2014-03-15, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ztocko
Är det möjligt för piloten att inifrån cockpit via någon knapp iscensätta en "slow decompression" av planet?

Säg att han väntar till co-pilot går på toaletten. Sen sätter han på sig syrgasmasken och ser till så passagerarna somnar in. Efter femton minuter utan syre så har alla passagerare och övrig personal dött. Sen har han ett flygplan helt för sig själv, utan transponder och flyger utanför radarn. Det skulle även förklara varför inte några SMS snappats upp från passagerare eller att varför inte passagerarna gjort något försök att ta tillbaka planet då det flugit i upp till åtta timmar.

Ja det är fullt möjligt.

Edit: Fast det finns portabla syrgasflaskor, ganska många i kabinen så 15 minuter räcker inte, utan några kommer klara sig längre.
Senast redigerad av Axiom !!! 2014-03-15 kl. 21:48.
Citera
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Uppgifterna säger ju att man är säker på att transpondern stängts av. Jag undrar hur man kan vara så säker att den just stängts av (alltså manuellt från cockpit) och inte t ex gått sönder pga andra omständigheter?

Var väl något om att 2 olika system hade stängts av med 10 minuters mellanrum. Hade det skett något i luften (typ explosion) så borde ju båda ha slutat sända samtidigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexcc
Det handlar inte om självmord. Piloten har väl fått ut nåt annat, möjligen chans till ett nytt liv i Iran.

Hur kan du vara så säker på det? Han kanske inte vill att planet ska hittas bara.

Att detta är klurigt och att det finns många öppningar är det minsta man kan säga. Hoppas verkligen vi någon dag får svaret på vad som hänt.
Citera
2014-03-15, 21:47
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Rapporterades väl via Kinesiska media (av någon outgrundlig anledning)? Jag vill minnas att kaptenen inte är någon ungdom (så hur kan han ha 3 barn som bor hemma?) och tvivlar på att detta utlöst ett beslut att ta livet av 240 oskyldiga som hämnd? När jag själv var i liknande situation hade jag möjligen fantasier om att ta min f. d. fru av daga men ingen annan.

Säger inte att det är omöjligt men att jag har starka tvivel på att detta skulle vara orsaken
Om det stämmer så är det 90% sannolikt att det är orsaken.

Men jag litar inte på källan.

Just nu tycker jag att det antingen var något tekniskt fel eller så har piloten velat begå självmord utan att kunna bli upptäckt. Det förklarar varför han flög tills bensinen tog slut, slog av ACARS, transpondern, etc. Han kanske landade i vattnet på så sätt att inte debris skulle kunna hittas.

Varför han inte ville bli upptäckt kan man spekulera om, men ryktet och pengarna från försäkringen är möjliga orsaker.
Senast redigerad av checkthisout. 2014-03-15 kl. 21:50.
Citera
2014-03-15, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Ta tillbaka planet ifall dom vet att det är kapat är kanske ingen höjdare ändå. Tänk om dom istället tror att kaparna ska ta ner planet någonstans. Att då börja göra intrång i cockpit.....Vem ska styra planet sen när dom kommit in där då?

Frågeställningen gällde om piloten inifrån cockpit kan göra en "decompression" av flygplanet så att alla passagerare dör av syrebrist. Ett väldigt enkelt sätt att göra sig av med ca 250 personer som kan tänkas någon gång under de kommande 8 timmarna vilja ta tillbaka planet.

9/11 så försökte passagerarna ta tillbaka flygplanet. Då var det ändå flertalet terrorister ombord. Om det i detta fallet "bara" var en pilot som var kapare så anser jag det vara ett enklare scenario. Men visst det är bara spekulationer, förhoppningsvis får vi veta inom några veckor. Kanske blir det som så att vi aldrig får veta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Var väl något om att 2 olika system hade stängts av med 10 minuters mellanrum. Hade det skett något i luften (typ explosion) så borde ju båda ha slutat sända samtidigt.

Ja. Dessutom stängdes transpondern eller om det var acars av före den sista kontakten med flygledarna enligt CNN.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucasmoura
På vilket sätt skulle det bli ett nytt världskrig?

Du förstår väl vad som skulle hända om planet lyfte igen och flög västerut.

Någon måste "ta tag" i "problemet" omgående.... och det kan man ju gissa vilka som gör.

I klartext. De länder som skulle känna sig hotade, skulle helt enkelt få skjuta ner planet. Troligaste scenarion är att ingen skulle våga röra planet (förutom möjligtvis Frankrike, Tyskland) mer än Storbritannien om planet var på väg mot exempelvis London, eller USA!

Vem annars vågar skjuta ner ett plan fullt med oskyldiga kineser? För att inte nämna de andra nationaliteterna ombord.

Skjuter USA ner planet när det närmar sig USAs fastland... ja, återigen, man kan ju räkna ut vad det skulle leda till i slutändan.
Citera
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Ah, ja nu när du säger det vill jag minnas att jag hört den uppgiften. Ska leta! Tack!
Citera
2014-03-15, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ztocko
Frågeställningen gällde om piloten inifrån cockpit kan göra en "decompression" av flygplanet så att alla passagerare dör av syrebrist. Ett väldigt enkelt sätt att göra sig av med ca 250 personer som kan tänkas någon gång under de kommande 8 timmarna vilja ta tillbaka planet.

9/11 så försökte passagerarna ta tillbaka flygplanet. Då var det ändå flertalet terrorister ombord. Om det i detta fallet "bara" var en pilot som var kapare så anser jag det vara ett enklare scenario. Men visst det är bara spekulationer, förhoppningsvis får vi veta inom några veckor. Kanske blir det som så att vi aldrig får veta?

Ja. Undrar hur man mår på 45000 fots höjd.
Citera
2014-03-15, 21:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Du förstår väl vad som skulle hända om planet lyfte igen och flög västerut.

Någon måste "ta tag" i "problemet" omgående.... och det kan man ju gissa vilka som gör.

I klartext. De länder som skulle känna sig hotade, skulle helt enkelt få skjuta ner planet. Troligaste scenarion är att ingen skulle våga röra planet (förutom möjligtvis Frankrike, Tyskland) mer än Storbritannien om planet var på väg mot exempelvis London, eller USA!

Vem annars vågar skjuta ner ett plan fullt med oskyldiga kineser? För att inte nämna de andra nationaliteterna ombord.

Skjuter USA ner planet när det närmar sig USAs fastland... ja, återigen, man kan ju räkna ut vad det skulle leda till i slutändan.

Sorry, jag kan inte räkna ut hur det skulle leda till världskrig
Citera
2014-03-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucasmoura
Vad är motivet då? Är det piloterna som vill ha pengar eller är det iranska regeringen/terroristgrupper i Iran som ligger bakom? Vill de åt Kina eller Malaysia och vad är det dom vill ha?

Ja, där får Twitterkonspiratörerna ta och spåna lite, men mycket talar för att killarna från Freescale hade något som Iran/Malaysia/Ryssland ville komma åt. Läste nånstans att piloten hade politiska issues med Malaysias regering och sympatiserade med Iran av nån anledning. Han är ju skicklig, det har redan diskuterats flitigt, men möjligt att han blivit lovad ett nytt liv i Iran med fru etc.

Var god flame:a mig inte för det här, men kan vara värt att kika in på www.twitter.com/angela_stalcup. Hon/Han påstår att USA visste om att planet hade landat i Iran i LÖRDAGS. Än så länge så vet vi inte mer än vad som står i media, men det här... kan vara sant. För tre dagar sen trodde vi ju inte att kapning ens vore en möjlighet. And yet, here we are...
Senast redigerad av alexcc 2014-03-15 kl. 21:59.
Citera
2014-03-15, 21:53
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Helt ärligt, man måste väl ändå medge att den teorin är genial. En terrorhandling där terroristerna knappt behöver göra någonting, de behöver inte mörda en enda människa själva!

Det är ju praktiskt taget Hollywood-material.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in