2014-03-14, 22:45
Medlem
LeifD2s avatar
Nu har jag åter läst förhöret med Engström:

http://fbportnoy.webs.com/vrigafrhr1.htm

Min slutsats är att han var på plats. Utifrån dom olika vittnesmålen verkar hans klädsel stämma bra med gärningmannens. Vittnesmålen spretar dock en del och den klädsel som beskrivs är ganska allmän och tämligen vanlig en februarikväll 1986.
Blå täckjacka nämns också, bland annat vittnet AB bar en sådan för kvällen.

Engströms vittnesmål innehåller flera konstigheter. Bland annat sägar han sig vara snabb löpare. Men väl framme vid luntmakargatan, dit det inte är långt, så har snutarna redan kommit så långt att han inte ser en enda... Inte ens dom som tog trappen upp. Jag tror nog han såg flera, men han orkade inte, eller brydde sig inte. Märkligt beteende rent allmänt.

Det är synd att det inte gjordes en seriös utredning av omständigheterna runt brottsplatsen före, under och efter mordet. Om det hade gjorts, så hade vi kanske i alla fall fått veta vilken väg gärningsmannen tog till brottsplatsen, eller om han hade stått på lur där länge.
Citera
2014-03-15, 03:40
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Samma sak kan jag med fog säga om dina bisexfantasier typiska hos frimurare.

Njae .. Jag fantiserar inte - jag har en pålitlig grekisk källa beträffande Olof Palmes sexuella läggning.

Edit: Fog ? Vad har du för "fog" för att tala om "bisexfantasier" i detta ?
Senast redigerad av MBoudine 2014-03-15 kl. 03:42.
Citera
2014-03-15, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Min slutsats är att han var på plats. Utifrån dom olika vittnesmålen verkar hans klädsel stämma bra med gärningmannens. Vittnesmålen spretar dock en del och den klädsel som beskrivs är ganska allmän och tämligen vanlig en februarikväll 1986.

Engströms vittnesmål innehåller flera konstigheter. Bland annat sägar han sig vara snabb löpare. Men väl framme vid luntmakargatan, dit det inte är långt, så har snutarna redan kommit så långt att han inte ser en enda... Inte ens dom som tog trappen upp. Jag tror nog han såg flera, men han orkade inte, eller brydde sig inte. Märkligt beteende rent allmänt.

Det är synd att det inte gjordes en seriös utredning av omständigheterna runt brottsplatsen före, under och efter mordet. Om det hade gjorts, så hade vi kanske i alla fall fått veta vilken väg gärningsmannen tog till brottsplatsen, eller om han hade stått på lur där länge.

Jo slutsatsen måst bli att han befunnit sig på mordplatsen och sett händelseförloppet men att han skarvar när det gäller sitt eget agerande. Det är inte svårt att se att en erfaren utredare skulle bli misstänksam som de också blev. I kombination med de uppgifter de fick från säkerhetschefen på Skandia borde han vara ett av de hetare spåren om man utgår från mordplatsen och vittnesmålen. Hans utsagor är korrekta i vissa detaljer så att han måste ha varit där och en möjlighet är att det var i form av GM eller på något sätt i samverkan med GM. Det avskrevs och utredare som jobbade med uppslag kopplade till analyser från mordplatsen fick vika för ur luften sprugna PKK spår! Utredarna som tittade på AK, SE och VG bekämpades effektivt och plötsligt hade man tappat chanserna att komma vidare på hederligt sätt.

Jag tror att det kan vara så att SE istället gav sig mot Skandias Öppna bakdörr och tänkt smita in den vägen men att den till hans förvåning var reglad. Han återvände därför först till mordplatsen och hörde sitt eget signalement som han bekämpade och begav sig sedan från Framsidan för att kolla vad som pågick inne i huset och vad de märkt i ett försök att plantera sin egen story om när han stämplat ut och gått.
Citera
2014-03-15, 10:00
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag tror att det kan vara så att SE istället gav sig mot Skandias Öppna bakdörr och tänkt smita in den vägen men att den till hans förvåning var reglad. Han återvände därför först till mordplatsen och hörde sitt eget signalement som han bekämpade och begav sig sedan från Framsidan för att kolla vad som pågick inne i huset och vad de märkt i ett försök att plantera sin egen story om när han stämplat ut och gått.

Ja, men om han varit gärningsmannen så hade han ju knappast gått tillbaka till mordplatsen om han upptäcker att bakdörren är låst.
Klart är i alla fall att skandias klocka gick fel enligt polisens förhör med SE (jag utgår i från att polisen tagit reda på det innan förhöret), så SE kom ut på gatan någon gång mellan 23:20:00 och 23:20:59. Ganska lagom, alltså.

En sak som slog mig i går när jag läste om Viktor Gunnarsson, är att det faktiskt kan ha varit 2 olika organisationer som samtidigt jobbade på att få bort Palme.
Den svenska delen verkar ha försökt få bort honom med lämpor istället för vold, men med den analkande Moskvaresan och otålighet i gruppen så kom puffran fram i alla fall. Kankse.
Sedan har vi en del driven av USA, med en mix av Palmes besvärliga beteende i USAs vapensmugglingsaffärer (nekande till att använda samma rutt som Bofors till bl.a. Iran) samt allt för stora kunskaper både om vapenaffärer och spionage mot Sovjet + antydningar om hånglande med KGB. Vad gör säkerhetstjänster med folk som vet för mycket och som inte håller sig till planen? Vad kan man göra? Det finns inte så mycket till alternativ, eller hur? Betänk hur Gunnarsson slutade sina dagar. Skjuten av en polis som troligen inte ens har träffat karn? I samma veva som självaste Hans Ölvebro är på ett USA-besök. Hur ofta var han det? Nej, glöm det. Det här luktar häcken, så enkelt är det. Att Ölvebro skulle vara inblandad p något sätt, eller han någon uppfattning om vad som pågick ser jag som helt uteslutet. Karn har åtminstone i TV framstått som debil och hans utredningsreslutat imponerar ju inte heller. Kan ju vara så att han blev tvingad, man en person med åtminstone lite stake finner sig inte i sådant utan säger ifrån och/eller byter jobb.
Hade jag jobbat med mordkomplotter så är inte Ölvebro en man som jag skulle arbete med. Arbeta mot, möjligen.
Senast redigerad av LeifD2 2014-03-15 kl. 10:09.
Citera
2014-03-15, 10:51
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo slutsatsen måst bli att han befunnit sig på mordplatsen och sett händelseförloppet men att han skarvar när det gäller sitt eget agerande. Det är inte svårt att se att en erfaren utredare skulle bli misstänksam som de också blev. I kombination med de uppgifter de fick från säkerhetschefen på Skandia borde han vara ett av de hetare spåren om man utgår från mordplatsen och vittnesmålen. Hans utsagor är korrekta i vissa detaljer så att han måste ha varit där och en möjlighet är att det var i form av GM eller på något sätt i samverkan med GM. Det avskrevs och utredare som jobbade med uppslag kopplade till analyser från mordplatsen fick vika för ur luften sprugna PKK spår! Utredarna som tittade på AK, SE och VG bekämpades effektivt och plötsligt hade man tappat chanserna att komma vidare på hederligt sätt.

Hur förhåller sig den spekulationen till LJs och YNs vittnesmål?
Citera
2014-03-15, 10:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
IESHO mfL

Kvantifiera olika nivåer på sannolikheter: Ej uteslutet, tänkbart, troligt, mycket troligt etc för olika skeenden före, vid tidpunkt för, efter MOP med förgreningar/Bifurkationer. En väg framåt för att:

* Rensa i väven för att få fram de rimligaste scenarierna
* Vägledande för faktasök

Användbart eller måste fakta fram först?
Även om man kunde konkretisera frågeställningen och genomföra projektet, hur skulle man använda det?
Citera
2014-03-15, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Att han var på plats är sannolikt på gränsen till sant. Stämpelklockan, väktaren som såg honom passera ut på Sveavägen 44, och slutligen hans egna iakttagelser är för mig tillräckliga bevis.

Skeendet sedan är mer osäkert. Att han skulle ha sprungit till luntmakargatan utan att se några poliser (de gick runt nere vid trappan, tryckte ner hissen bland annat) verkar osannolikt.

Sedan rundar (?) han baracken, och kommer tillbaka.

Jag tror att det mesta som SE säger måste tolkas ur mer än en vinkel. Om han var GM, så är han alltså så utstuderad att han påstår att han gör samma saker som gärningsmannen:

- Vid reklamskylten 20 meter från mordplatsen sneddar han in mot dekorimahörnan (Som IM ser att GM gör)
- Vid tidpunkten för mordet, alternativt strax innan, står han och gräver fram något ur kläderna (inget vittne har anmält att man har sett GM utföra detta, men rimligen har inte GM gått runt på stan med en revolver i handen)
- På mordplatsen står han och tvekar: Ska han vidare eller ska han stanna (Som många vittnen ser att GM gör)
- På mordplatsen står han och håller armen rakt ut: (Som många vittnen ser att GM gör)
- Han springer snabbt in i gränden efter mordet. Detta har många vittnen sett.

Men han säger dessutom en del andra saker som kan vara värda att hänga upp sig på.

- Han tror att den liggande OP är ett fyllo som slocknat på gatan.
- Han tror att skottet är ett resultat av en knarkuppgörelse.

Om SE är gärningsman, så tror jag att ovan uttalanden görs med ett snett leende på läpparna. Vi minns ju hur baktaleriet om OP gick innan mordet.

Om SE inte är GM, så är han antingen mytoman eller inblandad på annat sätt. I samband med det, så vill jag hänvisa till vad Skandias säkerhetschef sa: "Mytoman? I helvete heller."

Men självklart är det bara spekulationer, bevis finns givetvis inte. Han kan ju vara lika oskyldig som en nyfödd.
Citera
2014-03-15, 17:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Att han var på plats är sannolikt på gränsen till sant. Stämpelklockan, väktaren som såg honom passera ut på Sveavägen 44, och slutligen hans egna iakttagelser är för mig tillräckliga bevis.

Skeendet sedan är mer osäkert. Att han skulle ha sprungit till luntmakargatan utan att se några poliser (de gick runt nere vid trappan, tryckte ner hissen bland annat) verkar osannolikt.

Sedan rundar (?) han baracken, och kommer tillbaka.

Jag tror att det mesta som SE säger måste tolkas ur mer än en vinkel. Om han var GM, så är han alltså så utstuderad att han påstår att han gör samma saker som gärningsmannen:

- Vid reklamskylten 20 meter från mordplatsen sneddar han in mot dekorimahörnan (Som IM ser att GM gör)
- Vid tidpunkten för mordet, alternativt strax innan, står han och gräver fram något ur kläderna (inget vittne har anmält att man har sett GM utföra detta, men rimligen har inte GM gått runt på stan med en revolver i handen)
- På mordplatsen står han och tvekar: Ska han vidare eller ska han stanna (Som många vittnen ser att GM gör)
- På mordplatsen står han och håller armen rakt ut: (Som många vittnen ser att GM gör)
- Han springer snabbt in i gränden efter mordet. Detta har många vittnen sett.

Men han säger dessutom en del andra saker som kan vara värda att hänga upp sig på.

- Han tror att den liggande OP är ett fyllo som slocknat på gatan.
- Han tror att skottet är ett resultat av en knarkuppgörelse.

Om SE är gärningsman, så tror jag att ovan uttalanden görs med ett snett leende på läpparna. Vi minns ju hur baktaleriet om OP gick innan mordet.

Om SE inte är GM, så är han antingen mytoman eller inblandad på annat sätt. I samband med det, så vill jag hänvisa till vad Skandias säkerhetschef sa: "Mytoman? I helvete heller."

Men självklart är det bara spekulationer, bevis finns givetvis inte. Han kan ju vara lika oskyldig som en nyfödd.
Piketpoliserna stannade upp vid YN och AZ som sedan gick mot Sveavägen. Antingen sprang SE vid ett annat tillfälle eller så gick YN och AZ på andra sidan om barackerna.
Citera
2014-03-15, 17:45
Medlem
I boken "Operation Norrsken" och här en "liten pikant och häpnadsväckande detalj"; sida 86;

//
När Tullkriminalare Torbjörn Sebell på Ages (Åklagaren) uppdrag stegar in på Bofors Nobelkrut en vårdag 1985 upptäcker han att landet Iran inte bara dyker upp i Mats Lundbergs pärmar. Han upptäcker också något annat.
-Det fanns en uppgift om mitt namn! minns Torbjörn Sebell.
Han vill veta hur det kan komma sig att hans namn på förhand var känt hos Bofors. Poängen med en husrannsakan är ju att ingen annan än Tullen, Åklagaren och KMI (KrigsmaterielInspektören) ska känna till den innan det är dags. Hos Bofors får han lösningen på gåtan.
-Algernon hade vidtalat Bofors att vi var på väg säger Torbjörn Sebell (Sic TageG:s kommentar)
//
Hallå där (halt eller jag skjuter!) det påvisar ju hur den politiskt tillsatta kontrollmyndigheten var i säng med Svensk KrigsIndustri. Konstigt att det inte togs upp när det begav sig (!)...var det ett sådant "samarbete" visste ju Algernon kanske om slutdestinationen Iran (i Krig med Irak fr. 80 till 1988)! Står mycket om Olof Palme i boken varför alla rekas läsa den också! Cats Falck - Olof Palme - Carl-Fredrik Algernon kan man faktiskt inte skönja ett mönster här ? ...
Senast redigerad av TageG 2014-03-15 kl. 17:51.
Citera
2014-03-15, 18:55
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageG
Hos Bofors får han lösningen på gåtan.
-Algernon hade vidtalat Bofors att vi var på väg säger Torbjörn Sebell (Sic TageG:s kommentar)
//

Ja, självklart. Algernon och toppcheferna på Bofors kände varandra väl.

Citat:
Ursprungligen postat av TageG
Konstigt att det inte togs upp när det begav sig (!)...var det ett sådant "samarbete" visste ju Algernon kanske om slutdestinationen Iran (i Krig med Irak fr. 80 till 1988)! Står mycket om Olof Palme i boken varför alla rekas läsa den också! Cats Falck - Olof Palme - Carl-Fredrik Algernon kan man faktiskt inte skönja ett mönster här ? ...

Algernon var ju inte dum. Naturligtvis visste han att slutanvändarintygen var falska. Det visste Palma också. Men karlsskoga var ju helrött, massor av socialdemokrater. Jobben var viktiga, och en kanon hit eller dit var ju inte så noga. Annars hade dom ju köpt av någon annan. Och det gick ju alltid att skylla på att landet som utfärdar slutanvändarintygen inte skötte sitt medan Bofors och Sverige bara gjorde vad som stod på pappret (och det gjorde man ju faktiskt).
Jo visst kan man känna ett mönster. Och det togs upp bland annat av Henrik Westander. Cats Falck hade upptäckt Bofors smuggelväg genom DDR, vilket DDR-folket inte var helt nöjda med, om man säger så...
Citera
2014-03-15, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur förhåller sig den spekulationen till LJs och YNs vittnesmål?

Det kan vara GM men det kan också vara en annan person som befann sig längst vägen som var backup. En liknande klädd person som fortsätter i flyktriktningen samtidigt som GM är en effektiv avledning.

Det är en av flera möjligheter att SE tänkte smita in bakvägen och låtsas att han varit i huset hela tiden men när det sprack improviserade han snabbt.
Citera
2014-03-15, 19:25
Medlem
Det har ju till och från i tråden spekulerats om flygenhet 66, t ex har det föreslagits att Holmér åkte med enheten under morddagen. Mig veterligt saknas det helt bevis för den saken, men det finns faktiskt en koppling mellan 66 och HH, även om den är svag.

Verksamheten för 66 sägs ha startat 1980 under SSIs regi. Eftersom 66 rimligen måste ha haft någon anknytning till Stay Behind (syftet med verksamheten var i första hand infiltration och exfiltration av agenter i ett skymningsläge eller ett krigsläge), så finns där en intressant förbindelse mellan SB och SSI.

Vad har då detta med Holmér att göra? Jo, under några år på 1970-talet rapporterade lokalbefolkningen i nordvärmländska gränstrakter en serie märkliga lågflygningar på kvällstid som man snabbt döpte till spökflygningar. Kriminalpolisen blev upphetsad, samarbete med försvaret inleddes och en större operation drogs igång under 1975 där man försökte spåra planen med radar. En utförlig beskrivning finns här: http://www.ufo.se/varmland/artiklar/dacapo.shtml
(Jo, jag vet att det är UFO-Sverige, men det är inget mumbo-jumbo i artikeln)

Det intressanta är att Holmér är inblandad i spaningarna. Först är han aktiv för att få dem att komma igång. Därefter ingriper han för att stoppa dem. Uppenbarligen stoppas spaningarna efter ett möte mellan Holmér, försvarsstabsschefen och den lokala polisledningen. Min gissning är att man tyckte att det var lämpligt att öva under sådana här omständigheter och därför drog igång en större radaroperation.

Mycket talar för att det var flygenhet 66 som utförde de här flygturerna. Visserligen säger stabschefen att verksamheten startade 1980, men han utesluter inte att det fanns en föregångare. Det är inte orimligt att tänka sig att verksamheten startade 1966, men att den som så mycket annat lades om i efterdyningarna av att Bergling åkte fast.

Slutsats: Det är rimligt att anta att HH åtminstone tillhörde den begränsade skara som hade kännedom om flygenhet 66 och dess föregångare. Men det bevisar naturligtvis inte alls att han liftade med dem från Falun (eller Borlänge).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in