2014-03-14, 20:33
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om vi ser till de fakta vi har så kan vi se att vi knappt har något som vi vet är fakta.

Nu börjas det igen liksom med "stöld" inatt. Vi har massor av fakta. Även att saker och ting är ovisst är ett faktum. Att vi inte vet var planet finns är ett faktum, därmed fakta.
Fakta betyder inte automatiskt att någonting är sant eller inte.
Det är exempelvis ett faktum att många barn tror på tomten. Även fast det inte är ett faktum att tomten existerar.
Citera
2014-03-14, 20:34
Medlem
sebbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Snabb fråga bara: Exakt varför finns funktionen att kunna stänga av transpondern på ett kommersiellt flygplan?

Transpondern måste ställas in manuellt av piloten. Flygledaren ger en kod som sedan identifierar planet. Om piloten byter kod så kommer planet inte längre att vara spårbart av sekundärradar.

Edit: svaret är alltså att det helt enkelt inte är ett helautomatiskt system, vilket många verkar tro.
Citera
2014-03-14, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Jo, men ligger planet sen på djupt vatten så måste ju signalen upp till ytan också. Vilket kanske talar emot att det skulle ligga i Thailandsgulfen/Sydkinesiska havet, har för mig att det är ganska grunt där för det mesta?
Jag vet inte om det är grunt just där, men indiska oceanen har ett medeldjup på drygt 4 kilometer och en svart låda sänder ut signaler 2 kilometer bort enligt wikipedia.
Citera
2014-03-14, 20:39
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Detta med att planet skulle ha landat låter mycket osannolikt, låter som någon givit ett teoretiskt svar på en spekulativ fråga från en journalist. Journalisten har väl sedan ändrat detta till "experter spekulerar i om planet kan ha landat".

Väldigt intressant dock om uppgifterna om kontakt med satelliter stämmer. Vad jag kan se så skall det ha varit INMARSAT:s satelliter som haft kontakt. Här är en täckningskarta som visar deras "spot beams":
http://g1satdev.com.previewyoursites.com/wp-content/uploads/2013/01/BGAN_Narrow_Beam_coverage-e1364996269202.jpg

Det är ganska stora områden. Om man haft riktig tur kan man ha haft signal i från flera områden så att man kan få en lite nogrannare position. Blir ändå stort område att leta i.
Citera
2014-03-14, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Snabb fråga bara: Exakt varför finns funktionen att kunna stänga av transpondern på ett kommersiellt flygplan?

Detta har diskuterats tidigare. Den drar tydligen ganska mycket ström så piloten kan slå av den i ett
nödläge ifall man har låg spänning i elsystemet.
Sedan har ju motorerna också någon sorts transponders som skickar information om motorerna och dessa verkar inte gå att stänga av, men detta flygbolag hade inte abonnerat på full service och då skickades tydligen mycket mindre information än om man hade fullt abonnemang.

För övrigt ska den här modellen ha 3 transpondrar som är redundanta så risken att alla tre skulle slås ut av tekniska problem anses väldigt liten.
Citera
2014-03-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Alla elektriska system på flygplan kan stängas av, liksom alla i våra hem. Blir det kortslutning, brand etc måste man ha förmågan att manuellt koppla bort elektriska system

Kan man stänga av den svarta lådan med eller är den helt mekanisk? Kan de finnas prioriterade lågströms-system på ett passagerarflygplan med?
Citera
2014-03-14, 20:49
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta har diskuterats tidigare. Den drar tydligen ganska mycket ström så piloten kan slå av den i ett
nödläge ifall man har låg spänning i elsystemet.
Sedan har ju motorerna också någon sorts transponders som skickar information om motorerna och dessa verkar inte gå att stänga av, men detta flygbolag hade inte abonnerat på full service och då skickades tydligen mycket mindre information än om man hade fullt abonnemang.

För övrigt ska den här modellen ha 3 transpondrar som är redundanta så risken att alla tre skulle slås ut av tekniska problem anses väldigt liten.

Du kan ha rätt, men jag har en känsla av att du blandar ihop transponder med.. tja, allt som kommunicerar Transponderns uppgift är att skicka identifieringsinformation så att folk som tittar på radarskärmar inte behöver gissa vilken prick osm är vilket plan.

Motorerna skickar om jag förstått det rätt bara ut lite allmän statusinformation om hur det står till med motorn, så man automatiskt kan se om planet behöver in på service snart. De skickar inte ut någon platsinformation.

Det tredje systemet är ungefär som motorstatussystemet, men för hela flygplanet. Detta system tror jag väl skickar ut bl.a. hastighets- och höjddata, men ej platsinformation.

När vi ändå är inne på detta - hur tusan vet de att den sista signalen från planet skickades ut "över öppet hav"?
Citera
2014-03-14, 20:50
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Stand-by mode tror jag funkar. Vad tror du?

Stand-by mode på were? Stand by mode hjälper inte om man dundrar i havsytan i mach 4. Vad tror du har hänt det har blivit kapat och landats på en hemlig landningsbana någonstans och nu håller dom 300 pers gisslan utan att säga det till någon för dom tycker det är kul? eller är det aliens som har varit i farten?
Citera
2014-03-14, 20:51
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Rätta mig då, vad hade jag fel om?

Piloten kan stänga av transpondern. De har knappar för allt... de kan säkert fjärrstyra kaffekokaren från cockpit också.
Citera
2014-03-14, 20:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Du kan ha rätt, men jag har en känsla av att du blandar ihop transponder med.. tja, allt som kommunicerar Transponderns uppgift är att skicka identifieringsinformation så att folk som tittar på radarskärmar inte behöver gissa vilken prick osm är vilket plan.

Motorerna skickar om jag förstått det rätt bara ut lite allmän statusinformation om hur det står till med motorn, så man automatiskt kan se om planet behöver in på service snart. De skickar inte ut någon platsinformation.

Det tredje systemet är ungefär som motorstatussystemet, men för hela flygplanet. Detta system tror jag väl skickar ut bl.a. hastighets- och höjddata, men ej platsinformation.

När vi ändå är inne på detta - hur tusan vet de att den sista signalen från planet skickades ut "över öppet hav"?

Kan det vara nån sorts triangulering ala mobilmaster? Jag har också undrat över detta och vilken precision man isf får
Citera
2014-03-14, 20:53
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Stand-by mode på were? Stand by mode hjälper inte om man dundrar i havsytan i mach 4. Vad tror du har hänt det har blivit kapat och landats på en hemlig landningsbana någonstans och nu håller dom 300 pers gisslan utan att säga det till någon för dom tycker det är kul? eller är det aliens som har varit i farten?

Jag trodde du frågade om huruvida man kan stänga av transpondern och isf hur. Du fick svar
Gillar du inte det så skulle jag tro att det finns en circuit breaker att rycka
Citera
2014-03-14, 20:56
Medlem
Citat:

Nej jag vet att transpondern skickar ut information om planets identitet och position. De sändare som sitter på motorerna skickar endast status på motorerna för att man skall veta om de behöver servas, men det verkar inte gå att stänga av så man kan i alla fall se om planet är igång eller inte. Vi har fortfarande inte fått något definitivt svar på detta vad jag har sett, men det har i alla fall spekulerats i att motorsändarna har försökt koppla upp sig men inte sänt någon information och detta skall ha kunnat ses upp till 4 timmar efter att planet "försvann".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in