Citat:
Ursprungligen postat av
LadyMystica
Men nu far du ta och besinna dig. Det sager sjalvt att USA har ratt och inte skulle utlosa nagot varldskrig for att dom skjuter ner ett frammande plan pa deras luftomrade som utgor hot, kineser eller ej.
Jisses.
Självklart har USA rätt. Planet inkräktar på deras territorium. Det handlar inte riktigt om vem som har rätt. Det handlar om att Kina förmodligen inte riiiiktigt har samma känslor om en sådan "incident".
De skulle direkt börjat anklaga USA varför de inte försökte tvinga ner planet på annat sätt. Varför de inte försökte oskadliggöra planet på annat sätt, OSV. OSV.
Det skulle käftas fram och tillbaka i veckor, i månadare innan tonläget höjdes. Det skulle bli sanktioner hit och dit osv.
Det skulle få samma effekt som när vanliga människors nära och kära råkar ut för olika sorters "orättvis" behandling, som kanske rent av är laglig och rättvis, men som ändå ogillas av anhöriga. Ja då är det andra toner i skällan. Medan hade det gällt grannens släktingar så hade de sagt "de får väl skylla sig själva".
Nä, jag tror inte det är riktigt så enkelt som ni påstår. En sådan nedskjutning skulle definitivt kunna leda till krig mellan USA och Kina i långa loppet.
Fast jag trodde att de flesta förståd att krig inte skulle utbryta timmarna efter, det har jag heller aldrig påstått.