2014-03-15, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Självklart har USA rätt. Planet inkräktar på deras territorium. Det handlar inte riktigt om vem som har rätt. Det handlar om att Kina förmodligen inte riiiiktigt har samma känslor om en sådan "incident".

De skulle direkt börjat anklaga USA varför de inte försökte tvinga ner planet på annat sätt. Varför de inte försökte oskadliggöra planet på annat sätt, OSV. OSV.

Det skulle käftas fram och tillbaka i veckor, i månadare innan tonläget höjdes. Det skulle bli sanktioner hit och dit osv.

Det skulle få samma effekt som när vanliga människors nära och kära råkar ut för olika sorters "orättvis" behandling, som kanske rent av är laglig och rättvis, men som ändå ogillas av anhöriga. Ja då är det andra toner i skällan. Medan hade det gällt grannens släktingar så hade de sagt "de får väl skylla sig själva".

Nä, jag tror inte det är riktigt så enkelt som ni påstår. En sådan nedskjutning skulle definitivt kunna leda till krig mellan USA och Kina i långa loppet.
Fast jag trodde att de flesta förståd att krig inte skulle utbryta timmarna efter, det har jag heller aldrig påstått.

Att skjuta ner ett plan är SISTA åtgärden, görs många andra innan. Eller tror du på allvar att om en flygledare ser en okänd plupp på radarn så åker två stridsbestyckade jaktplan upp och skjuter så fort de har visuell kontakt med målet?
Citera
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det spelar egentligen ingen roll eftersom kartan visar var det är troligast att planet har landat. Alltså har man fått någon form av signal troligen fån det området.

Sedan är det så att de här områdena i Tibet och Xinjiang erbjuder massor av naturliga flygfält. Slätter, saltöknar och frusna sjöar finns det gott om, så man behöver inte landa på en flygplats.
Dessutom är området i stort sett obebott.

Hur är det egentligen att landa på naturliga flygfält med sådana här stora plan? De är ju enormt tunga och minsta lilla svaghet i banan leder till katastrof.
Citera
Medlem
Om det är några som kommer starta krig så är det amerikanerna , om det visar dsig det är urgierna som är skyldiga och dom gör en attack i USA så kommer amerikanerna bomba skiten ur dom
Citera
2014-03-15, 22:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag citerar mig själv...

Visst fan länkar två genier till just Helios 522.

Transpondern stängdes dessutom inte av vid den incidenten.

Så, återigen, pe11e - eller någon annan - exempel, tack.

Vid hypoxia (syrebrist) så kan man bete sig helt irrationellt, som t.ex stänga av transpondern isf byta radiofrekvens el. liknande att lägga ihop 2+2 kan vara ett helt omöjligt svårt matematiskt mysterium.
Citera
2014-03-15, 22:59
Medlem
Arngrips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack! Javisst ska det vara "Freescale".

Så har jag också skrivit tidigare. Förstår inte var jag fick det andra ifrån...

Inga problem!
Citera
2014-03-15, 22:59
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Finns det nåt du inte fått svar på under 4500 inlägg? Ja, man kan låsa in sig och man kan döda sin pilotkollega.

Leta fram de åt mig är du snäll, det är ju bara 4500 inlägg. Inga antaganden, vill ha bra svar, gärna lite mer ingående inte bara "ja/nej", såna svar får jag från min dotter på 3 år.

Fixar du det? Tack på förhand
Citera
2014-03-15, 23:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Vid hypoxia (syrebrist) så kan man bete sig helt irrationellt, som t.ex stänga av transpondern isf byta radiofrekvens el. liknande att lägga ihop 2+2 kan vara ett helt omöjligt svårt matematiskt mysterium.
Jaha... och?

Fortfarande - exempel är det som jag efterfrågar. Ska det vara så svårt att förstå? Helios 522 är inte ens i närheten av att påminna om MH370.

pe11e, du skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Det senaste är att planet försvann i en västlig eller nordvästlig riktning, inga direkt exakta uppgifter. Säkert något enkelt, en decompression elektronik slås ut, piloterna hinner inte få på sig syrgasmaskerna, omtöcknade ändras kursen, planet flyger till soppan tar slut. Sånt har hänt förr på liknande sätt.
Jag har nu frågat efter exempel på det fetstilta några gånger och hittills har du inte gett ett enda.

Vad gäller Helios 522 så slogs inte elektroniken ut och kursen ändrades inte. Man försvann inte heller från sekundärradar. Vissa passagerare skickade sms till anhöriga. Mayday skickades men till fel flygplats.

Så kan du, eller någon annan, vara snäll att ge exempel på vad du menade när du skrev "Sånt har hänt förr på liknande sätt". Tack!
Senast redigerad av U-Fig 2014-03-15 kl. 23:07.
Citera
2014-03-15, 23:00
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Att skjuta ner ett plan är SISTA åtgärden, görs många andra innan. Eller tror du på allvar att om en flygledare ser en okänd plupp på radarn så åker två stridsbestyckade jaktplan upp och skjuter så fort de har visuell kontakt med målet?

Självklart är det sista åtgärden. Men eftersom terroristen som sitter bakom spakarna i planet aldrig skulle ge sig, utan skulle fortsätta mot sitt mål, så skulle det hela sluta med att planet blir nerskjutet i alla fall. Ja eller så låter USA planet glida in över land, men det vore ju helt fantastiskt osannolikt i ett sådant läge.
Citera
2014-03-15, 23:01
Medlem
omjagvarenturks avatar
Har det hänt tidigare att ett flygplan av denna storleken försvunnit och aldrig hittats?
Citera
2014-03-15, 23:04
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omjagvarenturk
Har det hänt tidigare att ett flygplan av denna storleken försvunnit och aldrig hittats?

Om än aningen mindre plan, men ja. Stals 2003:

http://en.wikipedia.org/wiki/2003_Boeing_727-223_disappearance
Citera
2014-03-15, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Leta fram de åt mig är du snäll, det är ju bara 4500 inlägg. Inga antaganden, vill ha bra svar, gärna lite mer ingående inte bara "ja/nej", såna svar får jag från min dotter på 3 år.

Vilken av dem anser du att du inte fått svar på?
Citera
2014-03-15, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies

Och vad var det för fel på mina svar? Du kan väl tacka iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in