de reagerade inte när det hände utan de såg detta först när man i efterhand analyserade loggar. Andra länder kanske inte ens sparar loggar, så det är ganska svårt att dra några definitiva slutsatser om detta.
En annan variant kan också vara att man har slagit på transpondern och låtsats vara ett annat plan, men jag vet inte om det skulle hjälpa.
Som andra redan skrivit: Ditt påstående är fel. Du är inte ensam om att dra paralleller till Mathias Rust i tråden, men det gör det inte bättre:
- Rust fångades visst in av rysk radar, flera gånger.
- Det diskuterades vad man skulle göra, men bristande samordning mellan olika flygsektorer och sammanblandningar (man tog honom bl.a. för en helikopter och trodde att han var ett vilsegånget ryskt skolflygplan) gjorde att det aldrig kom något beslut om att skjuta ner honom. Något som senare ledde till en rejäl huvudrullning (dock inte bokstavligt som på Stalintiden)
- Rust flög ett långsamt, litet sportflygplan på låg höjd
Så att använda Mathias Rust som argument för att kärnvapenmakter som Indien skulle ha kunnat missa ett stort trafikflygplan komplett ger jag inte mycket för. Fast lite kul är det, för jag misstänker att få av er som skriver om honom har några personliga minnen av händelsen eller någon egentlig förståelse för vilken uppmärksamhet den fick i världsmedia och vilket enomt, internt rabalder den ledde till i Sovjet. Detta skedde i en tid då vi som levde då såg järnridån som i princip ogenomtränglig och Sovjet som en till tänderna rustad kärnvapenmakt som låg i ständig stridsberedskap mer eller mindre. Rädslan för kärnvapenkrig var högst reell hos många. Att i det läget en ung tysk skulle kunna flyga ett litet sportplan rakt in i det röda imperiets hjärta och landa mitt i Moskva... det var så otroligt att ingen nästan kunde föreställa sig hur det skulle vara sant när man först fick höra om det.
Men det har som sagt var ingen bäring på det mysterium vi nu sitter och försöker analysera.