2014-03-13, 16:30
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjockisKrigaren
Vi är inte alls redo. För att fienden kommer inte att komma till Sverige via Gotland det låter ju helt sjukt. Dem kommer att rulla in igenom norrland med stora koloner av pansarvagnar och andra fordon.
Bara om de vill ta hela svenska fastlandet. Men ifall fienden vill ta kontrollen över Baltikum så tar de också Gotland, och struntar i samerna. Vilken av platserna tror du löper störst risk för en militär intervention?
Citera
2014-03-13, 16:55
Bannlyst
Huvudstaden tror jag är viktigast och järn malmen upp i norr.

Så enligt min teori tror jag att fienden kommer att ta norrland ända ner till Stockholm och där någonstans stannar dom.
Citera
2014-03-13, 16:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
De kan inte hindra luft eller missilanfall så din tes fallerar, de skulle säkert faila emot ett hundratal spetsnaz och GRU.

Min tes var alltså att de kan förhindra den typen av övertagande som skedde på Krim. Och de skulle säkert inte alls falla mot ett hundratal GRU eller liknande.
Citera
2014-03-13, 17:10
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Min tes var alltså att de kan förhindra den typen av övertagande som skedde på Krim. Och de skulle säkert inte alls falla mot ett hundratal GRU eller liknande.

Ursäkta, jag missförstod dig nog lite, trodde du menade att en pansarbrigad skulle klara av att skydda hela Gotland mot en rysk invasion. Ja det finns väl en chans att hemvärnet kan skydda de baser som finns på Gotland (vad det nu är ) om de fått förvarning och verkligen är beredda på strid, men en pansarbrigad gör ingen skillnad alls då det kan slås ut utan att man ens behöver landstiga Gotland.
Citera
2014-03-13, 17:13
Moderator
Unitys avatar
Det verkar som det stämmer, det är bara dessa 250 hemvärnsmän som ska skydda Gotland. Mot en fullproppad Mistral + backup.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ska-hemvarnet-forsvara-gotland_3359334.svd
Citat:
Ryssland har ännu inte fått sitt första Mistralfartyg från Frankrike, det levereras snart. Ett sådant fartyg kan ta 13 tunga stridsvagnar, attackhelikoptrar och uppåt 900 marinsoldater. Så nog har Ryssland både intressen, en militär doktrin och militär kapacitet att ställa omvärlden i en svår situation. I ett sådant scenario ställs denna övermakt på ett enda fartyg mot Gotlands 250 lätt beväpnade hemvärnsmän.

Om en sådan utveckling är trolig är svårare att svara på. Kapacitet finns, men politisk vilja? Vem hade för en månad sedan trott att Ryssland skulle starta en väpnad aggression mot Ukraina? Det är en del av ryskt militärt tänkande att agera snabbt och oväntat i inledningen av en konflikt, ställa omvärlden inför fullbordat faktum och därmed säkra segern.
Citera
2014-03-13, 17:14
Medlem
Nja... Två Jas på Gotland tror jag faktiskt gör varken bu eller bä om nu ryssen bestämmer sig för att ta Gotland. Stridsvagnarna som står i förråden likaså. Det hade behövts luftvärn och kustartilleri längs hela kusten.
Citera
2014-03-13, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Det verkar som det stämmer, det är bara dessa 250 hemvärnsmän som ska skydda Gotland. Mot en fullproppad Mistral + backup.

Som tur är skall inga Mistralskepp finnas i östersjöområdet. Än iaf.
Citera
2014-03-13, 17:30
Medlem
Citat:

Hm, hemvärnsmän som övar effektivt 1-2 ggr i månaden mot specialförband som övar året runt. Ska jag vara ärlig så tvivlar jag på att man ens hinner ringa runt larmlistan innan Gotland är okuperat. Det enda vettiga vore att minera hela jävla ön och sen utbilda hemvärnet i guerillakrigföring.
Citera
2014-03-13, 17:35
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity

De är fler än 250. Det är någon journalist som har blandat ihop det. Men det är ju så att den här HV-bataljonen inte klarar landsatta mekaniserade förband av den typ som du beskriver. Men då ska man tänka på att ryssen riskerar den här fullastade mistralen också.

Men missförstå mig inte, jag vill ha en mekbataljon permanent på ön.
Citera
2014-03-13, 17:41
Moderator
Unitys avatar
Citat:
De är fler än 250. Det är någon journalist som har blandat ihop det. Men det är ju så att den här HV-bataljonen inte klarar landsatta mekaniserade förband av den typ som du beskriver. Men då ska man tänka på att ryssen riskerar den här fullastade mistralen också.

Ja, hemvärnet på Gotland är 450 man men av någon anledning är bara 250 beväpnade.
Citera
2014-03-13, 17:43
Medlem
failures avatar
dubbelpost
Senast redigerad av failure 2014-03-13 kl. 17:45.
Citera
2014-03-13, 17:44
Medlem
failures avatar
Citat:

Ja mistralen kostar ju pengar (men den lär knappast åka oeskorterad av SU-27, MIG-29, men jag vet inte om sverige har så mycket annat än JAS att sätta in mot den. Jag tror inte det skulle skada med mer luftförsvar på gotland, Jas räcker så länge de inte ligger på östersjönsbotten efter möte med ryska jakt/eskort.
Senast redigerad av failure 2014-03-13 kl. 17:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in