Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Detta har diskuterats tidigare. Den drar tydligen ganska mycket ström så piloten kan slå av den i ett
nödläge ifall man har låg spänning i elsystemet.
Sedan har ju motorerna också någon sorts transponders som skickar information om motorerna och dessa verkar inte gå att stänga av, men detta flygbolag hade inte abonnerat på full service och då skickades tydligen mycket mindre information än om man hade fullt abonnemang.
För övrigt ska den här modellen ha 3 transpondrar som är redundanta så risken att alla tre skulle slås ut av tekniska problem anses väldigt liten.
Du kan ha rätt, men jag har en känsla av att du blandar ihop transponder med.. tja, allt som kommunicerar

Transponderns uppgift är att skicka identifieringsinformation så att folk som tittar på radarskärmar inte behöver gissa vilken prick osm är vilket plan.
Motorerna skickar om jag förstått det rätt bara ut lite allmän statusinformation om hur det står till med motorn, så man automatiskt kan se om planet behöver in på service snart. De skickar inte ut någon platsinformation.
Det tredje systemet är ungefär som motorstatussystemet, men för hela flygplanet. Detta system tror jag väl skickar ut bl.a. hastighets- och höjddata, men ej platsinformation.
När vi ändå är inne på detta - hur tusan vet de att den sista signalen från planet skickades ut "över öppet hav"?