2014-03-13, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men som sagt, många av barnen vill göra uppror, och då duger bara avståndstagande från Jehovas vittnen, man vill oftast bli utesluten, och detta är för mig oförnuftigt. Varför kan man inte bara bli overksam? Hur var det i din situation?
Jag hade inte räknat med att bli utesluten när jag satt i kommitemöte. Jag trodde bara jag skulle få restriktioner, eftersom det inte var speciellt allvarliga saker, men eftersom det hade varit upprepade gånger så blev det uteslutning. Rätt katastrofalt för min del eftersom jag inte hade någon som var "utanför". I efterhand hade jag gärna gjort mycket annorlunda och glidit iväg sakta.

Citat:
"allt kommer från Satan" är ju en av dom grövsta felaktigheterna som framförs, Jehovas vittnen har inte en sådan syn. Denna syn kommer förmodligen från att man blandar ihop Jehovas vittnen med Livets Ord. Jag har erfarenheter från båda, och i Livets Ord handlade allt om Gud/Jesus eller Satan.

Vad baserar du detta påstående på att allt skulle komma från Satan? Har du citat från Jehovas vittnens litteratur som bekräftar detta påstående?
Orkar inte leta referenser just nu, men vad gäller negativ publicitet om Jv i media, så var det ett angrepp från satan och de som kritiserade organisationen gick satans ärenden. Det är den bilden jag kommer ihåg iallafall.

Citat:
Jag har inte sagt att jag är glad och lycklig, jag kan bara inte se något annat som är så förnuftigt, vetenskapligt och logiskt som det Jehovas vittnen predikar. Allt är inte bra, riktigt och rätt enligt mig, men det finns inget annat jag kan vända mig till.
Måste du vända dig till en organisation då? Räcker det inte med att ha en egen gudstro utan att tillhöra ett samfund?

Citat:
Jag kommer inte ihåg alla, men t.ex. att jag tror solen och månen skapades den fjärde dagen, officiellt menar man att solen och månen framträdde den fjärde dagen. Jag håller inte heller med om tolkningen av 1 Korinthierna 15:29,30 jag menar att Paulus helt enkelt frågade sig varför kristna döper sig överhuvudtaget i syftet att vara döda om nu uppståndelsen inte existerar. Och köpmännen bland andra och fåglar som äter kött ska inte tolkas bokstavligt i Uppenbarelseboken enligt mig, köpmännen representerar egentligen dom religiösa makthavarna som plötsligt förlorar makten när skökan förgörs.
Det blev ju morgon och kväll redan den första dagen, då borde solen rimligtvis redan ha existerat, ingen morgon utan sol Han gjorde väl dag och natt redan första dagen?
Vad gäller Korinthierna & köpmännen så är det där lite överkurs för mig, det börjar bli några år sen jag slog i bibeln
Citera
2014-03-14, 09:11
Medlem
Nu kommer jag troligen att ha lite mer tid över igen, och återvänder därför till debatten. Och börjar där vi slutade angående JVs påstådda likhet mellan kloster och betel.

Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah

Eller kan ord beteckna en viss sak men fördenskull inte i detalj beskriva exakt hur det går till?
Om så är fallet varför kan då inte ordet fattigdomslöfte kunna ha lite olika betydelser i olika samfund?
Är det du som bestämmer och sätter standarden för vad olika ord exakt betyder?
Att detta skulle vara för att få samma rättigheter som katolska kloster är ju helt och hållet din tolkning och du vet inget om detta.
Du ska ju veta att det var ju inte i Sverige som började med orden och fattigdomslöfte och det fanns ju ingen tanke på att det då fanns skattebefriade kloster i Sverige, den här organisationen är så mycket större än så.

Ja så även de katolska klostren som t om ägnar sig åt affärsverksamhet utan att betala en krona i skatt eller arbetsgivaravgifter ska alltså betala skatt.
Det är ju det vi säger om alla är lika inför lagen så är vi nöjda, det är de det innebär att leva i ett demokratiskt samhälle, att alla ska vara lika inför lagen!!

Vad jag kan se har du inte ytterligare svarat på varför bara 16 av 32 kloster i Sverige är skattebefriade, vilket från början är ditt påstående, som jag inte närmare har undersökt.
Du har väl hört från ledningen om "16 skattebefriade kloster", och trodde att det bara fanns dessa 16 i Sverige, men det finns alltså 32!
Påminner lite om när du och andra JV påstod att "JV som enda samfund inte har statsbidrag", trots att de flesta samfund inte har sådana bidrag.
Kan det vara så att ledningen sorterar vilka fakta ni i församlingarna får del av?

Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Men då kan du väl tala om vad som var anledningen till att man plötsligt fick behov av en ORDEN, och ett "fattigdomslöfte"!

Och tror du inte att klosterverksamhet kan ha vissa förmåner i andra länder än Sverige?

Och framförallt, jag har inte hittat något svar från dig, eller andra JV, angående det plötsligt uppkomna behovet av en Orden, DVO, eller av att tala om ett fattigdomslöfte.
Om du kan komma på en enda orsak, förutom att försöka bli skattebefriade, så kan du väl tala om detta?
Någon Biblisk grund kan ju inte finnas!
Citera
2014-03-14, 09:23
Medlem
Citat:

Visst, men det är klart och tydligt i bibeln hur uteslutning ska gå till väga. Det tråkiga jag kan se i många fall är att man drar det till sin spets och nästan kräver att man ska bli utesluten. Det finns ju så många andra sätt att hantera dom problem man har utan att bli utesluten, t.ex. den enkla lösningen att bli overksam.

Men som sagt, många av barnen vill göra uppror, och då duger bara avståndstagande från Jehovas vittnen, man vill oftast bli utesluten, och detta är för mig oförnuftigt. Varför kan man inte bara bli overksam? Hur var det i din situation?
.

Avståndstagande är inte detsamma som att bli utesluten, vad än JV påstår.
Lika lite som att säga upp sig på jobbet är detsamma som att få sparken, eller att säga upp sin bostad är detsamma som att bli vräkt!

Den enkla lösningen att bli overksam om man är kritisk till Sällskapet har du ju tidigare många gånger ondgjort dig över, och beskyllt sådana personer för att leva falska liv, och lura sina familjer och sina vänner, och att inte ta konsekvenserna av sin övertygelse.
Hur ska du ha det egentligen?
Citera
2014-03-14, 09:30
Bannlyst
Citat:
Avståndstagande är inte detsamma som att bli utesluten, vad än JV påstår.
Lika lite som att säga upp sig på jobbet är detsamma som att få sparken, eller att säga upp sin bostad är detsamma som att bli vräkt!

Nej men utgången och resultatet är exakt densamma tyvärr, total utfrysning.
Citera
2014-03-14, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Jag vet, men ändå är skillnaden stor.
Om man har sagt upp sig på jobbet har man inget att skämmas över, däremot om man har fått sparken pga att man inte skött sitt jobb.
I verkligeten stor skillnad alltså.

JV VILL kalla alla som lämnat för uteslutna, och sedan ojar de sig över dessa uteslutna, som givetvis enligt JV har blivit uteslutna för omoraliskhet, och inte kan komma tillbaka för att de inte orkar leva upp till de höga moraliska kraven.

Verkligheten är i stället att väldigt många lämnar för att de inser att JV inte har "Sanningen", och inte alls pga några problem med moralen.
Citera
2014-03-14, 11:18
Medlem
Citat:
Jag hade inte räknat med att bli utesluten när jag satt i kommitemöte. Jag trodde bara jag skulle få restriktioner, eftersom det inte var speciellt allvarliga saker, men eftersom det hade varit upprepade gånger så blev det uteslutning. Rätt katastrofalt för min del eftersom jag inte hade någon som var "utanför". I efterhand hade jag gärna gjort mycket annorlunda och glidit iväg sakta.

När jag pratar om att vara overksam så menar jag inte att man ska glida iväg och begå synder i det fördolda.
Då är det bättre att vara uppriktig med församlingen och ta konsekvenserna, om du nu föredrar synderna framför att vara en del av församlingen.

Citat:
Orkar inte leta referenser just nu, men vad gäller negativ publicitet om Jv i media, så var det ett angrepp från satan och de som kritiserade organisationen gick satans ärenden. Det är den bilden jag kommer ihåg iallafall.

Ja det är ju allmänt så att världen är i Satans grepp, men man kan aldrig säga att det och det är ett angrepp från Satan, lika lite som att man kan säga att det och det är en hjälp från änglar, även om man kan ha personliga åsikter och övertygelser om att det är på ena eller andra sättet.

Det är långt ifrån ditt påstående att "allt kommer från Satan", men uppenbarligen har många som växt upp och blivit uteslutna denna synsätt och andra svartvita synsätt. Men det handlar då om sin egen bild av hur det var att leva som ett Jehovas vittne, och jag menar som sagt att man då inte har förstått vad det att vara ett Jehovas vittne handlar om på ett djupare plan.

Citat:
Måste du vända dig till en organisation då? Räcker det inte med att ha en egen gudstro utan att tillhöra ett samfund?

Det beror på vad du menar. När det gäller om Gud räddar människor eller inte, så har samfundstillhörighet ingen betydelse eftersom Gud bedömer enskilda människors hjärtan. Men när det gäller att behålla sitt hjärta gott och vandra på den rätta vägen så är det alltid svårare att göra det ensam, man behöver hjälpa varandra, därför säger bibeln att det är viktigt att komma tillsammans i församlingen och uppmuntra varandra så att man kan stå emot världens frestelser och onda påverkan:

"låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukar göra, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig."(Hebr 10:25 Bibel2000)

För att förstå hur viktigt detta är så måste man förstå vad bibeln säger om världens situation. Enligt bibeln är jordens befolkning på väg åt två håll, man kan vandra på den breda vägen eller den smala vägen. I slutändan leder den breda vägen till tillintetgörelse:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matteus 7:13-14 Bibel2000)

Gud har tillhandahållit ett sätt, ett medel för att kunna fortsätta att vandra på den smala vägen, det är genom församlingen och den bibelbaserade litteratur som uppmuntrar och påminner oss om dom viktigare tingen i livet, som en motpol till allt vad man får höra i världen.

Om man struntar i det så blir man mer påverkad av världens sätt att se på saker och ting, och världens sätt leder människor på den breda vägen till fördärvet.

Detta är en av dom djupare förståelserna man som ett Jehovas vittne har. Att du som f.d. Jv frågar och är oförstående för denna grundläggande fråga visar att du inte kan ha haft hjärtat hos Jehovas vittnen när du var ett Jehovas vittne, och därför är det inte förvånande att det inte höll.

Dom flesta som kommer utifrån har varit med om det svåra livet i världen med besvikelser, lögner och ondska. Dessa har oftast en djupare förståelse av vad bibeln talar om.

På ett sätt är Amish rumspringa ett bra sätt för ungdomar att se vad världen har att erbjuda, och då kanske många kommer till en djupare insikt att det världen har att erbjuda inte är mycket värt. Men på ett annat sätt är den stor risk att man hamnar snett. Men ungefär på detta sätt måste föräldrar till Jehovas vittnen fundera över mycket på för att inte kväva ungdomarna som senare gör revolt.

Citat:
Det blev ju morgon och kväll redan den första dagen, då borde solen rimligtvis redan ha existerat, ingen morgon utan sol Han gjorde väl dag och natt redan första dagen?

Jo men det var vad Gud kallade för dag och natt "Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt."(1Mose 1:5 Bibel2000)

Men det står inte att Gud skapade solen och månen då, utan detta står i den fjärde dagen:

"Gud sade: ”På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år. De skall vara ljus på himlavalvet och lysa över jorden.” Och det blev så. Gud gjorde de två stora ljusen, det större ljuset till att härska över dagen och det mindre till att härska över natten, och han gjorde stjärnorna. Han satte ljusen på himlavalvet att lysa över jorden, att härska över dag och natt och att skilja ljus från mörker. Och Gud såg att det var gott. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den fjärde dagen." (1Mose 1:14-19 Bibel2000)

Märk väl att inte förrän nu skiljdes dagen från natten och inte förrän nu började "dagar och år", och inte förrän nu skulle solen och månen skilja ljus från mörker på jorden.

Det Gud kallade för dag och natt har med hela universum att göra, inte bara jorden. Gud sade "varde ljus" som skiljde dagen från natten och det har förmodligen att göra med Big Bang då universum skapades och bildade lysande gasmoln och senare stjärnor.

Så skapelsedagarna handlar inte om jordens 24 timmars dagar, utan om skapelsen i det hela.

Citat:
Vad gäller Korinthierna & köpmännen så är det där lite överkurs för mig, det börjar bli några år sen jag slog i bibeln

Ok.
Citera
2014-03-14, 11:26
Medlem
Citat:

Om man tar avstånd från Jehovas vittnen så blir man utesluten, och detta är helt enligt bibelns bud:

"ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta. Själv har jag redan...fällt domen över den skyldige... en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag."(1Kor 5:2,3,4,5 Bibel2000)

"ni får inte ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom." (1Kor 5:11 Bibel2000)

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matt 18:15-17 Bibel2000)
Citera
2014-03-14, 12:03
Medlem
Citat:
Om man tar avstånd från Jehovas vittnen så blir man utesluten, och detta är helt enligt bibelns bud:

"ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta. Själv har jag redan...fällt domen över den skyldige... en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag."(1Kor 5:2,3,4,5 Bibel2000)

"ni får inte ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom." (1Kor 5:11 Bibel2000))

Bli utesluten från något man redan har tagit avstånd ifrån är som att ge en anställd som redan har sagt upp sig sparken.

När det gäller berättelsen i 1 kor 5, så är det en del saker som JV väljer att bortse ifrån.
Vi läser ju fortsättningen på denna historia i 2 Kor 2, bara några månader senare;

v 6. "Nu är det likväl nog med den näpst, som han har fått mottaga från de flesta bland eder"
'de flesta bland eder', inte alla alltså. Varför förebrår inte Paulus alla som inte har visat honom denna näpst? Det gör ju Sällskapet i liknande fall, på vilken skriftenlig grund?

v 7. "I mån alltså nu tvärtom snarare förlåta och trösta honom, så att han icke till äventyrs går under genom sin alltför stora bedrövelse."
Men, i JV ska man ju gå på möten regelbundet, ofta under ett helt år, innan det kan bli aktuellt med att bli återupptagen. Att någon riskerar att 'gå under genom sin alltför stora bedrövelse', hjälper inte mycket i en JV-församling, utan det är regelbundna mötesbesök som gäller först. På vilken skriftenlig grund? Paulus nämner ju inget sådant i detta fallet.

v 8. "Därför uppmanar jag eder att fatta gemensamt beslut om att bemöta honom med kärlek."
Fortfarande utan att ha gått regelbundet på möten.
Citera
2014-03-16, 09:57
Medlem
Om ni inte redan har läst Metro:

http://www.metro.se/nyheter/stark-kritik-mot-barns-situation-i-jehovas-vittnen-svenska-myndigheter-maktlosa/EVHncm!DoO7xw5o784JU/
Citera
2014-03-16, 11:41
Medlem
Citat:
Om ni inte redan har läst Metro:

http://www.metro.se/nyheter/stark-kritik-mot-barns-situation-i-jehovas-vittnen-svenska-myndigheter-maktlosa/EVHncm!DoO7xw5o784JU/

Från artikeln:

"Metro har sökt representanter för Jehovas vittnen för en kommentar om den kraftiga kritik som riktas mot samfundet. Vi blir hänvisade till att mejla in våra frågor till det skandinaviska huvudkontoret i Danmark och tar efter några timmar emot svaret att de avstår från att kommentera."

Tja, det var ju inte oväntat
Citera
2014-03-16, 18:51
Medlem
Bogomils avatar
Jag vill igen påpeka, att JVs impopularitet INTE endast är en fråga om intern-kristna dispyter om quotemining, bibeltolkning och organisations-struktur, men i mycket högra grad är en bredare allmän impopularitet (som har olika motivationer).

Genom att fokusera på den kristen-interna disputen och ignorera den externa kritiken förmodar jag att JV försökar skyla över och undvika kritik som inte är på JVs hemmaplan.
Citera
2014-03-16, 22:25
Medlem
rex144s avatar
Jehovas vittnen får all sin världsuppfattning från Vakttornet och Vakna, två veckomagasin som läses mycket noga, och diskuteras inom församlineg och familjen,
deras tolkningar är lag !

Jehovas vittnen trots att de brukar le mot folk på gatan lever i en twilligt zone,
man lever som i en belägrad fästning,

man ifrågasätter alla mänskliga institutioner, FN, Röda Korset, Greenpeace, NATO, EU,

Vakktornet anser att alla de ger falsk trygghet och är jävulens påfund, det finns inga auktoriteter för jehovas vittnen,

man kritiserar och hånar andra kristna kyrkor,

det är ett vi och de tänkande

sen delar alla jv på en hemlighet... Harmagedon... skräck... vi lever i de yttersta dagar,
(de tror egentligen inte 100% på Jesu offer på korset och frälsningen utan vill av egen kraft bli frälsta genom att knacka på dörrar,
alla ställer sig frågan, har jag knackat och rafsat på dörrar tillräckligt många timmar denna månad?

vuxna människor kan av såna tankar bli deprimerade och få ångest, då kan ni tänka er hur barn påverkas,

barnen ser en helt annan värld än den som Vakttornet och föräldrarna beskriver, de måste leva i lögn,
för att inte såra sina föräldrar,

det är en enorm psykisk press
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in