Citat:
Långt ute över hav blir det förstås ingen mottagning men man kan inte säga generellt att det är problematiskt med mottagningen, särskilt inte för så korta uppkopplingar som krävs för att skicka ett textmeddelande.Och denna slutsats baserar du på vad då?
Problemet med mobiltelefoner är att dom skall koppla upp sig mot närmaste mobilmast, när man är uppe i luften så blir det helt plötsligt flera master som ligger på ungefär samma avstånd från telefonen. Detta gör att det blir svårt att få kontakt och att telefonen bara hoppar mellan olika master och att den inte går att använda. Ju färre master på marken desto bättre går det att använda telefonen i luften, men fortfarande inte bra.
Det är endast undantagsvis jag får någon som helst täckning på någon av mina telefoner när jag är ute och flyger, oftast börjar dom hitta en mast precis innan jag slår ner hjulen i asfalten...
Problemet med mobiltelefoner är att dom skall koppla upp sig mot närmaste mobilmast, när man är uppe i luften så blir det helt plötsligt flera master som ligger på ungefär samma avstånd från telefonen. Detta gör att det blir svårt att få kontakt och att telefonen bara hoppar mellan olika master och att den inte går att använda. Ju färre master på marken desto bättre går det att använda telefonen i luften, men fortfarande inte bra.
Det är endast undantagsvis jag får någon som helst täckning på någon av mina telefoner när jag är ute och flyger, oftast börjar dom hitta en mast precis innan jag slår ner hjulen i asfalten...
Vid inrikesflygning i ungefär en timma över vårt avlånga fosterland loggade jag mobilsignalens styrka med en särskild app för detta ändamål. Jag var lite feg och hade luren avstängd under start tills skylten med säkerhetsbältet släckts, därav den initiala dippen på kurvan. Jag sket dock i att stänga av den vid landning och loggningen fortgick tills jag var ute i terminalen, det är där vi ser hur signalen åker upp på slutet.
Hoppas allas webläsare kan visa png-bilder, annars kan jag lägga upp annat format. Här är kurvan: http://i47.tinypic.com/dwe891.png
Lite fakta:
Flygplanstyp: Boeing 737-600
Placering i flygplanet: Fönsterplats
Telefon: Samsung Galaxy SIII (fan vad bra den är)
Mobiloperatör: Telia
Loggningsprogram: GSM Signal Monitor
Max flyghöjd ~10 000 m
Resultat: Det fanns mobiltäckning under hela flygningen. När den var som lägst hade nog samtalskvaliteten varit tämligen dålig med risk för avbrott men samtal hade hela tiden kunnat kopplas fram. Under större delen av flygningen fanns god signal som skulle tillåtit bekymmersfritt samtal.