2014-03-08, 15:05
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkoliserad
Varför har vi inga jaktrobotar, man måste ju skita på sig när man närmar sig svenskt luftrum och vet att det kanske finns två st (nästan) obeväpnade jaktflyg som kanske kommer att fundera på att kanske lyfta från marken för att kanske skugga dem på avstånd.

Är det en kostnadsfråga. Eller är det ickevåldsförsvaret in action
Det senare, för att det är så provocerande att vara beväpnad...
Citera
2014-03-08, 15:13
Medlem
Alkoliserads avatar
Jaa jag vet inte vad jag ska svara på det, men svaret på rubriken "Jas på Gotland - Hur pass Redo är vi egentligen ?" är inte alls.
Citera
2014-03-08, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dudde123
Druckit lite mycket vodka nu va?

Sverige har alltid en rote JAS i beredskap. Vid Ryska övningar i östersjön eller annat läge där det är nödvändigt är dom stationerade i Visby. Detta är alltså inget ovanligt!
Vad det gäller Sveriges flygvapen i stort skulle jag våga säga att med de kommande uppgraderingarna och vapensystem (meteor) så har vi ett av världen starkaste flygvapen. Något vi måste vårda ömt!
meteor oj oj, låter tufft. ryssarna har fortfarande 10 gånger mer plan som är MINST lika välutrustade
Citera
2014-03-08, 17:18
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZLAKOWSKI
meteor oj oj, låter tufft. ryssarna har fortfarande 10 gånger mer plan som är MINST lika välutrustade

I dagsläget har ryssarna ingen missil som är jämförbar med Meteor!
Citera
2014-03-08, 18:03
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkoliserad
Jaa jag vet inte vad jag ska svara på det, men svaret på rubriken "Jas på Gotland - Hur pass Redo är vi egentligen ?" är inte alls.

Men de var ju på Gotland för att man räknade med att de skulle få gå upp ofta. Så då har vi, förmodligen tillfälligtvis, en rote baserad där för att spara flygbränsle.

Vi har ungefär 100 sådana plan, av lite olika varianter, som vi kan hålla i luften. Varav 64 är organiserade i krigsförband.

Alla plan och alla piloter är ibland baserade på Gotland. Det gör man alltså när det är kostnadsmässigt lönsamt, exempelvis om det ska övas mycket överljudsflygning eller om andra länder har stora övningar som man kan räkna med triggar igång incidentberedskapen.
Citera
2014-03-08, 18:07
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZLAKOWSKI

Stämmer inte. Och vi får se vad som händer framöver nu. Lille Putin har spelat tuff på skolgården, mot en av smågrabbarna. Och nu dras de stora grabbarna dit.

Det kommer att bli dyrt för ryssarna detta. Höjd spritskatt kanske? För försäljningen av naturgas lär minska.
Citera
2014-03-09, 00:36
Medlem
Ryssen är inget hot mot Sverige.
Snarare tvärtom.

Hotet kommer inifrån idag.
Tyvärr.

Vad ska två jas göra mot ryssarna om dom ville slå till mot Sverige?
Citera
2014-03-09, 01:27
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Ryssen är inget hot mot Sverige.
Snarare tvärtom.

Hotet kommer inifrån idag.
Tyvärr.

Vad ska två jas göra mot ryssarna om dom ville slå till mot Sverige?

Men det är ju inte två plan. De två du nämner är där för att korta flygvägarna när flygvapnet ska titta närmare på flygaktiviteter över Östersjön. Jag vet inte alls vad det var för mediaidioter som påstod att Sverige skulle möta en invasion med två plan.
Citera
2014-03-09, 01:37
Medlem
Antal plan är ju ointressant.
Sveriges hot är inrikes.
Att ryssen skulle utgöra ett hot är ju en stor lögn 2014.
Oavsett plan och annat på Gotland är det odugligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men det är ju inte två plan. De två du nämner är där för att korta flygvägarna när flygvapnet ska titta närmare på flygaktiviteter över Östersjön. Jag vet inte alls vad det var för mediaidioter som påstod att Sverige skulle möta en invasion med två plan.
Citera
2014-03-09, 01:46
Medlem
wasfuns avatar
Citat:
Antal plan är ju ointressant.
Sveriges hot är inrikes.
Att ryssen skulle utgöra ett hot är ju en stor lögn 2014.
Oavsett plan och annat på Gotland är det odugligt.

Ett hot mot Sverige enskilt är inte Ryssland nej. Men tittar man på länder i baltikum som likt Ukraina har en väldigt stor del rysk befolkning där det finns motsättningar inom landet redan. Då detta hör till vårat närområde och det är inte helt osannolikt att det kan bli liv där nere måste Sverige stå redo med en krigsmakt som faktiskt kan försvara vår territoriella integritet. Vi kommer tvingas ta ställning iallafall, då vi har en solidaritetsförklaring för baltstaterna sen 90 talet.
Citera
2014-03-09, 01:57
Medlem
Ja, det låter vackert.
Solidarietsförsäkring.
Så har du Natos Airmarshall.
Jag tror Baltikum mår bättre utan svensk inblandning.
Vi är många som är mer rädda för våra egena än Putin.

Citat:
Ursprungligen postat av wasfun
Ett hot mot Sverige enskilt är inte Ryssland nej. Men tittar man på länder i baltikum som likt Ukraina har en väldigt stor del rysk befolkning där det finns motsättningar inom landet redan. Då detta hör till vårat närområde och det är inte helt osannolikt att det kan bli liv där nere måste Sverige stå redo med en krigsmakt som faktiskt kan försvara vår territoriella integritet. Vi kommer tvingas ta ställning iallafall, då vi har en solidaritetsförklaring för baltstaterna sen 90 talet.
Citera
2014-03-09, 02:08
Medlem
wasfuns avatar
Citat:
Ja, det låter vackert.
Solidarietsförsäkring.
Så har du Natos Airmarshall.
Jag tror Baltikum mår bättre utan svensk inblandning.
Vi är många som är mer rädda för våra egena än Putin.

Det drogs upp ett ganska intressant exempel i den senaste rapporten från försvarsberedningen angående detta. Jag rekommenderar dig att läsa den för att få en bättre bild om situationen. Sen påstod jag inte att det kommer bli en inblandning från Sveriges sida. Utan vi kan bli inblandade ofrivilligt, då måste vi ha en försvarsmakt som kan försvara vår vilja och ställning att fortsatt vara en passiv nation i området.

Alla i politiker under kalla kriget insåg att ska vi vara neutrala vid en eventuell konflikt i vårat närområde måste vi ha ett starkt försvar så att motståndaren inte anser att det resursmässigt är värt att gå in i delar eller hela landet.

Gotland är helt enkelt ett äss i armen när det kommer till en konflikt i östersjö området. Att vi nu flyttade över våran incidentberedskap dit är ju mest en symbolisk signal. Jag tror att vi inom 5-10 år kommer få se en ganska bra upprustning på Gotland. Om nu någon politiker kan komma med ett konkret förslag på hur det ska finansieras då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in