2014-03-15, 12:03
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingbengan
Förmodligen ett rätt lätt byte för tex HMS Gotland. Men visst, den dagen vi sänker ett Ryskt stridsfartyg är nog den dagen riksdagshuset får en Rysk flagga.

Nu ska man ju vara på det klara med att broder Ivan knappast lär skicka ut ett dyrt nytt och stort fartyg som en Mistral utan att ösa på med ubåtsjaktförmåga.

Det lär finnas ett antal ubåtsjaktkorvetter, förmodligen en ubåtsjaktfregatt och en eller ett par jagare som alla släpar hydrofoner och letar efter Gotlandsklass. Och då har vi inte gått in på de 5-10 ubåtsjakthelikoptrarna som lär flyga runt och doppa sina känselorgan som en dokusåpakändis på en provinsiell nattklubb.

Gotland kan sänka en Mistral, inte tu tal om saken, men att påstå att det skulle bli enkelt... Nej.
Citera
2014-03-15, 14:04
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nu ska man ju vara på det klara med att broder Ivan knappast lär skicka ut ett dyrt nytt och stort fartyg som en Mistral utan att ösa på med ubåtsjaktförmåga.

Det lär finnas ett antal ubåtsjaktkorvetter, förmodligen en ubåtsjaktfregatt och en eller ett par jagare som alla släpar hydrofoner och letar efter Gotlandsklass. Och då har vi inte gått in på de 5-10 ubåtsjakthelikoptrarna som lär flyga runt och doppa sina känselorgan som en dokusåpakändis på en provinsiell nattklubb.

Gotland kan sänka en Mistral, inte tu tal om saken, men att påstå att det skulle bli enkelt... Nej.

Som sagt, hemvärnsförbandet på ön (450) gör att det blir en helt annan nivå på ett eventuellt angrepp. Vill ryssarna vara säkra på att vinna så krävs en sådan där Mistral med allt det där som hör till.

Skulle vi ha en permanent mekbataljon på ön, kompletterad med de 14 stridsvagnar som redan finns där, så skulle Gotland i praktiken bli ointagligt.
Citera
2014-03-15, 14:48
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Som sagt, hemvärnsförbandet på ön (450) gör att det blir en helt annan nivå på ett eventuellt angrepp. Vill ryssarna vara säkra på att vinna så krävs en sådan där Mistral med allt det där som hör till.

Nja. Det klarar man alldeles utomordentligt bra med VDV om det skulle bli sådär. Det behövs knappast något Mistral fullpackat med stridsfordon och mekinfanterister för att klå en hemvärnsbataljon.

Här är vi inte alls överens. Ett par kompanier VDV fallskärmslandsatta med eller utan stridsfordon skulle göra slut på en hemvärnsbataljon omgående.
Citera
2014-03-15, 14:54
Medlem
Citat:

Här är vi inte alls överens. Ett par kompanier VDV fallskärmslandsatta med eller utan stridsfordon skulle göra slut på en hemvärnsbataljon omgående.

De måste bekämpa hemvärnet istället för att besätta flygplats och hamn. Fördröjs ryssen ett dygn hinner vi flyga in ett kompani specialtrupp från Karlsborg. Sammantaget ger detta att ryssen inte kan kuppa bort Gotland utan måste sätta in flera bataljoner direkt med allt det innebär av förberedelser och transportkspacitet.
Citera
2014-03-15, 15:06
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
De måste bekämpa hemvärnet istället för att besätta flygplats och hamn. Fördröjs ryssen ett dygn hinner vi flyga in ett kompani specialtrupp från Karlsborg. Sammantaget ger detta att ryssen inte kan kuppa bort Gotland utan måste sätta in flera bataljoner direkt med allt det innebär av förberedelser och transportkspacitet.

Detta innebär förstås att hemvärnet redan är mobiliserat, samlat och fulltaligt, samt att alla vapen och all materiel hämtats ut.

Vidare innebär det att ryssarna inte bekämpar andra delar av försvaret i det egentliga Sverige, och det innebär också att den svenska regeringen visar sådana steel balls att de faktiskt sätter sig till effektivt motvärn med det lilla som kan uppbringas (vilket inte Ukraina gjorde, som exempel, trots en avsevärt större militär kapacitet).

Vidare anser jag att du gravt överskattar Gotlands Hemvärnsbataljon och deras förmåga att dels bekämpa två fallskärmsjägarkompanier, samtidigt som de beskyddar både flygplats och hamn på ett effektivt sätt.
Citera
2014-03-15, 15:37
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Nja. Det klarar man alldeles utomordentligt bra med VDV om det skulle bli sådär. Det behövs knappast något Mistral fullpackat med stridsfordon och mekinfanterister för att klå en hemvärnsbataljon.

Min poäng är egentligen att det inte kan gå till som på Krim. Dvs ett hundratal maskerade beväpnade män tog över flygplatsen utan att enda skott avlossades.

HV-bataljonen på Gotland har en avsevärd tröskelhöjande effekt. Det krävs en luftlandsättning av flera kompanier, eller en blixtaktion med en Mistral etc. Det krävs en stor grej för att det ska gå fort och med förutsägbar utgång.

Notera nu också att jag inte tycker att det är tillräckligt med HV-bataljonen där. Men kombinerat med en komplett mekbataljon på heltid så är jag, åtminstone, nöjd.
Citera
2014-03-15, 15:53
Medlem
Gotlands hemvärn borde onekligen vara prioriterat i vårt försvar. Är dom prioriterade, exempelvis utrustningsmässigt? Inom hemvärnets kapacitet naturligtvis.
Citera
2014-03-15, 15:56
Medlem
Citat:
Min poäng är egentligen att det inte kan gå till som på Krim. Dvs ett hundratal maskerade beväpnade män tog över flygplatsen utan att enda skott avlossades.

HV-bataljonen på Gotland har en avsevärd tröskelhöjande effekt. Det krävs en luftlandsättning av flera kompanier, eller en blixtaktion med en Mistral etc. Det krävs en stor grej för att det ska gå fort och med förutsägbar utgång.

Notera nu också att jag inte tycker att det är tillräckligt med HV-bataljonen där. Men kombinerat med en komplett mekbataljon på heltid så är jag, åtminstone, nöjd.
Och vad ska en hemvärnsbataljon kunna sätta emot mot detta?

Ryssland kan med kort varsel sätta in flera delvis mekaniserade kompanier/bataljoner på Gotland.
Citera
2014-03-15, 16:05
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Och vad ska en hemvärnsbataljon kunna sätta emot mot detta?

Ryssland kan med kort varsel sätta in flera delvis mekaniserade kompanier/bataljoner på Gotland.

Men då är det, som jag skrev, en större grej.

Vidare har jag hela tiden lagt till en s k "disclaimer" om att jag vill ha en en mekaniserad bataljon på Gotland. Låt det nu inte spåra ur till en tjafstråd.
Citera
2014-03-15, 16:14
Medlem
Citat:
Men då är det, som jag skrev, en större grej.

Vidare har jag hela tiden lagt till en s k "disclaimer" om att jag vill ha en en mekaniserad bataljon på Gotland. Låt det nu inte spåra ur till en tjafstråd.
Hemvärnet kan inte bidra mycket i en konflikt med Ryssland.

Och det är ingen stor grej för Ryssland att i dagsläget placera mekaniserade kompanier/bataljoner på Gotland. Går ordern ut idag så kan det vara verklighet innan det blir kväll imorgon.
Citera
2014-03-15, 16:20
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Hemvärnet kan inte bidra mycket i en konflikt med Ryssland.

Och det är ingen stor grej för Ryssland att i dagsläget placera mekaniserade kompanier/bataljoner på Gotland. Går ordern ut idag så kan det vara verklighet innan det blir kväll imorgon.

Med andra ord så trängde det inte alls in, det att jag vill ha en mekaniserad bataljon på Gotland?

Att Sveriges försvar, och särskilt det på Gotland, är ordentligt eftersatt behöver vi inte orda om.
Citera
2014-03-15, 16:26
Medlem
Citat:
Med andra ord så trängde det inte alls in, det att jag vill ha en mekaniserad bataljon på Gotland?

Att Sveriges försvar, och särskilt det på Gotland, är ordentligt eftersatt behöver vi inte orda om.
Även om du får din mekaniserade bataljon på Gotland så kommer den knappast vara stående, utan vara förrådställd i förråd, vilket då inte förändrar någonting.

Och jag svarade på detta:

Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in