2014-03-15, 13:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Och denna slutsats baserar du på vad då?

Problemet med mobiltelefoner är att dom skall koppla upp sig mot närmaste mobilmast, när man är uppe i luften så blir det helt plötsligt flera master som ligger på ungefär samma avstånd från telefonen. Detta gör att det blir svårt att få kontakt och att telefonen bara hoppar mellan olika master och att den inte går att använda. Ju färre master på marken desto bättre går det att använda telefonen i luften, men fortfarande inte bra.
Det är endast undantagsvis jag får någon som helst täckning på någon av mina telefoner när jag är ute och flyger, oftast börjar dom hitta en mast precis innan jag slår ner hjulen i asfalten...
Långt ute över hav blir det förstås ingen mottagning men man kan inte säga generellt att det är problematiskt med mottagningen, särskilt inte för så korta uppkopplingar som krävs för att skicka ett textmeddelande.

Vid inrikesflygning i ungefär en timma över vårt avlånga fosterland loggade jag mobilsignalens styrka med en särskild app för detta ändamål. Jag var lite feg och hade luren avstängd under start tills skylten med säkerhetsbältet släckts, därav den initiala dippen på kurvan. Jag sket dock i att stänga av den vid landning och loggningen fortgick tills jag var ute i terminalen, det är där vi ser hur signalen åker upp på slutet.

Hoppas allas webläsare kan visa png-bilder, annars kan jag lägga upp annat format. Här är kurvan: http://i47.tinypic.com/dwe891.png

Lite fakta:
Flygplanstyp: Boeing 737-600
Placering i flygplanet: Fönsterplats
Telefon: Samsung Galaxy SIII (fan vad bra den är)
Mobiloperatör: Telia
Loggningsprogram: GSM Signal Monitor
Max flyghöjd ~10 000 m

Resultat: Det fanns mobiltäckning under hela flygningen. När den var som lägst hade nog samtalskvaliteten varit tämligen dålig med risk för avbrott men samtal hade hela tiden kunnat kopplas fram. Under större delen av flygningen fanns god signal som skulle tillåtit bekymmersfritt samtal.
Citera
2014-03-15, 13:58
Medlem
Zynas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Kan man få en kort sammanfattning?

(Senaste sidorna utan konspirationsteorierna...)

Hur kan planet försvinna helt plötsligt, är det ens möjligt idag?

Den sista veckan har ju på något sätt bevisat att det är fullt möjligt, det kräver dock massivt med kunskap inom flera områden än just bara att ratta ett plan för att det skall kunna gå.

Det mest sannolika är väl trots allt fortfarande att planet av okänd anledning/syfte bytt kurs och ligger på botten av Indiska Oceanen, skulle bli oerhört förvånad om man landat någonstans, o andra sidan så upphör man ju aldrig att förvånas i det här ärendet heller.
Citera
2014-03-15, 14:00
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Ja om det är någon av piloterna inblandade så är det ett briljant sätt att smita igenom luftrummet hos mindre nogräknade länder men det kräver ju i så fall enorm planering och kräver i princip att det är en rutinerad pilot som dessutom är medveten om den andra flighten sedan tidigare.

Indien och Pakistan har ju ont blod och har nog koll på luftrummet kan man anta.

De har iallafall raidat hemmet till den äldre piloten i hopp om ledtrådar.
Citera
2014-03-15, 14:03
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Som sagt. Helt övertygad om att Mossad ligger bakom det här. Skulle vara intressant att veta vad Iranierna har för bakgrund. Det är alldeles för proffsigt gjort med avstängningar av eventuella signaler och att man råkar leta på fel ställen.
Citera
2014-03-15, 14:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Om man då har denna kunskap kan man alltså utnyttja denna brist på information, i princip behöver man inte ens slå av transpondern man går alltså ned under 30000 fot och försvinner dit man vill så länge man håller sig utanför primärradarn, eller har jag missförstått något?
Över land och i en stor del av världen så syns planen på FR24 även om de befinner sig på mycket låg höjd, ofta t o m om de står parkerade på flygplatsen. Vad det gäller är ju att det ska gå en signal på VHF-bandet från planet till en mottagare på land och den går inte mycket längre än till horisonten och horisonten blir ju längre bort ju högre upp man befinner sig.
Citera
2014-03-15, 14:05
Medlem
Zynas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Resultat: Det fanns mobiltäckning under hela flygningen. När den var som lägst hade nog samtalskvaliteten varit tämligen dålig med risk för avbrott men samtal hade hela tiden kunnat kopplas fram. Under större delen av flygningen fanns god signal som skulle tillåtit bekymmersfritt samtal.

Grymt intressant, starkt jobbat.
Nu är det ju såklart inte applicerbart på MH370 men inte desto mindre var det riktigt jävla intressant!
Citera
2014-03-15, 14:06
Medlem
MrFolds avatar
I Aftonbladet säger en expert:

Citat:
Enligt Kjäll kan de nya uppgifterna tyda på att planet har kapats.
– Man skulle kunna tänka sig någon form av brand i kablaget som gjort att systemen har slagits ut. Alternativet är att flygplanet kapats och kaparen säger ”stäng ner all kommunikation”.

Min fråga till mer initierade: Är det möjligt att tänka sig ett förlopp med en brand som orsakar någon slags total, elektronisk kortslutning i planet, med följden att såväl kommunikationsutrustning som höjdmätare och annat slagits ut? Det skulle väl i så fall teoretiskt kunna förklara att flygplanet sen hamnar totalt ur kurs och stiger till en höjd där samtliga ombord måste ha blivit medvetslösa? Sen flyger det helt enkelt till bränslet är slut och störtar då någonstans i Indiska oceanen?

Hur var det med olyckan för ett antal år sen där ett flygplan flög rakt in i ett berg och man efteråt kunde konstatera att ett tryckfall av något slag i kabinen tycks ha orsakat medvetslöshet så snabb att ingen ombord hade hunnit ta på sig de syrgasmasker som automatiskt hade fallit ner från takpanelerna?
Citera
2014-03-15, 14:09
Medlem
StandByMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Ja, verkligen en brilliant och vågad plan om det nu gått till på det sättet. Är det så det gått till verkar Singapore Airlines 68 till Barcelona vara den absolut hetaste kandidaten till "cover". (http://sv.flightaware.com/live/flight/SIA68/history/20140307/1640Z/WSSS/LEBL)

Den befann sig kl 02:15 strax framför den "blipp" som misstänks ha varit MH370 och följde samma flygled som MH370 följde när den försvann från radarn.

Kl 08:11 när det sista "pinget" gått ut från MH370 befann sig SIA68 över Iran...

Här är en karta för att illustrera situationen: http://imgur.com/eEzR5oV

Det är en mycket intressant teori. Om planet har gått ner i Iran blir frågan om de två Iranierna ombord med falska pass är inblandade.

Vad som stör teorin är väl de tidigare länkade bilderna om max räckvidd för MH370 med den bränslemängd som antas vara påfylld. Enligt dom räcker inte bränslet till Iran.
Senast redigerad av StandByMe 2014-03-15 kl. 14:12. Anledning: missat ord
Citera
2014-03-15, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Långt ute över hav blir det förstås ingen mottagning men man kan inte säga generellt att det är problematiskt med mottagningen, särskilt inte för så korta uppkopplingar som krävs för att skicka ett textmeddelande.

Vid inrikesflygning i ungefär en timma över vårt avlånga fosterland loggade jag mobilsignalens styrka med en särskild app för detta ändamål. Jag var lite feg och hade luren avstängd under start tills skylten med säkerhetsbältet släckts, därav den initiala dippen på kurvan. Jag sket dock i att stänga av den vid landning och loggningen fortgick tills jag var ute i terminalen, det är där vi ser hur signalen åker upp på slutet.

Hoppas allas webläsare kan visa png-bilder, annars kan jag lägga upp annat format. Här är kurvan: http://i47.tinypic.com/dwe891.png

Lite fakta:
Flygplanstyp: Boeing 737-600
Placering i flygplanet: Fönsterplats
Telefon: Samsung Galaxy SIII (fan vad bra den är)
Mobiloperatör: Telia
Loggningsprogram: GSM Signal Monitor
Max flyghöjd ~10 000 m

Bra "research"!
Vad kan man då dra för slutsatser av detta? Jag skulle nog säga att det finns 2 huvudalternativ: 1) Man flög över mark där ingen mobiltäckning fanns what so ever. 2) Kaparna hade full kontroll över kabinen, oavsett om det innebär att passagerarna var omedvetna om kapningen, kaparna samlade in alla mobiler, eller att kaparna immobiliserade passagerare/besättning genom att strypa syrgasen...
Citera
2014-03-15, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StandByMe
Det är en mycket intressant teori. Om planet har gått ner i Iran blir frågan om de två Iranierna ombord med falska är inblandade.

Vad som stör teorin är väl de tidigare länkade bilderna om max räckvidd för MH370 med den bränslemängd som antas vara påfylld. Enligt dom räcker inte bränslet till Iran.

Ja, som jag har förstått det så råder det lite oenighet ännu om den exakta räckvidden, men enligt exempelvis denna karta: https://twitter.com/9Joe9/status/444729288932077568/photo/1 så borde bränslet räcka, även om det är på "det berömda håret".

Ja, visst lämnar teorin ny aktualitet till "Iranier-spåret", helt klart!
Citera
2014-03-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Om dom tänkt använda planet vid ett annat tillfälle så lär dom ju inte ringa" hej ,vi har erat plan och tänker kracha det i USA nästa vecka" det kan ju mycket väl va så att dom ligger lågt några veckor till värsta hysterin lagt sig och sedan isensätter nån attack.risken att bli upptäckt om dom attackerar nu är 100 % eftersom hela värden vet om att planet eftersöks.

Du tror folk i allmänhet är så rationella och kyliga? Ha, ha, ha.

Nej, folk kalkylerar inte alls riskerna på det viset. Kanske om det fanns
någon civilare på planet eller annan tränad person...
Citera
2014-03-15, 14:15
Medlem
ejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktorwestring
Kan man få en snabb sammanfattning om va det är för snubbe och när han läste på chalmers resp. i jönköping?
Uighur professor: I was not the one on MH370

http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/uighur-professor-i-was-not-the-one-on-mh370
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in