2014-03-16, 03:09
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Ok, man skriver: "And in a new twist, it emerged that the pilot's wife and three children moved out of the family's home the day before the plane's disappearance", vilket inte är en bekräftelse, utan snarare en ny version.

Myndigheterna har gått igenom pilotens bostad, och artikeln nämner ingen fru, rimligen var hon alltså inte där.
Citera
2014-03-16, 03:12
Medlem
EnergizerBunnys avatar
"Terrorcell kan ligga bakom att MH370 försvann"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18548975.ab
Citera
2014-03-16, 03:16
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Eftersom vi får utgå från att en av piloterna, troligtvis kaptenen, är inblandad, så är det snarare tvärtom. Om planet utan passagerare skulle dragit iväg direkt från flygplatsen hade såklart radarspårning och efterföljande jakt varit relativt enkel. Det skulle också vara väldigt enkelt att skjuta ner planet. Det blir lite svårare om det sitter knappt ett hundratal oskyldiga kineser på planet. För en pilot med rätt kunskaper är det således både enklare att försvinna, och en skönare livlina med hållhaken på oskyldiga människors liv.

Luanda bör rimligtvis vara en mindre flygplats, och Luanda anno 2003 ska nog inte likställas med Kuala Lumpurs flygplats anno 2014. Så den jämförelsen haltar en aning.

"Myndigheterna" skiter nog fullständigt i om det så skulle sitta 500 kinesiska flickscouter i planet om dom uppfattar att en ev. kapare har för avsikt att genomföra 9/11 2.0
Citera
2014-03-16, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrufwin
Tack! Klockren video, visar hur enkel manöver det är. Skrämmande enkelt

Men videon visar bara hur man använder heading select inte hur man programmerar in waypoints på FMS. Kör man på heading select måste man navigera efter karta vilket är svårare.
Citera
2014-03-16, 03:17
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
"Myndigheterna" skiter nog fullständigt i om det så skulle sitta 500 kinesiska flickscouter i planet om dom uppfattar att en ev. kapare har för avsikt att genomföra 9/11 2.0

Givetvis inte. Naiv du är.
Citera
2014-03-16, 03:17
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Jag har en jäkla känsla av att de 5 som inte gick ombord var reserver i terroaktionen, men som kunde avbryta sin boarding när "grupp A" gick ombord.

Jag hade nog kollat upp de riktigt, riktigt noggrannt.
Citera
2014-03-16, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
PLUS att jag faktiskt extremt starkt ifrågasätter att man inte skulle kunna fått reda på vad som fanns i lasten.

Det där måste man ha kollat upp redan idag. DET däremot borde vara hyfsat lätt att kolla. Där finns övervakningskameror, förmodligen kreditkortsinfo, osv osv.

Så njaaa.. jag köper inte riktigt det. Däremot verkar han ju klart långt före de flesta de andra.

Håller med dig, det är MÅNGA frågor kvar, speciellt ang passagerarna och varför de inte kunde agera.

Men det där om cargolistan, det tror jag jag köper. Kom ihåg att Malaysien är ett muslimskt u-land, med mycket korruption och ineffektivitet - se bara hur de misslyckats hanteringen av media i det här fallet så kapitalt. Borde göra det väldigt lätt att skippa kontroller hit och dit. Kan tänka mig att en sån erfaren pilot med gott rykte osv kanske inte ens behövde gå igenom alla säkerhetskobtroller... Händer väldigt lätt i hierarkiska samhällen. Vill nån tysta ned något, så är det 10000% lättare i KL än Arlanda.
Citera
2014-03-16, 03:20
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry

Det skiter de nog inte i skall du se. Då får man vara naiv ja.

Dessa "500 kinesiska flickscouter" har alla anhöriga serru, många av de kanske riktigt inflytelserika.

Det skulle bli ENORMA protester som skulle kunna starta inbördeskrig. ...kolla på Egyptiern som tände eld på sig själv. ...och det där var ändå självförvållat!
Citera
2014-03-16, 03:23
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexcc
Håller med dig, det är MÅNGA frågor kvar, speciellt ang passagerarna och varför de inte kunde agera.

Men det där om cargolistan, det tror jag jag köper. Kom ihåg att Malaysien är ett muslimskt u-land, med mycket korruption och ineffektivitet - se bara hur de misslyckats hanteringen av media i det här fallet så kapitalt. Borde göra det väldigt lätt att skippa kontroller hit och dit. Kan tänka mig att en sån erfaren pilot med gott rykte osv kanske inte ens behövde gå igenom alla säkerhetskobtroller... Händer väldigt lätt i hierarkiska samhällen. Vill nån tysta ned något, så är det 10000% lättare i KL än Arlanda.

Visst, med lite kontakter osv. skulle det säkert gå. Och då är det helt klart mycket svårare att utreda vad som har kommit ombord.

Jag måste ju säga att det är ett helt tänkbart scenario bara man täpper till lite "plot-holes".
Citera
2014-03-16, 03:24
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jag har en jäkla känsla av att de 5 som inte gick ombord var reserver i terroaktionen, men som kunde avbryta sin boarding när "grupp A" gick ombord.

Jag hade nog kollat upp de riktigt, riktigt noggrannt.

Det är intressant.

Förövrigt kul att man snabbt kom ut med falsk-passen, och att USA snabbt kopplades in. Hade man från malaysiskt håll aningar redan från början att en kapning inte var orimlig?
Citera
2014-03-16, 03:25
Medlem
checkthisout.s avatar
Har hittat detta som ska ha postats på pilotens Facebook.

Citat:
I will quote the text of the post by user 'jetfuel' in #123 of the previous thread:

I have translated some of the Malay of the Captains facebook page. What do you think?
https://www.facebook.com/zaharie.shah.3

right terror anwar ne. !

Politics of fear.. This is what it’s boiled down to… Questioning the qualification of the individuals who dare to standup. (Anuar or Hadi .) These are our only hope to restore democracy. 50 years in power by a single party (coalition) does not say much about democracy in the country. If these leaders willing to stand in the line of fire the least we could do is support them. They might not be perceived to be the best candidate but sacrifice is necessary to achieve the goal of free democracy. When you renovate a house you have to suffer all the consequences. From dust, to the contractor that run off with the money, Aliens workers keeping an eyes on your family. WHY DO YOU RISK THAT? Because at the end after all the loss of extra ringgit for overprice items the contractor billed you and you elude the alien predators from robbing your house and harming your family you know it will be worthwhile.

Asalamualaikum
Today is my last post on FB. The vote is with bijaksana.Kesejahteraan
the future of our children depends on the decision
you do tomorrow.
I count as a watchdog that will Ballot Box P107
opened the next day at the Office of Government Chinatown.
I gather 10 fingers apologize if there terkasar language.
I am a common man can not escape from errors.

In place of the votes in a government office petaling. Kul 5 new start counting. Sorry no pictures allowed.

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/6025442
Senast redigerad av checkthisout. 2014-03-16 kl. 03:31.
Citera
2014-03-16, 03:26
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Vad jag har undrat i flera dagar nu, är varför i hela världen där inte togs satellitbilder över Iran, Afghanistan, bland annat, samt andra länder som soppan skulle räckt till vid eventuell landning? Massor med nya satellitbilder togs över ocianen, men inte tänkbara landningsplatser.

Hade varit mycket lättare att hitta ett landat plan DÅ, än nu. Nu är det nog "gömt" det planet i så fall, om det landat dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in