Flashback bygger pepparkakshus!
2012-12-31, 15:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Om det inte är relevant så är det OT, och detta finns det en regel för. Finns ingen anledning att krysta det till 0.06 när man kan ta bort det som 0.03 utan problem.

Att diskutera moderatoråtgärder är väl aldrig on topic. Skillnaden är ju det krävs mindre för att vara 0.06. Ett inlägg som innehåller 90 procent on topic och 10 procent 0.03 kanske får vara kvar, medans ett inlägg som innehåller 90 procent on topic och 10 procent 0.06 kanske raderas.
Citera
2012-12-31, 15:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Som moderator - och då inte diskuterande användare i tråden - så går det annars utmärkt att snegla på 0.09 ifall någon ägnar sig åt "... att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda".

Sen kan man ju fundera på om moderatorerna bör använda sina moderatorrättigheter för att upptäcka 0.09. Trodde förresten inte heller att 0.09 omfattade lögner om sig själv?
Citera
2012-12-31, 16:12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Sen kan man ju fundera på om moderatorerna bör använda sina moderatorrättigheter för att upptäcka 0.09. Trodde förresten inte heller att 0.09 omfattade lögner om sig själv?
Visst kan man fundera över det, men det är som sagt dumt att ljuga när det är så lätt att bli avslöjad, och det finns som jag tidigare förklarat tillfällen då det kommer att avslöjas.

Sen kan jag inte se något i 0.09 som reglerar vem det gäller.
Citera
2012-12-31, 20:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Mitt exempel var alltså:

Det vill säga i en diskussion som rör något helt annat så diskuterar man också modereringen. Och moderatorn börjar också diskutera moderingen, i sin roll som användare. Jag tycker båda dessa inlägg kan raderas för 0.06. (Men kanske inte generera varning.)
Nuförtiden är inte diskutera det verb som faktiskt används i regeltexten, utan det är utbytt mot kommentera. Jag tycker att det blir än tydligare då att det inte är ett verb liktydigt med nämna. tycker inte att de där båda exemplen kommenterar modereringen i den mening som jag vill lagga av kommentera (och tidigare diskutera)när jag läser regel 0.06. Däremot är de ju OT så det visslar om det.
Citera
2012-12-31, 20:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Regel 0.09 ska användas med stor försiktighet och urskillning, men den kan användas på mångahanda sätt. Jag har t ex använt den för att komma åt användare som förfalskar debattmotståndarnas citat i sina egna inlägg.
Citera
2013-01-01, 05:34
Medlem
Citat:
Att diskutera moderatoråtgärder är väl aldrig on topic. Skillnaden är ju det krävs mindre för att vara 0.06. Ett inlägg som innehåller 90 procent on topic och 10 procent 0.03 kanske får vara kvar, medans ett inlägg som innehåller 90 procent on topic och 10 procent 0.06 kanske raderas.
Det är iof sant, men att helt enkelt påstå att man inte har fått några varningar kommer inte att tolkas som ett brott mot 0.06. Motbevisa mig gärna.
Citera
2014-03-14, 10:12
Medlem
bartrams avatar
nu har vi Schlesien som i Palmemordstråden är både Moderator och deltar i tråden. Är det rimligt att vara både domare och spelare på planen???
Citera
2014-03-14, 10:44
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
nu har vi Schlesien som i Palmemordstråden är både Moderator och deltar i tråden. Är det rimligt att vara både domare och spelare på planen???

Givetvis kan man vara det. Så länge man skiljer på de två rollerna. I majoriteten av alla forum finns det mer än en moderator. Om en användare skulle rapportera ett inlägg som en moderator gjort i egenskap av användare så är det kutym att moderatorn/användaren överlåter modereringen av det rapporterade inlägget till den andra användaren.
Citera
2014-03-14, 14:26
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Givetvis kan man vara det. Så länge man skiljer på de två rollerna. I majoriteten av alla forum finns det mer än en moderator. Om en användare skulle rapportera ett inlägg som en moderator gjort i egenskap av användare så är det kutym att moderatorn/användaren överlåter modereringen av det rapporterade inlägget till den andra användaren.

Moderatorerna borde avhålla sig från att delta i debatten de själva modererar. Att hålla isär debattörs-moderatorsrollen fungerar inte i praktiken. Att det finns flera moderatorer i tråden mildrar problemet men det löser det inte. Ändra policyn!
Citera
2014-03-14, 14:43
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Moderatorerna borde avhålla sig från att delta i debatten de själva modererar. Att hålla isär debattörs-moderatorsrollen fungerar inte i praktiken. Att det finns flera moderatorer i tråden mildrar problemet men det löser det inte. Ändra policyn!
Då får du komma med konkret bevis.
Citera
2014-03-14, 15:51
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Då får du komma med konkret bevis.

Sunda förnuftet säger att man borde hålla isär rollerna. Det är FB som borde bevisa att rollerna går att förena.
Som tråddeltagare är det svårt att bevisa missbruk eftersom man inte har tillgång till de inlägg som en moderator kan ha rensat bort.

Till sist ett förtydligande: Jag påstår inte att ovannämnda Moderator har missbrukat sin roll-jag ville peka på ett principiellt problem.
Citera
2014-03-14, 15:57
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Det finns ett litet problem med det. Om man skulle hindra moderatorer från att moderera i de trådar de är intresserade av att debattera i och vice versa så skulle vi knappast ha några moderatorer kvar alls. Vem sjutton skulle vilja vara tvingad till att endast moderera sådant som man är ointresserad av?

Hittills har vi inte sett något problem med det och vi är sisådär 120 moderatorer som ser vad de andra moderatorerna gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in