2014-03-14, 01:24
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HestEtaGres
My bad. Är inte för ung för att hänga här men är för ung för att kunna testa nytt varje helg känns det som iallafall.

Varför då? Jag är också väldigt ung och testar nya öl ofta, särskilt dyrt blir det inte heller. Inte dyrare än att supa sig full varenda helg i alla fall.

Edit: dricker Orval nu, golvet fick smaka på lite också... Skummade galet mycket. Men jag kände direkt en underbart fruktig doft, citrus och någonting jag inte riktigt kan placera, doftar riktigt gott i alla fall. När ölen var upphälld var doften ännu tydligare och jag tycker mig känna lite jenka. Här kanske jag hajpade upp den lite för mycket dock, för jag förberedde mig på en smak som var lika fantastisk som lukten eller möjligtvis bättre, men tji fick jag. Något fruktig smak, citrus där med och är det inte lite jenka där också? Det tror jag bestämt. Trevlig sötma som inte tar över utan är helt perfekt, som sedan möts upp av en inte särskilt tydlig beska, men som finns där och är riktigt njutbar. Lite syrlig är den också. Väldigt välbalanserad.

Vad var det som inte gjorde smaken lika bra som doften då, kanske ni undrar. Svaret är enkelt; det smakar inte tillräckligt mycket. Visst, smaken är tydlig men lite starkare hade den kunnat vara. Jag vet ju inte om det är någonting med min flaska eller om mina smaklökar inte är i topp i dag, men det kommer jag få reda på för jag ska definitivt köpa fler av den här!

Någon som testat en lagrad?

Edit 2: kom på att jag hade lite kvar i flaskan, ville testa med och utan jäst, men det glömde jag bort när jag skrev min lilla recension. Hällde i det nu och wow, det var en ganska stor skillnad. Tycker framför allt att jenkasmaken och det syrliga blev tydligare. Det får nog bli toppbetyg på den här.
Senast redigerad av Punkliv 2014-03-14 kl. 02:08.
Citera
2014-03-14, 11:07
Medlem
Ikväll ska det testas öl, Mohawk Cuvée Grand Cru, Mohawk Belgian Grand Cru o Thornbridge Bracia är tre av dom som kommer (förhoppningsvis) skänka lite ölglädje.
Någon som har testat dom?
Citera
2014-03-14, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasticfoxy
Ikväll ska det testas öl, Mohawk Cuvée Grand Cru, Mohawk Belgian Grand Cru o Thornbridge Bracia är tre av dom som kommer (förhoppningsvis) skänka lite ölglädje.
Någon som har testat dom?

Ha! Ska prova exakt de ölen ikväll också . Har hittills provat Brewdog Russian Imperial Stout, New Belgium Trippel, American Dream, Hornbeer Viking Chili Stout och Cuvee des Jacobins(suröl är inte min grej) från släppet.
Citera
2014-03-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermonkey
Ha! Ska prova exakt de ölen ikväll också . Har hittills provat Brewdog Russian Imperial Stout, New Belgium Trippel, American Dream, Hornbeer Viking Chili Stout och Cuvee des Jacobins(suröl är inte min grej) från släppet.

Bra där! Spännande o se vad vi båda tycker!
American Dream gillade jag som en vardagsöl och den kommer med största sannolikhet få åka med hem igen. Viking Chili Stouten är jag nyfiken på men den får stå o mysa lite till i källaren
Citera
2014-03-14, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasticfoxy
Bra där! Spännande o se vad vi båda tycker!
American Dream gillade jag som en vardagsöl och den kommer med största sannolikhet få åka med hem igen. Viking Chili Stouten är jag nyfiken på men den får stå o mysa lite till i källaren

Spara inte den för länge, den innehåller båda kaffe och vanilj, två ingredienser som inte lagras särskilt väl. Mycket öl som innehåller chili avrådes också att lagras t ex Mexican Cake.
Citera
2014-03-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Någon som provat Nils Oscars Bordsöl? Jag tycker att det vore bra om det kunde börja komma fler välgjorda och goda folköler. Denna är framtagen av chefsbryggaren på NO i sammarbete med F12-gruppens chefssommelier. Hittade dem på mitt lokala Ica så det blir ett par sådana till skaldjuren ikväll. Jag förväntar mig ingen smakexplosion, det går nog inte att få med 2,7% vol. men det vore kul om det var en välgjord och god öl i alla fall. Man behöver ju inte alltid ha en öl som sitter som en käftsmäll av antingen humlebeska eller koncentrerad, rostad malt. Ibland är det underskattat med välgjorda, enkla öler som ändå inte är helt slätstrukna och standardiserade a'la Eurolager.

Så,, hur var den då?
Citera
2014-03-14, 21:36
Medlem
Petterrors avatar
Har ni några guilty pleasure öl? Öl ni dricker och ni kan njuta av fast den egentligen inte är så god. Jag har en, kanske två. Saigon lager, var oftast den som fanns tillgänglig när jag var i vietnam. Ganska metallig smak men när jag dricker den någon gång i halvåret inger den ändå en skön känsla. Men det räcker med en gång i halvåret.
Red stripe kan jag dricka någon av och njuta när solen är lite värmande för första gången på året, trots att den är väldigt slätstruken.

Men nu till det viktiga! Ska öppna en Ten Fidy snart, gillar den starkt! Härlig doft av malt och choklad och smak av rostat kaffe. Grejer!

Intressanta diskussioner av lagring av öl. Har bara 5 Brooklyn black chocolate stout på lagring i mina föräldrars källare. Vilka skulle ni rekommendera som bra lagringsöl i kommande släpp?
Citera
2014-03-15, 01:03
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Har ni några guilty pleasure öl? Öl ni dricker och ni kan njuta av fast den egentligen inte är så god. Jag har en, kanske två. Saigon lager, var oftast den som fanns tillgänglig när jag var i vietnam. Ganska metallig smak men när jag dricker den någon gång i halvåret inger den ändå en skön känsla. Men det räcker med en gång i halvåret.
Red stripe kan jag dricka någon av och njuta när solen är lite värmande för första gången på året, trots att den är väldigt slätstruken.
Spontant skulle jag säga att Beck's och PBR är guilty-pleassure öl för mig, inte för sin smak men för de minnen jag sammankopplar de med. Beck's var det första öl jag drack i några större mängder och även det öl som var min ständiga följeslagare under både barkvällar, fester och slappa sommarkvällar i 16-18årsåldern. PBR är egentligen ännu värre blask, men för mig är det intimt förknippat med källarfester med inomhusrökning, mängder av gräs och spännande musik.
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Intressanta diskussioner av lagring av öl. Har bara 5 Brooklyn black chocolate stout på lagring i mina föräldrars källare. Vilka skulle ni rekommendera som bra lagringsöl i kommande släpp?
Lagring av öl kan jag egentligen ingenting om, men spontant skulle jag kunna tänka mig att Great Divide Old Ruffian som kommer i aprilsläppet kommer göra sig alldeles utmärkt efter några år i källaren eller garderoben. Jag tänkte i alla fall stoppa undan ett par flaskor själv förutsatt att min just nu långt ifrån goda ekonomi klarar det.

Jag drack för övrigt en Cuvée des Jacobians tidigare och måste säga att jag verkligen gillade den (vilket i och för sig kanske inte var så konstigt då jag även gillar sura krieks och lambics). Den luktar friskt men samtidigt otroligt surt, nästan lite ettika och definitivt vinäger i lukten, även toner av äppelskal. Smaken dominerades framförallt av syrliga äpplen och citrus (kanske citronskal...) men trots att syrligheten dominerade och det nästan knottrade sig i munnen dök även en viss subtil sötma upp mot slutet. Det här var som sagt en öl som verkligen föll mig i smaken och jag hoppas vi får se mer av stilen på systembolaget i fortsättningen.
Citera
2014-03-15, 02:44
Medlem
Var på den lokala studentpuben ikväll och blev glatt överraskad då jag såg att de hade Grimbergen blonde på flaska. Inte direkt världens bästa öl men köper ju hellre den än Falcon Export för samma pris.
Citera
2014-03-15, 06:32
Medlem
GeMigMers avatar
Drog precis iväg en liten beställning. Har på senare tid försökt fokuserar mer på sorter som vanligtvis inte dricks så ofta, försöker se förbi dom vanliga mörka ölen, humlad öl, veteöl och försöka fokuserar lite istället på mer udda stilar som man inte kommer i kontakt med så ofta.

Beställde en flaska Slottkällans Saison, vilket blir min första saison. En flaska Westmalle Tripel, vilket blir min andra tripel, har tidigare druckit endast druckit La Trappe Tripel som inte ens ska vara i samma klass som denna. Sista men inte minst så beställde jag en Mohawk American Barley Wine som får bli min fösta barley wine, har tidigare endast druckit en kriek vilket jag förmodar är en snarlik stil. Hoppas på att barley wine påminner lite mer om öl, mer malt och jäst, gärna torr och en aning sur. Krieken jag drack smakade mest som kolsyrat vin så jag hoppas att denna är lite mer ölig och lite mindre vinig. Fast vin det är också gott men i ett sånt här öl förväntar jag mig perfekt balans.
Citera
2014-03-15, 15:12
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeMigMer
Sista men inte minst så beställde jag en Mohawk American Barley Wine som får bli min fösta barley wine, har tidigare endast druckit en kriek vilket jag förmodar är en snarlik stil. Hoppas på att barley wine påminner lite mer om öl, mer malt och jäst, gärna torr och en aning sur. Krieken jag drack smakade mest som kolsyrat vin så jag hoppas att denna är lite mer ölig och lite mindre vinig. Fast vin det är också gott men i ett sånt här öl förväntar jag mig perfekt balans.

Jag kan då meddela att barley wine och kriek är stilar som inte påminner om varandra. Barley wines kan skilja sig en del, men tar vi amerikanska som exempel brukar sötma och beska vara vanliga inslag, och även hög alkoholhalt. Jag tror aldrig jag hört om en syrlig bw men det kan säkert förekomma. En barley wine kan dock vara ganska vinös.
Citera
2014-03-15, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeMigMer
Drog precis iväg en liten beställning. Har på senare tid försökt fokuserar mer på sorter som vanligtvis inte dricks så ofta, försöker se förbi dom vanliga mörka ölen, humlad öl, veteöl och försöka fokuserar lite istället på mer udda stilar som man inte kommer i kontakt med så ofta.

Beställde en flaska Slottkällans Saison, vilket blir min första saison. En flaska Westmalle Tripel, vilket blir min andra tripel, har tidigare druckit endast druckit La Trappe Tripel som inte ens ska vara i samma klass som denna. Sista men inte minst så beställde jag en Mohawk American Barley Wine som får bli min fösta barley wine, har tidigare endast druckit en kriek vilket jag förmodar är en snarlik stil. Hoppas på att barley wine påminner lite mer om öl, mer malt och jäst, gärna torr och en aning sur. Krieken jag drack smakade mest som kolsyrat vin så jag hoppas att denna är lite mer ölig och lite mindre vinig. Fast vin det är också gott men i ett sånt här öl förväntar jag mig perfekt balans.

Barley Wine smakar inte vin och är helt annorlunda jämfört med Kriek. Namnet Barley Wine kommer främst från färgen och alkoholstyrkan. Med mycket lagring kan det uppkomma vinösa toner. Men inget som finns i färska barley wines. Ett amerikanskt barley wine är som en extremt maltig DIPA.

Och det finns inga sura barley wines. Barley wine ska inte vara surt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in