2014-03-16, 11:06
Medlem
checkthisout.s avatar
Väldigt bra sammanfattning hittad här. Finns förklarad bl.a. vad ACARS, SATCOM osv är.

Citera
2014-03-16, 11:08
Medlem
ICKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Vad ska man tro egentligen? verkar ju fan vara en ny teori varje dag man vaknar och läser tidningen

Aftonbladets/Expressen journalister lär väl lurka runt på Flashback och andra forum för att hitta några nya teorier att skriva om för att sälja några lösnummer.

Det som skrivs i dagstidningarna känns det som om man läste här på FB ett par dagar tidigare.
Citera
2014-03-16, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Är det ens möjligt att inte lyckas spåra planet? Hur många GPS:er fanns det på planet med alla mobiler inräknade? En satelit måste väl kunna se precis hur planet rört sig under färden? Om inte annat lokalisera någon av alla de pass, legitimationskort eller mobiler som finns på planet. Jag personligen tror inte det är möjligt att ingen myndighet vet vart planet tagit vägen.

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av 3dskrivaren
Hmm. De kanske är i Nordkorea för om nån nu kapat planet och de landat på en flygplats så borde de blitt känt. Och om de landat i typ djungeln eller så så borde nån ha överlevt och ringt sin anhöriga vid detta laget då en del hade ringt och signaler gått fram. Om en mobil ligger i vattnet kan knappast mobil signal gå fram. Så de är nog i Nordkorea där alla nu sitter fångatagna. Måste va det. Finns inget annat ställe de kan va på. Nödlandat eller blitt kapat till Nordkorea.

Säger detta ännu en gång eftersom många inte har läst första sidorna.

Många telefonbolag låter det gå fram ett par signaler även om telefonen man ringer till är avstängd.
Alltså är det du skriver inget bevis på.att telefonerna är i brukbara.
Citera
2014-03-16, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
I så fall har han landat någonstans utan all mobiltäckning. För om du tänker efter så förstår du säkert att en ensam kapare omöjligt kan samla in all elektronisk utrustning, även om han har medbrottslingar på marken. Det borde ha gått iväg åtminstone en del meddelanden.

Jag är säker på att man undersöker eventuella kopplingar mellan piloterna och passagerare också, för ett sånt scenario du beskriver måste nog inkludera att det finns medsammansvurna i kabinen som just kan plocka in all elektronisk utrustning. Det hela är en fascinerande och samtidigt skrämmande tanke, men jag tycker nog att det mest pekar mot att planet har störtat någonstans i havet.

Om man bara leker med tanken att planet skulle ha landat i västra Kina så finns det ganska gott om områden där man skulle kunnat sätta ner ett plan och där det garanterat inte finns mobiltäckning.
Citera
2014-03-16, 11:12
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
I så fall har han landat någonstans utan all mobiltäckning. För om du tänker efter så förstår du säkert att en ensam kapare omöjligt kan samla in all elektronisk utrustning, även om han har medbrottslingar på marken. Det borde ha gått iväg åtminstone en del meddelanden.

Jag är säker på att man undersöker eventuella kopplingar mellan piloterna och passagerare också, för ett sånt scenario du beskriver måste nog inkludera att det finns medsammansvurna i kabinen som just kan plocka in all elektronisk utrustning. Det hela är en fascinerande och samtidigt skrämmande tanke, men jag tycker nog att det mest pekar mot att planet har störtat någonstans i havet.

Visserligen helt osannolikt att planet har landat någonstans och detta "mörkas" .
Att SLÅ UT all gsm-mobilsignaler är lätt som en plätt, en liten apparat som kallas JAMMER. Finns att köpa över disk i små elektronikaffärer i Sydostasien, har själv sett det i Thailand.
Citera
2014-03-16, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xebbish
Det har säkert snackats om Bermudatriangeln här någonstans, vad jag vet så var inte planet i närheten av det området där det ska vara "bermudatriangeln". Men är det ingen som tänker så här, tänk om det finns andra ställen? Jag menar våra hav är enorma, sinnessjukt enorma och bara tanken på att flyga rakt ner i ett hav är galet. Tror ingen att det kan finnas nån sorts "bermuda triangel" i planets område som slukat upp planet? Mycket möjligt va?

Bermudatriangeln är en MYT. När källor som angetts har kollats för alla märkliga försvinanden av flyg och båtar existerar inte källorna.
Citera
2014-03-16, 11:17
Medlem
MrFolds avatar
En Boeing 777-200ER behöver enligt denna sajt: http://planes.findthebest.com/l/289/Boeing-777-200ER
en landningsbana på drygt 1550 meter (5100 fot). För att komma upp i luften med full tank behöver den nästan en kilometer till: 2440 meter (nästan 8000 fot). Som en jämförelse har t ex Bromma flygplats en landningsbana på drygt 1600 meter och Jönköpings flygplats drygt 2200 meter. På denna typ av äldre/mindre flygplatser går det alltså möjligen att landa planet, men inte få upp det i luften igen. Och teorin om en landning i skymundan torde ju i princip kräva en mindre flygplats i någon "remote area".

Detta faktum tillsammans med bristen på senare radarobservationer är några av flera indicier som i min värld talar ganska starkt emot hypotesen om att planet flugit in över land och landat någonstans. Hypotesen att planet lagt sig i radarskugga av någon annan flight känns också väldigt långsökt. Hur lyckas piloten öht "få tag" i en annan sån flight och komma så nära att detta är möjligt och utan att det upptäcks? Och vid någon punkt måste han ju i så fall ändå ha avvikit från den andra flighten och då ha synliggjort sig för militär markradar om inte annat. (Om nu scenariot öht ens är möjligt i teorin och inte bara en av flera verklighetsfrämmande teorier om vad som hände som florerar på forum världen över).

Planet kraschade i havet, det är i nuläget den överlägset mest rimliga hypotesen såvitt jag kan bedöma det.
Citera
2014-03-16, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Varför skulle det vara svårare att navigera efter en karta ?
Bara man vet var man är från början så är det väl inga problem.
Det är mig veterligt betydligt svårare att gå in och ändra i flight management.

Lita på mig, en delvis utbildad pilot skulle näppeligen inte hitta till de waypoints som de rapporteras
att de flugit över.

Då måste man själv mäta färdlinje och göra korrektion för vindupphållning, vilket int är helt lätt.
På 777 sätter man in fyrarna VOR viaFMS.

Om man har navskills att hitta waypoint vampi mitt över havet, så kan man programmera FMS för då är det betydligt enklare
Citera
2014-03-16, 11:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Visserligen helt osannolikt att planet har landat någonstans och detta "mörkas" .
Att SLÅ UT all gsm-mobilsignaler är lätt som en plätt, en liten apparat som kallas JAMMER. Finns att köpa över disk i små elektronikaffärer i Sydostasien, har själv sett det i Thailand.

Hur stor räckvidd har de då? Hur komplett är utstörningen?
Citera
2014-03-16, 11:28
Medlem
checkthisout.s avatar
Det faktum att "Allright, good night" kommer efter att ACARS slås av talar starkt för att det är piloten som ligger bakom det hela.

De enda två andra förklaringarna skulle vara:

-Piloten tvingas tala av eventuella kapare- varför slår han inte in kappningskoden någon gång under de 7 timmarna?

-Det är inte piloten som sitter och talar- då kunde man ta reda på att det inte är hans röst.
Citera
2014-03-16, 11:31
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Hur stor räckvidd har de då? Hur komplett är utstörningen?

Här kan man läsa om olika störsändare:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jammer
Citera
2014-03-16, 11:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Här kan man läsa om olika störsändare:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jammer

OK, tack. Snabb genomläsning bara, det verkar i vart fall inte som att mobila jammers har någon särskilt stor räckvidd (det rör sig om runt 10 meter typ) och det är svårare att helt störa ut signalen från mobilen till basstationen än vice versa. Då ska man i så fall ha haft en större störningssändare på plats där flygplanet landade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in