2014-03-13, 18:07
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Ja, hemvärnet på Gotland är 450 man men av någon anledning är bara 250 beväpnade.

Alla är beväpnade. Och som ett svar på ett annat inlägg så gör deras närvaro att det krävs en anordning med flera stora fartyg, flygskydd etc.

Vilket alltså inte ändrar att det behövs en mekbataljon på ön.
Citera
2014-03-13, 18:14
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Alla är beväpnade. Och som ett svar på ett annat inlägg så gör deras närvaro att det krävs en anordning med flera stora fartyg, flygskydd etc.

Vilket alltså inte ändrar att det behövs en mekbataljon på ön.
Då får du hitta en källa som bekräftar att alla 450 är beväpnade, för alla källor säger 250.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/f17-chefen-pa-gotland-det-kanns-ensamt/

Och det är naturligtvis inte en handfull lätt beväpnade hemvärnsmän som gör att ett landstigningsföretag måste ha eskort i form av sjöstridskrafter och stridsflyg.
Citera
2014-03-13, 18:26
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Då får du hitta en källa som bekräftar att alla 450 är beväpnade, för alla källor säger 250.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/f17-chefen-pa-gotland-det-kanns-ensamt/

Och det är naturligtvis inte en handfull lätt beväpnade hemvärnsmän som gör att ett landstigningsföretag måste ha eskort i form av sjöstridskrafter och stridsflyg.

Jag vet att det är så, helt enkelt. Och ska jag gissa så har journalisten blandat ihop två insatskompanier om 125 man med att "vara beväpnad".
Citera
2014-03-13, 18:44
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
I dagsläget har ryssarna ingen missil som är jämförbar med Meteor!

Menar du strikt en missil med ramjet motor så har de haft det sedan -60 -talet, dock aldrig i omfattande skala som skulle vara militärt avgörande. Ramjet blev väl dessutom rätt föråldrat när man kunde nå stratosfären och högre där nära 0 luftmotstånd råder.
Senast redigerad av failure 2014-03-13 kl. 18:56.
Citera
2014-03-13, 21:18
Medlem
Running_mans avatar
Ibland undrar man hur politikerna tänker, har vi verkligen ett insatsförsvar eller kanske ett invasionsförsvar? Tänker inte på storleken eller slagkraften utan inriktningen man följer. Vad ska man med vapen på Gotland till om vi har ett insatsförsvar?
Citera
2014-03-13, 21:47
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Ibland undrar man hur politikerna tänker, har vi verkligen ett insatsförsvar eller kanske ett invasionsförsvar? Tänker inte på storleken eller slagkraften utan inriktningen man följer. Vad ska man med vapen på Gotland till om vi har ett insatsförsvar?

Det enda försvar Sverige har är väl att man ska hålla positionerna så att fösvarsstaben och överheten (kungen), regering osv ska kunna fly., förmodligen håller det 48h till optimistiskt 7 dagar.
Citera
2014-03-14, 10:44
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Menar du strikt en missil med ramjet motor så har de haft det sedan -60 -talet, dock aldrig i omfattande skala som skulle vara militärt avgörande. Ramjet blev väl dessutom rätt föråldrat när man kunde nå stratosfären och högre där nära 0 luftmotstånd råder.

Nej jag syftar inte på någon enskild förmåga hos Meteor, utan mer till helheten. Dvs Ryssarna har i dagsläget ingen jämförbar missil som är så avancerad; och med dom förmågorna och den räckvidden.

Dom har kanske en mindre missil som är mer manövrerbar eller en större som har längre räckvidd. Men tar man med allt i beräkningen såsom motor, hastighet, utnyttjande av motor/bränsle, räckvidd, manövrerbarhet, sökaregenskaper, datalänk m.m. så är Meteor en väldigt kapabel missil och ryssarna har inte någon missil med samma eller bättre egenskaper.

Med Meteor så har Gripen E/F bra möjligheter att bekämpa nya ryska Su-3X. Och några Gripen E/F tillsammans har bra möjlighet att hitta och skjuta ner PAK-FA då dom kan kombinera sin radar/irst-data och ge denna info till Meteor även efter att Meteor är avfyrad.
Senast redigerad av BuprenOrvar 2014-03-14 kl. 10:57.
Citera
2014-03-14, 16:53
Medlem
dunderkålas avatar
Gripen är skyddsobjekt, och bevakas således som ett SO.

Vidare kan ni sluta läsa tramset i DN/SVD. Journalisten har inte koll på sina siffror.
Det finns ytterst få obeväpnade i en Hemvärnsbataljon.
Citera
2014-03-14, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Nej jag syftar inte på någon enskild förmåga hos Meteor, utan mer till helheten. Dvs Ryssarna har i dagsläget ingen jämförbar missil som är så avancerad; och med dom förmågorna och den räckvidden.

Dom har kanske en mindre missil som är mer manövrerbar eller en större som har längre räckvidd. Men tar man med allt i beräkningen såsom motor, hastighet, utnyttjande av motor/bränsle, räckvidd, manövrerbarhet, sökaregenskaper, datalänk m.m. så är Meteor en väldigt kapabel missil och ryssarna har inte någon missil med samma eller bättre egenskaper.

Med Meteor så har Gripen E/F bra möjligheter att bekämpa nya ryska Su-3X. Och några Gripen E/F tillsammans har bra möjlighet att hitta och skjuta ner PAK-FA då dom kan kombinera sin radar/irst-data och ge denna info till Meteor även efter att Meteor är avfyrad.

Läste precis på försvarsmaktens inköpslista att Meteor börjar att levereras redan i år. Det är ett grymt tillskott vad jag kan förstå!
Citera
2014-03-14, 18:12
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudde123
Läste precis på försvarsmaktens inköpslista att Meteor börjar att levereras redan i år. Det är ett grymt tillskott vad jag kan förstå!

Japp, en rote Gripen E/F med sina AESA, IRST och datalänkar tillsammans med högmanövrerande IRIS-T och Meteor som beväpning skapar ett system som ryssen inte kan bekämpa eller avfärda hur som helst.

Tyvärr så lär alldeles för få Meteor köpas in, som med all annan beväpning till våra Gripar.
Citera
2014-03-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ja mistralen kostar ju pengar (men den lär knappast åka oeskorterad av SU-27, MIG-29, men jag vet inte om sverige har så mycket annat än JAS att sätta in mot den. Jag tror inte det skulle skada med mer luftförsvar på gotland, Jas räcker så länge de inte ligger på östersjönsbotten efter möte med ryska jakt/eskort.

Förmodligen ett rätt lätt byte för tex HMS Gotland. Men visst, den dagen vi sänker ett Ryskt stridsfartyg är nog den dagen riksdagshuset får en Rysk flagga.
Citera
2014-03-15, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dudde123
Varför Patriot och inte Aster? Aster är ett nytt modernt system och är väl billigare också om jag inte missminner mig? Patriot har ju anor från 60talet.

Ska man vara petig så är Patriot ett luftvärnssystem medans Aster är en luftvärnsrobot. Som luftvärnssystem så är Aster en del av SAMP/T. På samma sätt är ex. PAC-3 en av de robotar som kan användas av Patriot där den senaste, vilken nyligen är satt i produktion, är PAC-3 MSE.

Därtill så finns ju även MEADS vilken även den använder PAC-3 MSE men också har möjlighet att utnyttja ex. IRIS-T SL. Det finns även möjlighet att kombinera Patriot med delar av MEADS, som ex. spaningsradarn.

Citat:

Med en ramjet så kan man utnyttja luftens syre som oxidationsmedel och på så vis slipper roboten bära med eget oxidationsmedel, vilket öppnar för längre räckvidd än med raketmotorer. En väldigt lång räckvidd är alltså den främsta fördelen med Meteor. Meteor har dock inte vilken ramjet som helst utan en ramjet med variabelt gaspådrag vilket gör att roboten kan följa ett manövrerande mål i lägre hastighet, för att sedan gå upp i toppfart när roboten inte riskerar att köra slut på bränsle innan träff.

Meteor har även en dubbelriktad datalänk, vilket gör att sensordata också kan skickas från roboten till avfyrande flygplan och inte enbart tvärtom.

http://www.ainonline.com/aviation-news/farnborough-air-show/2012-07-08/theres-no-escaping-mbdas-meteor-missile

Meteor innebär helt klart ett betydande lyft för Sveriges luftförsvarsförmåga de kommande åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in