2014-03-14, 21:26
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Att en olycka med krasch i i havet som konsekvens har medfört att geologiska instrument sk. seismografer gett utslag känns för mig som idiotspekulationer. Aftonblaskan skriver om detta.
En krasch mot vattenytan av ett flygplan kan väl inte hamna på en sådan mätare? Vad sysslar dom med?

Det finns förutom seismografer även sonar som känner av "ljud" i vattnet. Hur långt man kan "höra" ett plan som kraschar låter jag vara osagt, men en explosion på eller nära vattenytan borde kunna detekteras långt bort.

Citat från nedanstående länk:
Citat:
"Water is an excellent conductor of sound energy, as any sonar operator will tell you, and so it came as little surprise that the events surrounding the sinking of the Kursk had registered not only on the sensors of the two American subs and SURTASS but on seismographs located hundreds of miles away.
"

http://whatreallyhappened.com/WRHARTICLES/KURSK/kursk.html

Kan
Citera
2014-03-14, 21:27
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Ja du har rätt, det är det enda som talar emot min teori. Men jag kan heller inte hitta mycket som talar för att något annat skulle ha inträffat. Jag tror på totalt elhaveri och utan el ingen transponder inget alls-man förvinner. Sen tycker jag att det är lite konstigt att man inte har hittat bråte, men havet är stort och strömt så det är inte överdrivet konstigt heller, iallafall inte så konstigt när man ser vilka galna spekulationer andra kör med.

Men om det är ett elhaveri så fungerar väl inte pingen från motorerna heller? Och de sände ju data i 5 timmar efter transpondern gick ner.
Citera
2014-03-14, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Det finns förutom seismografer även sonar som känner av "ljud" i vattnet. Hur långt man kan "höra" ett plan som kraschar låter jag vara osagt, men en explosion på eller nära vattenytan borde kunna detekteras långt bort.

Citat från nedanstående länk:
"

http://whatreallyhappened.com/WRHARTICLES/KURSK/kursk.html

Kan

Sonar kan jag möjligen tänka mig skulle kunna höra om ett plan kraschar i vattnet på ett ganska stort avstånd men knappast en seismograf.
Citera
2014-03-14, 21:31
Medlem
Mullrets avatar
En meteorit kan ju slagit ut alla manöversystem... Kanske otroligt ? Faller ner 10 ton rymdgrus om dagen.
Citera
2014-03-14, 21:32
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Sonar kan jag möjligen tänka mig skulle kunna höra om ett plan kraschar i vattnet på ett ganska stort avstånd men knappast en seismograf.

Det finns ju garanterat sonars i området för att hålla koll på ubåtar som det finns i atlanten och stilla havet. Nästan konstigt att sonarerna inte har dykt upp i pressen än.

Atlanten: http://en.wikipedia.org/wiki/SOSUS
Sydkorea: https://www.strategypage.com/dls/articles/South-Koreas-Secret-SOSUS-System-2-5-2011.asp

Indien har säkert nåt också.
Kina har sån avlyssning i Malaccasundet: http://gentleseas.blogspot.se/2011/01/indias-decision-toward-wide-selection.html
Senast redigerad av Milo.Minderbender 2014-03-14 kl. 21:35.
Citera
2014-03-14, 21:33
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
En meteorit kan ju slagit ut alla manöversystem... Kanske otroligt ? Faller ner 10 ton rymdgrus om dagen.

Motbevisas av andra fakta, som att motorerna sände data i 5 tim efter transpondern försvann, samt att ingen på planet har hört av sig, och heller inte piloterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Men om det är ett elhaveri så fungerar väl inte pingen från motorerna heller? Och de sände ju data i 5 timmar efter transpondern gick ner.

Inte alls säkert. Motorerna skulle kunna ha en egen elgenerator på en separat krets. För övrigt är elsystemet på ett flygplan extremt komplicerat. Man kan tänka sig att delar av systemet är utslaget och andra fungerar. Vissa saker är dessutom batteribackupade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superanonym
Detta påminner mig om plan 714 till Sidney... Bortförda till Rastapopoulos ö.

Kan mycket väl vara närmare sanningen än många tror.

Världens mest kända kommersiella flygplats som använder riktiga sandstränder till landningsbanor heter Barra Airport. Deras banor tangerar utan tvekan vad en lätt B777 behöver för att landa säkert på.

Att Barra Airport använder stränderna beror naturligtvis främst på att det saknas alternativ men öar med potential finns det åtskilliga av, kanske hundratals inom räckvidden för planet.
Citera
2014-03-14, 21:36
Medlem
Den där seismografen registrerade alltså något 1.5 timmar efter planet försvann enligt uppgift 116 km från platsen där planet senaste syntes på radar.

Det kan inte stämma väl. Jag är för trött nu för att räkna ut det exakt men knappast att planet alltså skulle ha färdats i typ 80 km/h? Alt måste det ha åkt runt i cirkel eller liknande.

Nej, det där är något risigt sidospår som det känns. Tror klart mer på Indiska Oceanien som gravplats.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Inte alls säkert. Motorerna skulle kunna ha en egen elgenerator på en separat krets. För övrigt är elsystemet på ett flygplan extremt komplicerat. Man kan tänka sig att delar av systemet är utslaget och andra fungerar. Vissa saker är dessutom batteribackupade.

Skall kolla på en video ang. detta. Någon svensk flygsäkerhetsexpert eller liknande uttalade sig om just detta igår tror jag. Skall se om jag hittar det.
Citera
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Ja du har rätt, det är det enda som talar emot min teori. Men jag kan heller inte hitta mycket som talar för att något annat skulle ha inträffat. Jag tror på totalt elhaveri och utan el ingen transponder inget alls-man förvinner. Sen tycker jag att det är lite konstigt att man inte har hittat bråte, men havet är stort och strömt så det är inte överdrivet konstigt heller, iallafall inte så konstigt när man ser vilka galna spekulationer andra kör med.

Nej, även det faktum att man tagit emot signaler från planet flera timmar efter försvinnandet talar emot detta. Tror du på fullaste allvar att de skulle leta i Andamanhavet, helt motsatt riktning mot där planet senast sågs på radar, om det enda som talade mot din teori var att man inte hittat något i Sydkinesiska havet?

Det enda som talar FÖR din teori är väl isåfall... ja jag vet inte, finns det något egentligen?
Citera
2014-03-14, 21:40
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Nej, även det faktum att man tagit emot signaler från planet flera timmar efter försvinnandet talar emot detta. Tror du på fullaste allvar att de skulle leta i Andamanhavet, helt motsatt riktning mot där planet senast sågs på radar, om det enda som talade mot din teori var att man inte hittat något i Sydkinesiska havet?

Det enda som talar FÖR din teori är väl isåfall... ja jag vet inte, finns det något egentligen?

Vi får väl se vem som har rätt om några veckor, när allt comes rolling from the deep

Vad är din teori förövrigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in