2014-03-16, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om planet tog den sydliga rutten skulle det faktiskt kunna stämma in på en teori som man skulle kunna kalla "hänsynsfullt, utvidgat självmord", hur bisarrt det än må låta. Piloten vill då bespara passagerarna och sig själv den skräck det innebär att störta och han vill heller inte riskera att planet störtar över något bebyggt område. Så vad gör han?

- Kursändrar för att bli svårare att lokalisera för flygledning men främst för att kunna sätta en kurs som för planet över öppet vatten, dvs ut över Indiska oceanens stora vattenvidder.
- Gör en rejäl stigning över 40000 fot enligt pejling av planets färdväg (låt vara att jag förstått att det finns stora osäkerheter i bedömningen av vilken höjd planet eg. befunnit sig på) så att medvetslöshet (och därefter död) uppstår successivt hos passagerarna
- Därefter har han programmerat planet att gå ner på en lägre marschhöjd (ca 20000 fot) för att inte korsa annat flygs banor
- Planet flyger sen till bränslet är slut och det kraschar i havet

En bisarr teori, visst. Men fakta är så pass bisarra i sig själv att den långt ifrån känns orimlig. Den svåra frågan är dock den andre piloten. Vad hände där? För jag har svårt att tro på en "plot" mellan dessa båda.

Utvidgat självmord har en stark koppling till vrede. En som begår utvidgat självmord är oftast oerhört arg på allt och alla och ser sig själv som ett offer för alla andras dumhet. Han tycker inte längre det är någon idé att leva men han vill dra med sig så många "idioter" som möjligt i döden.

Det verkar därför inte troligt att en person med avsikt att ta sitt liv med passagerarplan skulle vara så barmhärtig att han ville skona de som var ombord från lidande. Dessutom skulle ju deras anhöriga i vilket fall som helst lida under resten av deras liv.

Men du har kanske en poäng i att piloten / kaparna ville ha död på alla i planet. Det finns ju annars en stor risk att det blir uppror och någon försöker ta sig in i cockpit. Ifall piloten har syrgas under längre tid än övriga så kan man tänka sig att han låste dörren till cockpit och sedan sänkte kabintrycket tills alla var döda. Det skulle kunna vara förklaringen till att planet steg till 13000 meter. I annat fall hade kaparna ha behövt vara flera och beväpnade för att hålla passagerarna i schack.
Citera
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svammel
Jag hävdade för några dygn sedan att kaptenen ligger bakom. Tror det är så fortfarande. Nu har dessutom media hakat på denna tes. Men i o m att sakerna är som de är finns det alltid utrymme för en liten konspiration.

Jag köper inte att piloten tagit självmord genom att köra tills bensinen tar slut. Hade han velat ta livet av sig hade han gjort det direkt och inte riskerat saker.

Jag ser två möjliga utgångar till detta mysterium.

1. Krasch likt Helios 522

2. Piloten ligger bakom tillsammans med andra terrorister. Visar det sig att detta stämmer kan ett förödande terror attentat vara på ingång.
Citera
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Jag hävdade för några dygn sedan att kaptenen ligger bakom. Tror det är så fortfarande. Nu har dessutom media hakat på denna tes. Men i o m att sakerna är som de är finns det alltid utrymme för en liten konspiration.

Nu måste vi fråga oss. Vem har intresse av att peka ut kaptenen? Svar: USA

Det skulle vara förödande om det visar sig att det ligger en teknisk orsak bakom denna incident. Boeing behöver inte mer motgångar nu, det skulle liksom vara en droppe som får bägaren att rinna över. Nä, enklare då att plantera lite "fakta" i vissa mediakanaler så man flyttar fokus på en kille som inte kan försvara sig.

jag vet.. det låter lite väl tokigt..men va fan. Inte konstigare än mycket annat man läst i denna tråd.

Det som talar emot en iscensatt nyhetsplanering är att om planet hade störtat där det sist sågs hade spillror hittats utan tvekan.. så.. jag tror faktiskt att detta är ett verk av piloten.

Han har lurat ut co-pilot att kolla något längre bak. Stängt dörren. satt kurs västerut och flugit alldeles för högt vilket innebar att alla ombord (utom kapten som har tillgång till syrgas) svimmade. Sedan har han följt den södra korridoren, medveten om att denna flygning kommer att vara den sista han företer sig. Planet har flugit på bra tills soppan är slut och då har det kraschat.

Det kan finnas olika skäl till denna gärning. Det får vi aldrig reda på om det inte hittas något självmordsbrev möjligen, men det förefaller osannolikt..men om det stämmer så kan vi utgår från att killen hade en skruv som satt aningen löst.

Det låter som det troligaste scenariot. Inga amerikanska fantasier om ett nytt 9/11. Hade kaptenen velat hade han kraschat planet in i Kuala Lumpurs Twin towers. Nu rörde det sig helt enkelt om psykisk sjukdom och självmord.
Citera
2014-03-16, 10:10
Medlem
pimlicopassports avatar
Somalia/Jemen/Iran är visserligen lite längre än till Peking men inte omöjligt att planet kunde ha nått dit. Isf skulle det kunna vara förhandlingar och locket på.
Citera
2014-03-16, 10:12
Avslutad
Det har säkert snackats om Bermudatriangeln här någonstans, vad jag vet så var inte planet i närheten av det området där det ska vara "bermudatriangeln". Men är det ingen som tänker så här, tänk om det finns andra ställen? Jag menar våra hav är enorma, sinnessjukt enorma och bara tanken på att flyga rakt ner i ett hav är galet. Tror ingen att det kan finnas nån sorts "bermuda triangel" i planets område som slukat upp planet? Mycket möjligt va?
Citera
2014-03-16, 10:12
Medlem
Svammels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Jag köper inte att piloten tagit självmord genom att köra tills bensinen tar slut. Hade han velat ta livet av sig hade han gjort det direkt och inte riskerat saker.

Jag ser två möjliga utgångar till detta mysterium.

1. Krasch likt Helios 522

2. Piloten ligger bakom tillsammans med andra terrorister. Visar det sig att detta stämmer kan ett förödande terror attentat vara på ingång.

Vid Helios kraschen stängdes inte transpondern av. Det skedde i detta fallet. Varför skulle piloten stänga av transpondern om det sker ett snabbt tryckfall i kabinen? Planet satte ju utan tvekan av västerut..det är fastslaget.

Din andra punkt hör hemma i en större Hollywoodproduktion - galet. Men om du har rätt så kommer jag vara den första att ge dig cred.
Citera
2014-03-16, 10:15
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Din andra punkt hör hemma i en större Hollywoodproduktion - galet. Men om du har rätt så kommer jag vara den första att ge dig cred.

Om man leker med tanken att planet fortfarande är intakt och i händerna på terrorister, vad skulle vara ett tänkbart mål att plantera planet i? Kärnkraftverk? Större idrottsanläggning med 10 000-tals människor i?
Citera
2014-03-16, 10:20
Medlem
Svammels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Om man leker med tanken att planet fortfarande är intakt och i händerna på terrorister, vad skulle vara ett tänkbart mål att plantera planet i? Kärnkraftverk? Större idrottsanläggning med 10 000-tals människor i?

Det blir nog ganska svårt. Om det nu är så att vi tänker oss detta scenario. Då har troligen planet en ganska lång flygtur till sitt tilltänkta mål. Det kommer knappast att flyga obemärkt till sitt mål trots att transpondern är avslagen. Räkna med att det blir nedskjutet innan.
Citera
2014-03-16, 10:23
Medlem
Förstepiloten var tydligen politiskt engagerad och närvarade precis innan flygningen vid en rättegång mot en oppositionaledare. Någon tidning (minns inte vilken) skrev att han troligen var upprörd pga detta. Men är inte en sån här sak något som man behöver planera nogrannt innan? Inte kan han ha kommit på det dagen innan typ?
Citera
2014-03-16, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimlicopassport
Somalia/Jemen/Iran är visserligen lite längre än till Peking men inte omöjligt att planet kunde ha nått dit. Isf skulle det kunna vara förhandlingar och locket på.

Jag tror att en flygning till de här länderna är i längsta laget. Dessutom vet jag inte varför det skulle vara locket på om det var så.

Jag tror i så fall mer på att planet gick ner någonstans i Kina eller kanske Burma och att det kan vara Uiguriska separatister. I så fall så förhandlar de nog direkt med kinesiska regeringen och då kan de mycket väl vara locket på. Kineserna säger sällan mer än de behöver, även om det har blivit bättre på senare år, och sedan kan kaparna också ha krävt tystnad på av någon anledning.

Men ju längre tiden går desto mindre är nog chansen för detta scenario. Det skulle i alla fall vara ganska svårt och dyrt att hålla 240 personer gisslan på ett plan.

En annan variant skulle kunna vara att planet flög in över Kina men att kineserna sköt ner det. I så fall får vi nog aldrig veta det heller.
Citera
2014-03-16, 10:24
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Vid Helios kraschen stängdes inte transpondern av. Det skedde i detta fallet. Varför skulle piloten stänga av transpondern om det sker ett snabbt tryckfall i kabinen? Planet satte ju utan tvekan av västerut..det är fastslaget.

1. Möjligt att transpondern stängdes av vid nedslag eller oavsiktligt råkades stängas av. Eller till och med planfel.

2. Varför hollywood? Framtidens terror attentat kommer inte ske som 9/11 där terroristerna kunde ta den korta vägen till massförstörelsen. Nej dessa kommer vara mer planerade och kommer ta längre tid. Om det är nu detta sker, ja då kan vi vänta oss historiens kanske värsta attentat.

Ser ingen mening i att sno ett plan för att flyga in det i en tvåvånings lägenhet. Nej, är detta ett terrorattentat kommer det vara ett stort.
Citera
2014-03-16, 10:26
Medlem
Svammels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Förstepiloten var tydligen politiskt engagerad och närvarade precis innan flygningen vid en rättegång mot en oppositionaledare. Någon tidning (minns inte vilken) skrev att han troligen var upprörd pga detta. Men är inte en sån här sak något som man behöver planera nogrannt innan? Inte kan han ha kommit på det dagen innan typ?

Det skall även cirkulera uppgifter om att frugan/familjen flyttade ut från hemmet dagen innan , separation. Det kan vara en faktor att ta med i beräkningen om vi har att göra med en kille som balanserar på slak lina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in