Citat:
Ursprungligen postat av
U-Fig
Ja, oj vad konstigt att en
pilot som dessutom är certifierad att examinera personer i flygsimulatorer har en flygsimulator i sitt hem...

Verkligen, annars brukar det ju bara vara rörmokare och bagare som har en flygsimulator..
Jag menar, vad kan en pilot och flyginstruktör tänkas ha en simulator till!
Ser inte heller vad som är konstigt med det (var ironisk i första stycket, för de som inte listade ut det), i mina ögon är det snarare än mer uppenbart att piloten som flög planet är seriös. Att en av piloterna lurat ut den andra för att sedan ta kontroll över planet tror jag inte på. Att forcera en dörr in till cockpit tar inte speciellt lång tid, och då kan inte planet varit speciellt länge i luften innan övrig personal kunnat ta sig in och återta kontrollen över planet.
Kapare känns samtidigt ganska far fetched, det bör funnits ett mål med en kapning och någon organisation borde tagit på sig dådet. Enda anledningen att slå av transpondrar är att undgå upptäckt, motivet till det kan vara flera:
-Copycat 11 september. Problemet med det är att om man ska göra en ny 11 september så vill man knappast ha ett plan med tom tank att krascha in i målet. Att då korsa indiska oceanen och glidflyga in i Taj Mahal(stavning?) kommer knappast resultera i någon störe skada. Då bör man ha tagit ett plan nära målet påväg till en destination så långt borta som möjligt. Är man tillräckligt smart för att slå av transpondrar så har man antagligen listat ut att ett plan fungerar bättre som rivningskula ju mer soppa det finns i tankarna..
-Lasten.. Det är vanligt att man transporterar valuta. Kaptenen blir informerad innan takeoff, cockpit vet om detta. Någon i cockpit tillsammans med andra besättningsmedlemmar har sedan tidigare gjort upp en plan hur de ska "råna" planet när detta tillfälle ges. De har helt enkelt slagit av transpondrar för att undgå upptäckt och landa på ödeplats för att tömma planet på lasten tillsammans med markfolk som är med på noterna. (
"rån teorin").
Jag tror fortfarande att planet drabbats av tekniska fel och kommer finnas i närheten av där spåren upphört. Samtidigt vore det intressant att veta om lasten innehöll valuta och hur pass bra säkerhetskontrollen i Kuala lumpur är, är det möjligt att få med sig vapen ombord?