Citat:
Ursprungligen postat av
frusciantelo
Jag hade inte räknat med att bli utesluten när jag satt i kommitemöte. Jag trodde bara jag skulle få restriktioner, eftersom det inte var speciellt allvarliga saker, men eftersom det hade varit upprepade gånger så blev det uteslutning. Rätt katastrofalt för min del eftersom jag inte hade någon som var "utanför". I efterhand hade jag gärna gjort mycket annorlunda och glidit iväg sakta.
När jag pratar om att vara overksam så menar jag inte att man ska glida iväg och begå synder i det fördolda.
Då är det bättre att vara uppriktig med församlingen och ta konsekvenserna, om du nu föredrar synderna framför att vara en del av församlingen.
Citat:
Ursprungligen postat av
frusciantelo
Orkar inte leta referenser just nu, men vad gäller negativ publicitet om Jv i media, så var det ett angrepp från satan och de som kritiserade organisationen gick satans ärenden. Det är den bilden jag kommer ihåg iallafall.
Ja det är ju allmänt så att världen är i Satans grepp, men man kan aldrig säga att det och det är ett angrepp från Satan, lika lite som att man kan säga att det och det är en hjälp från änglar, även om man kan ha personliga åsikter och övertygelser om att det är på ena eller andra sättet.
Det är långt ifrån ditt påstående att "allt kommer från Satan", men uppenbarligen har många som växt upp och blivit uteslutna denna synsätt och andra svartvita synsätt. Men det handlar då om sin egen bild av hur det var att leva som ett Jehovas vittne, och jag menar som sagt att man då inte har förstått vad det att vara ett Jehovas vittne handlar om på ett djupare plan.
Citat:
Ursprungligen postat av
frusciantelo
Måste du vända dig till en organisation då? Räcker det inte med att ha en egen gudstro utan att tillhöra ett samfund?
Det beror på vad du menar. När det gäller om Gud räddar människor eller inte, så har samfundstillhörighet ingen betydelse eftersom Gud bedömer enskilda människors hjärtan. Men när det gäller att behålla sitt hjärta gott och vandra på den rätta vägen så är det alltid svårare att göra det ensam, man behöver hjälpa varandra, därför säger bibeln att det är viktigt att komma tillsammans i församlingen och uppmuntra varandra så att man kan stå emot världens frestelser och onda påverkan:
"
låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukar göra, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig."(Hebr 10:25 Bibel2000)
För att förstå hur viktigt detta är så måste man förstå vad bibeln säger om världens situation. Enligt bibeln är jordens befolkning på väg åt två håll, man kan vandra på den breda vägen eller den smala vägen. I slutändan leder den breda vägen till tillintetgörelse:
"
Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matteus 7:13-14 Bibel2000)
Gud har tillhandahållit ett sätt, ett medel för att kunna fortsätta att vandra på den smala vägen, det är genom församlingen och den bibelbaserade litteratur som uppmuntrar och påminner oss om dom viktigare tingen i livet, som en motpol till allt vad man får höra i världen.
Om man struntar i det så blir man mer påverkad av världens sätt att se på saker och ting, och världens sätt leder människor på den breda vägen till fördärvet.
Detta är en av dom djupare förståelserna man som ett Jehovas vittne har. Att du som f.d. Jv frågar och är oförstående för denna grundläggande fråga visar att du inte kan ha haft hjärtat hos Jehovas vittnen när du var ett Jehovas vittne, och därför är det inte förvånande att det inte höll.
Dom flesta som kommer utifrån har varit med om det svåra livet i världen med besvikelser, lögner och ondska. Dessa har oftast en djupare förståelse av vad bibeln talar om.
På ett sätt är Amish rumspringa ett bra sätt för ungdomar att se vad världen har att erbjuda, och då kanske många kommer till en djupare insikt att det världen har att erbjuda inte är mycket värt. Men på ett annat sätt är den stor risk att man hamnar snett. Men ungefär på detta sätt måste föräldrar till Jehovas vittnen fundera över mycket på för att inte kväva ungdomarna som senare gör revolt.
Citat:
Ursprungligen postat av
frusciantelo
Det blev ju morgon och kväll redan den första dagen, då borde solen rimligtvis redan ha existerat, ingen morgon utan sol

Han gjorde väl dag och natt redan första dagen?
Jo men det var vad Gud kallade för dag och natt "
Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt."(1Mose 1:5 Bibel2000)
Men det står inte att Gud skapade solen och månen då, utan detta står i den fjärde dagen:
"Gud sade: ”På himlavalvet skall ljus bli till, och
de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år. De skall vara ljus på himlavalvet och lysa över jorden.” Och det blev så. Gud gjorde de två stora ljusen, det större ljuset till att härska över dagen och det mindre till att härska över natten, och han gjorde stjärnorna. Han satte ljusen på himlavalvet att lysa över jorden,
att härska över dag och natt och att skilja ljus från mörker. Och Gud såg att det var gott. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den fjärde dagen." (1Mose 1:14-19 Bibel2000)
Märk väl att inte förrän nu skiljdes dagen från natten och inte förrän nu började "dagar och år", och inte förrän nu skulle solen och månen skilja ljus från mörker på jorden.
Det Gud kallade för dag och natt har med hela universum att göra, inte bara jorden. Gud sade "varde ljus" som skiljde dagen från natten och det har förmodligen att göra med Big Bang då universum skapades och bildade lysande gasmoln och senare stjärnor.
Så skapelsedagarna handlar inte om jordens 24 timmars dagar, utan om skapelsen i det hela.
Citat:
Ursprungligen postat av
frusciantelo
Vad gäller Korinthierna & köpmännen så är det där lite överkurs för mig, det börjar bli några år sen jag slog i bibeln

Ok.