2014-03-14, 22:38
Medlem
o-asen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Är du lika nöjd med domen som killern FS och killergroupien Maskroos? Om du tröstar för mycket får vi nästan uppfinna ett nytt ord för dig: Killergroupie-groupie.
Jag har inte sett någon analys från dig ännu: Hur ser du på domen? Eller ni kanske har fullt upp med att trösta/fira?

Det intressanta är ju att Maskroos är rätt lik Marina utseendemässigt ...men har ett antal mer kilo att bära på .
Jag har ingen aning om vad det gör för självförtroendet ,men gissar på en del .
Citera
2014-03-14, 22:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o-asen2
Det intressanta är ju att Maskroos är rätt lik Marina utseendemässigt ...men har ett antal mer kilo att bära på .
Jag har ingen aning om vad det gör för självförtroendet ,men gissar på en del .
Jag hade ingen aning om hur maskroos såg ut till mycket sent i det här fallet - några veckor tillbaka. När jag väl såg en bild, var likheten med Marina så påfallande att jag drog efter andan. Det är, skulle jag vilja påstå, ytterligare en anledning för henne att ompröva sitt förhållande med FS - i eget jävla säkerhetsintresse.

Nåja. Hon lär få ganska lång tid på sig att tänka igenom saken i lugn och ro nu.
Citera
2014-03-14, 23:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KKND
Klockrent svar tack! Är det främst cannabis och tramadol som han har missbrukat? Hur såg hans alkohol vanor ut? Hur många år har han missbrukat ungefär? Då han är 40, så kanske runt 15-20år?

Angående likplundringen fick jag svar av inlägget innan det jag skrev. ()

Hans missbruk sträcker sig långt tillbaka i tiden och han har prövat det mesta. Dock har cannabis varit det han gått på i princip. Du kan nog säga att han missbrukat sen tonåren i alla fall.

Likplundringen är mina ord efter det att han mördat sin fd med ett skott i huvudet och dumpat henne i naturreservatet, så gick han till bankomaten och tog ut 10.000 från hennes konto. För min del är det då att stjäla från en som är död, och det är en dödssynd. Så en slags likplundring kan man säga.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-03-14 kl. 23:11.
Citera
2014-03-14, 23:24
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsforum
Han behöver inte sköta sig exemplariskt. Villkorlig frigivning efter 2/3 är en regel som gäller alla. Går bra att få anmärkningar och rapporter och ändå släppas tidigare.

Nja, det är en sanning med modifikation, så jag skulle inte uttala mig tvärsäkert om det faktiskt.

Fängelselag (2010:610)
12 kap. Varning och uppskjuten villkorlig frigivning
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100610.htm
Citera
2014-03-15, 00:11
Medlem
Grandiosos avatar
Sarah Britz: Om hundar hade dödats som kvinnor

Fredrik Svensson misshandlade inte Marina, vad vi känner till. Men hennes anhöriga vittnar om en psykologisk kontroll och viljan till att skärma av henne från omvärlden. När vissa män inte längre kan kontrollera det som de anser är deras kvinnor blir det en livsfarlig situation.

Samhället måste kontrollera dessa män.

Om någon dödar en hund, en häst eller en katt blir det ramaskri.

Jag önskar samma sak gällde för kvinnor.

http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.2311088-sarah-britz-om-hundar-hade-dodats-som-kvinnor
Senast redigerad av Grandioso 2014-03-15 kl. 00:27.
Citera
2014-03-15, 00:22
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Om hundar hade dödats som kvinnor"

Fredrik Svensson misshandlade inte Marina, vad vi känner till. Men hennes anhöriga vittnar om en psykologisk kontroll och viljan till att skärma av henne från omvärlden. När vissa män inte längre kan kontrollera det som de anser är deras kvinnor blir det en livsfarlig situation.

http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.2311088-sarah-britz-om-hundar-hade-dodats-som-kvinnor
Intressant artikel. Inledningen säger allt:

"Marina Johansson, Susanne Hasselsjö och Eva Andersson.

Tre kvinnor som mördats, alla av män de hade en relation med.

De hade, precis som de flesta andra kvinnor som mördas, viljan att avsluta relationen
."
Citera
2014-03-15, 00:37
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Det tycker jag också vore önskvärt för framtiden.
Det här tänket med "konsumera" i rättsliga sammanhang är faktiskt under all kritik.

Varför ska det vara så egentligen?
Varför just inte plussa på för allt vad man gjort sig skyldig till?

Här har vi också förutom det du tar upp här ovan, ren likplundring; stöld av drygt 10 000 kr
via bankomatuttag förmiddagen efter mordet. Sedan har han väl snott till sig diverse saker
ur hemmet som tillhörde Marina. Av inte obetydligt värde.
Därutöver tillkommer det oerhörda lidande som förövaren här utsatt de anhöriga för
under den långa tid de fick sväva i ovisshet om Marinas verkliga öde.

Ju mer man tänker på dagens domslut ju mer besviken blir man faktiskt.
Det borde ha blivit livstid!

edit: Det här, i mitt tycke, högst beklagliga systemet med två tredjedelars avtjänande
av ett straff, borde också avskaffas snarast möjligt. 16 år eller 18 år SKA också
bokstavligen vara dessa utdömda år att avtjäna som straff i fängelse.
Det måste verkligen bli mera kännbart för en person som väljer att begå allvarliga brott
som mord och rån och annat kriminellt elände.
Det må låta som att man är värsta moderaten och ropar på hårdare tag, men annat än just
hårda tag bör inte gälla för folk som syndar på det här viset.
Jag håller med dig. Den utdömda strafftiden ska gälla som strafftid. I alla fall när det gäller mord.
Citera
2014-03-15, 00:51
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Fredrik har aldrig gjort något som gjort att jag borde tvivla på honom. Klart jag tar hand om mig själv!
Du vet om att han tog livet av Marina. Hur tänker du kring det?
Citera
2014-03-15, 01:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Sarah Britz: Om hundar hade dödats som kvinnor

Britz är klockren i sin analyserande artikel igen. Och man kan direkt konstatera att Fredrik inte skiljer sig från resten kontrollerande män som mördar i nära relationer. Det är något alla vet kan ske då kvinnor vill lämna sina män, men ingen agerar för att stoppa det i tid.

När ska man slippa se alla fall med dödligt våld i nära relationer.
Citera
2014-03-15, 01:12
Medlem
PeterNosters avatar
Det fanns alltså vittnen som varit 4 - 5 meter från FP på hösten och inte sett eller känt lukten av död människa. Två personer som röjde på vägen till FP. Enligt domen hade de fullt upp med att röja så man kan inte lita på deras vittnesmål.

Vittnet KH är mindre trovärdigt eftersom hon gett exakt samma vittnesmål varje gång.

Mindre betydande detalj:
Lajla: Polisen öppnade sovrumsdörren med en skruvmejsel som han fick av FS.
Polisen: FS öppnade sovrumsdörren med en sax.
Citera
2014-03-15, 01:26
Medlem
MrsMagoos avatar
Marina Johanssons mamma Laila Johansson trodde inte att dotterns mördare skulle dömas till bara 16 års fängelse och hon säger till P4 väst att domen är en besvikelse.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5809865

– Jag hade förväntat mig ett längre straff. Jag kan förstå att man inte dömer till livstids med hänsyn till praxis som råder på grund av tidigare dom från Högsta domstolen
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5809824

Fy fan vilket ynkligt straff med tanke på hur familjen fått lida. Det är ju ett stort skämt att inte ge han ett betydligt strängare straff. Jag håller med åklagaren att man inte direkt redogör för varför man väljer 16 år. Pinsamt och som tur är ändras straffen för mord i juli i år.

Så då får man hoppas på att han får ett helvete både på anstalt och efter han kommer ut.,
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-03-15 kl. 01:30.
Citera
2014-03-15, 01:33
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag hade ingen aning om hur maskroos såg ut till mycket sent i det här fallet - några veckor tillbaka. När jag väl såg en bild, var likheten med Marina så påfallande att jag drog efter andan. Det är, skulle jag vilja påstå, ytterligare en anledning för henne att ompröva sitt förhållande med FS - i eget jävla säkerhetsintresse.

Nåja. Hon lär få ganska lång tid på sig att tänka igenom saken i lugn och ro nu.

Finns det nagon lank till denna bild ? Jag har ju inte foljt traden mer an sporadiskt tittat in da och da.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in