2014-03-15, 23:33
Medlem
@skunkjobb
Jag skriver inte att han fick medalj för nedskjutningen.
Men visst fick han medalj
Jag gillar din länk. Detta kommer från den.
. In 1990, Rogers was awarded the Legion of Merit "for exceptionally meritorious conduct in the performance of outstanding service as commanding officer ... from April 1987 to May 1989." The award was given for his service as the commanding officer of the Vincennes, and the citation made no mention of the downing of Iran Air 655.[34]

Legion of Merit är väl en plåtgrunka att pryda kavajen med.

Även air-warfare coordinator fick medalj. Enluigt history channel med bl.a denna formulering i omnömnandet
According to the History Channel, the medal citation noted his ability to "quickly and precisely complete the firing procedure."[5]

Jag tycker det verkar som de iranska mullorna verkar vara schyssta prickar som inte startar keig efter att ha hlrt detta. De har ju massor med kärnvapn
Citera
2014-03-15, 23:33
Medlem
gusteno8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
I nuläget talar det mesta för att antingen flygplanet havererade eller så har piloten avsiktligt begått självmord.

Allt annat är betydligt mindre sannolikt.

Det som talar för att piloten begått självmord:

1- ACARS slås av först
2- Transponderns slås av sedan
3- Precis i ögonblicket mellan kinesiskt och malaysiskt luftutrymme byter planet riktning
4- Planet flygs i flera timmar sannolikt in i havet sannolikt för att försvåra utredningen

Jag tycker dina fyra punkter är de som tyder på att det inte var självmord.

1. Varför slå av ACARS om han och alla ändå ska dö?
2. Varför slå av Transpondern om han och alla ändå ska dö?
3. Varför ens byta riktning och försöka gömma sig för något om han bara ska krascha planet någonstans?
4.Varför flyga i timmar och försvåra en utredning om han och alla ändå ska dö?

Helt meningslöst.
Citera
2014-03-15, 23:34
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Mest troligt för att någon ombord, kapare eller pilot, inte velat att planet ska hittas.

Men andra saker kan spela in också....

Om en pilot inte vill att det skall se ut som självmord gör han det ju så svårt han kan för att de inte skall hitta planet. Indiska Oceanen skulle jag välja om jag vore en pilot anställd på detta flygbolag och inte vill att mina barn och övriga släktingar skall brännmärkas av ha en Pappa som självmördare (och massmördare). Tänk er också att en pilot väl känner till de anmärkningar som Boeing varnat om (slow decompression) och det det i tankarna simulerar händelseförloppet därefter. Endast om de hittar de svarta lådorna kan piloten rentvås eller dömas
Citera
2014-03-15, 23:34
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
I nuläget talar det mesta för att antingen flygplanet havererade eller så har piloten avsiktligt begått självmord.

Allt annat är betydligt mindre sannolikt.

Det som talar för att piloten begått självmord:

1- ACARS slås av först
2- Transpondern slås av sedan
3- Precis i ögonblicket mellan kinesiskt och malaysiskt luftutrymme byter planet riktning
4- Planet flygs i flera timmar sannolikt in i havet sannolikt för att försvåra utredningen

En liten rättelse, det är när Malaysias flygledare lämnar över dem till
den Vietnamesiska kontrollen som planet "försvinner".
Citera
2014-03-15, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Over0and0out
Bremudatriangeln är bara ett påhitt. När källorna har kollats finns dem inte.
Psst, det var bara för att se om Aftonbladet skulle läsa det
Citera
2014-03-15, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gusteno8

3. Varför ens byta riktning och försöka gömma sig för något om han bara ska krascha planet någonstans?

Helt meningslöst.

Fundera lite mer kring detta så ändrar du dig kanske.....
Citera
2014-03-15, 23:36
Bannlyst
Kom på en sak. Han brukade ta in tjejer i cockpit. Kanske nått han gjort denna gång med men var det 2 transvestiter alltså 2kapare som klätt ut sig.
Citera
2014-03-15, 23:37
Medlem
Verkar i alla fall vara ett märkligt sätt att begå självmord . Flyga så läge bränslet räcker.
Och södra indiska oceanen är ju ett enormt område att leta efter ett plan på.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
OT:
Känns som att båda sidor i debatten om "flygplan fullt med kineser skjuts ner av USA och startar världskrig" förenklar och överdriver tycker jag.

Självklart har USA rätt att skjuta ner ett plan som uppenbarligen kommer att krascha in i någon byggnad eller på annat sätt skada och döda människor i USA.

Men ponera att planet dyker upp ute över Atlanten, radion är avstängd, man är på väg rakt mot New York/Washington. Kaparna själva eller någon insatt amerikan "läcker" information om detta på nätet, så att miljontals människor kan spendera de närmaste timmarna med att fundera över vad planet vill, vart det är på väg, vad de har ombord, etc, etc.

USA kan välja att spela med öppna kort och bl.a. kontakta Kina (vi säger att planet har några timmar till New York när informationen läcker ut på nätet). Eller kommer man det och skjuta ner planet innan man egentligen vet någonting, för att man är rädda att det har WMD ombord?

Det råder ju inget tvivel om att det är helt rätt att skjuta ner det om man inte lyckas få kontakt eller avstyra planet på något annat sätt, men det gäller ju att USA hanterar situationen rätt och inte sjabblar till det genom att t.ex. skjuta ner det långt i förväg "bara i fall att"...

Något som många också glömmer, när de menar på att man bara skjuter ner planet för att det är tvunget efter man fått OK från Kina, är bland annat alla anhöriga, exempelvis.

Där är anhöriga, som garanterat inte skulle säga "självklart får ni skjuta ner min mamma och pappa, vi kan ju inte riskera att en terrorist flyger in i era fina skyskrapor". Humanitära organisationer, ja listan kan göras hur lång som helst.

Saker och ting är inte SÅ enkla som man kan tro.

Kommer ni överhuvudtaget ihåg Mohammed Bouazizi? Och det där var ändå självförvållat...
Citera
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gusteno8

Helt meningslöst.
För att han vill att anhöringarna ska få försäkringspengar och han inte vill ha ryktet förstört?
Citera
2014-03-15, 23:38
Medlem
gusteno8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Fundera lite mer kring detta så ändrar du dig kanske.....
Nej fundera du. Om han tänkt att begå självmord, samtidigt som han ska ha ihjäll 238 andra. Varför försöka göra det i smyg? Varför inte bara sänka nosen ned mot havet?
Citera
2014-03-15, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Nej, de anhöriga har nog gett upp, åkt hem och glömt bort sina försvunna familjemedlemmar. Shit vilka konstiga frågor alltså...
nope de visade på sky news nyss
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in