2014-03-15, 10:54
Medlem
Bigbadwolfzors avatar
Är det inte dags för mod att flytta tråden till rätt delforum? Allt verkar tyda på en kapning av något slag.

Jag tror att planet har landat någonstans och att myndigheterna vet om detta, men att de är tvungna att hålla käft p.g.a. rädsla för gisslans liv.
Citera
2014-03-15, 11:00
Medlem
KrossedOuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackfash
Är inte Sidney ett terrorattack mål, skulle planet kunnat nå Sidney under de 4 h?

Knappast. Flygtiden mellan Perth (västkusten) och Sydney är ca 3-4 h.
Citera
2014-03-15, 11:04
Medlem
Svammels avatar
Intressant info om två s.k. flygkorridorer. Kanske inte betyder så mycket, men den sista iakttagelsen av planet var ju på kurs mot nordväst mot Andamanska öarna och det skulle isåfall indikera att den nordliga korridoren är aktuell. Det över då chansen att passagerarna /besättning skulle kunna klara sig. Om planet kapats och tvingats flyga på någon av de här jordens rövhål som ligger i denna regionen...

Märkligt dock att det isåfall inte uppmärksammats av Indisk radar . Man undrar om Indierna har möjlighet att kolla sina loggade ? radaruppgifter från aktuell natt
Citera
2014-03-15, 11:07
Medlem
BadCash81s avatar
Vore det inte intressant att kartlägga fartygsleder i området? Var kan planet tänkas ha gått ner på (eller i) vattnet utan att man riskerat att upptäckas i första taget av fartyg i närheten?

Börjar nästan mer och mer luta åt att man genomfört (eller åtminstone haft för avsikt att genomföra) en landning på vattnet. Syftet kan man såklart bara spekulera i, men det skulle ju kunna vara så att lasten innehöll något värdefullt, t.ex. ädelstenar, kontanter eller teknologi/kunskap.

Innan någon skriver att "landa på vattnet, vilket skitsnack": http://en.wikipedia.org/wiki/Water_landing
Citera
2014-03-15, 11:09
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Hur kan de se skillnad på att transpondern har slagits av en människa, jmf med att elfel/brand har stängt av den?

Jag tror fortfarande att planet fick stora problem i luften och det mesta slogs ut omedelbart, även kanske piloterna pga tryckfall, och så störta det i havet "nära" sista positionen. Förmodligen ligger det så illa eller djupt till så att det är svårt att lokalisera det. Alla dessa "efter"-signaler är misstolkningar av data från andra plan.

Citat:
Ursprungligen postat av EvilMoose
Transpondern går att stänga av i flera steg så att säga, dels kan rapporteringen av höjdutsändningen slås av och då sänds enbart den fyrställiga kod ut som ställt in av piloten. Om den slås av helt (standby) kommer inte heller flygplanets läge att synas hos flygledningen.
Den enda gången och anledningen att pilla med detta i luften är när flygledningen ber piloten att skifta kod, där kodskiften sker med ett mekaniskt vred och de siffror som passeras riskerar att sändas ut och skicka ut en felaktig kod i lufthavet.

Sedan kan hela instrumentet slås av men detta görs enbart när flygplanets parkerats möjligtvis.

Kollisionsvarningssystemet TCAS som finns ombord på alla moderna trafikflygplan bygger helt på att transpondern är tillslagen så skulle man vilja bli "osynlig" för andra flyglan så är det också möjligt om man slår av den.

Där har vi svaret på hur man kan veta att den stängts av manuellt (jag undrade själv). Den stängdes alltså inte helt av direkt, utan man kan se att det skett stegvis, vilket inte händer vid t ex brand.
Citera
2014-03-15, 11:09
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Lägg ner.

För 2 dagar sedan kom uppgiften i malaysisk press om att uiguren ifråga var intressant för utredningen. Ett halvt dygn senare hade jag presenterat namnet, och hans CV.

Skriver inte för att få cred, utan mest av intresse. Men om någon dyker upp och meddelar att han suttit och googlat 4-5 dygn på mannen ifråga, men inte skrivit ut namnet eller postat något om de sensationella uppgifterna, så är det dock på sin plats att ställa sig undrande till beteendet.

Du har rätt, det var 2 dar sedan, jag rörde ihop "monk" som jag kallar honom med den mekaniker som fanns med på planet, jag kryssar mellan fb, pprune samt andra siter och när det raderas blir det ibland svårt att hålla isär detaljerna, jag hade allt uppe när du la ut första gången och då konfirmerade jag ditt gräv.

Däremot får du detta att bita i, jag tror jag har hittat motivet till kapningen:
http://www.rfa.org/english/news/uyghur/deport-02042013020002.html
Citera
2014-03-15, 11:11
Medlem
Svammels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Vore det inte intressant att kartlägga fartygsleder i området? Var kan planet tänkas ha gått ner på (eller i) vattnet utan att man riskerat att upptäckas i första taget av fartyg i närheten?

Börjar nästan mer och mer luta åt att man genomfört (eller åtminstone haft för avsikt att genomföra) en landning på vattnet. Syftet kan man såklart bara spekulera i, men det skulle ju kunna vara så att lasten innehöll något värdefullt, t.ex. ädelstenar, kontanter eller teknologi/kunskap.

Innan någon skriver att "landa på vattnet, vilket skitsnack": http://en.wikipedia.org/wiki/Water_landing

Jag säger inte skitsnack..

man måste dock fråga sig om det är sannolikt. Att ditcha en 777a i vatten är ingen barnlek. Slutar med största sannolikhet med krasch och tandagnisslan. Dessutom var det (troligen) mörk och är det svart och inga referenspunkter finns att tillgå är det i stort sett omöjligt att genomföra en lyckad ditch vill jag påstå.
Citera
2014-03-15, 11:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
///

Vad vi ser här är möjligheten till att världens första high-tech kapning ägt rum där någon med en laptop går in i kärrans bus-system och tagit över kommandot där piloten upptäcker att han förlorat kontrollen över planet. Här kan vi verkligen snacka om baksätesförare mao..

///
Hur menar du att han skulle ha kommit åt den rätta databussen rent fysiskt? Jag skulle inte tro den är särskilt lätt att komma åt från kabinen.
Citera
2014-03-15, 11:12
Medlem
Mulignans avatar
Alltså, ingen verkar riktigt ta i beaktning att om planet blivit kapat så kan ju faktiskt detta tystas ner där det pågår ett överskridande samarbete, nationer emellan. Antingen finns planet någonstans där det pågår förhandlingar, alternativt så vet man att planet har blivit kapat och landat någonstans men därefter "tappat bort" det och nu sitter bajsnödiga över att det ska smälla någonstans? Bara för att de går ut med officiella uttalanden om att det försvunnit från radarn behöver det ju inte per facto betyda att så är fallet.
Citera
2014-03-15, 11:16
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hur menar du att han skulle ha kommit åt den rätta databussen rent fysiskt? Jag skulle inte tro den är särskilt lätt att komma åt från kabinen.

Inget som sitter i armstödet precis...njae... finns säkert service portar i cockpit men varför ansluta där om har kontrollöver planet i övrigt ?
Citera
2014-03-15, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigbadwolfzor
Är det inte dags för mod att flytta tråden till rätt delforum? Allt verkar tyda på en kapning av något slag.

Jag tror att planet har landat någonstans och att myndigheterna vet om detta, men att de är tvungna att hålla käft p.g.a. rädsla för gisslans liv.

Ja så skulle det kunna vara. Om det nu stämmer att planet är kapat så är ju den troligaste orsaken utpressning och kaparna kanske har hört av sig till Kinas regering till exempel och kräver en lösensumma, men samtidigt så har kaparna inte velat att detta skulle komma till allmänhetens kännedom av någon anledning. Det verkar i alla fall inte helt osannolikt.

Om det skulle vara så här så kräver säkert kaparna flera miljarder i lösen och de måste ha ett ganska bra gömställe där de har landat planet. Detta kräver organisation och det är nog ganska många som är inblandade ifall man skall kunna hantera 250 gisslan. En öde ö är inte helt fel att landa på.
Citera
2014-03-15, 11:19
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Med stor skicklighet och en gnutta tur så är det fullt möjligt att glidlanda en 777 i havet tidig morgonkvist. Jämför med Huston-miraklet. Indiska Oceanen var lugn nu vid det aktuella tillfället, och dyningar/lugna vågor är närmast en fördel då det handlar om att få stopp på planet. Allt hänger på att man inte doppar vingarna under manövern.

Så det är fullt tänkbart att planet har ditchat någonstans i Indiska Oceanen, passagerarna har överlevt och nu en vecka senare flyter omkring på planets räddningsflottar.

Lika tänkbart som något annat i detta mysterium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in