Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-12-30, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Finns väl flera exempel på detta? Här är ett.
Mycket intressant exempel som lätt skulle kunna skapa sidodiskussionen "borde det vara ett regelbrott att konsekvent rapportera sina meningsmotståndare?"

Det som skiljer exemplen åt lite är att rapporteringsfunktionen som sagt är tänkt att vara anonym, medan inläggen naturligtvis inte är det, men ja det är absolut relevant att diskutera även detta.
Citera
2012-12-30, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Mycket intressant exempel som lätt skulle kunna skapa sidodiskussionen "borde det vara ett regelbrott att konsekvent rapportera sina meningsmotståndare?"

Det som skiljer exemplen åt lite är att rapporteringsfunktionen som sagt är tänkt att vara anonym, medan inläggen naturligtvis inte är det, men ja det är absolut relevant att diskutera även detta.

Är rapporteringsfunktionen verkligen anonym? Jag brukar få PM lite då och då med tack för att jag rapporterade inlägg XXX.

Går inte riktigt ihop för mig.
Citera
2012-12-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Är rapporteringsfunktionen verkligen anonym? Jag brukar få PM lite då och då med tack för att jag rapporterade inlägg XXX.

Går inte riktigt ihop för mig.
Ja, den är inte anonym på det sättet, utan anonym på så sätt att inga vanliga användare kan se vad eller ens att du har rapporterat.

Jag vet dock inte säkert om en moderator kan se rapporter i ett forum han inte modererar.

EDIT:

Moderatorerna kan se samtliga dina rapporteringar.

(Tack för informationen qrizze)
Citera
2012-12-30, 23:42
Medlem
Citat:
Ja, den är inte anonym på det sättet, utan anonym på så sätt att inga vanliga användare kan se vad eller ens att du har rapporterat.

Jag vet dock inte säkert om en moderator kan se rapporter i ett forum han inte modererar.

EDIT:

Moderatorerna kan se samtliga dina rapporteringar.

(Tack för informationen qrizze)

Ah, då är jag med på vad som gäller. Tack för förtydligandet.
Citera
2012-12-30, 23:49
Medlem
qrizzes avatar
Först att tänka på att om en moderator inte skriver /mod eller likande på slutet så är moderatorn en helt vanlig användare precis som alla andra användare på flashback. Frågan har varit uppe tidigare och det är så det är.

Citat:

Om du rapporterar ett inlägg så kan en moderator se vem som rapporterade inlägget. Men ingen användare kan se att varse sig inlägget är rapporterat eller vem som rapporterade inlägget.

Att du får ett tackmeddelande från en moderator betyder att den användaren har behandlat din rapport och tackar dig för att du rapporterar det. Det händer inte alltid men rätt ofta så får den användaren som rapporterar ett inlägg ett tack pm.
Citera
2012-12-30, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze

Om du rapporterar ett inlägg så kan en moderator se vem som rapporterade inlägget. Men ingen användare kan se att varse sig inlägget är rapporterat eller vem som rapporterade inlägget.

Om jag tänker rapportera ett inlägg som redan är rapporterat så står det ju att inlägget är rapporterat för XXX, så det fetmarkerade stämmer väl ändå inte?
Citera
2012-12-31, 00:14
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Om jag tänker rapportera ett inlägg som redan är rapporterat så står det ju att inlägget är rapporterat för XXX, så det fetmarkerade stämmer väl ändå inte?

Ja visst. men om man klickar på rapportera så kan man se att inlägget är rapporterat. Men inte inte vem som rapporterade det. får be om ursäkt för min förvirrning
Citera
2012-12-31, 01:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Finns det verkligen någon konsensus kring detta? Det låter som en oerhört skitnödigt sätt att tillämpa 0.06. Jag kan förstå om det handlar om någon moderatorsetik, men 0.06? Njaä.
Jag brukar anses som sträng när det gäller 0.06, men jag anser inte att något av Troians exempel bryter mot regeln. Isåfall skulle ju moderatorer bryta mot regel 0.06 varje gång de i ett moderatorsmeddelande talar om vilka skribenter som har fått en varning, vilket kan vara mycket klokt i infekterade trådar. För mig betyder diskutera i regel 0.06 att man tjafsar om eller ifrågasätter modereringen.
Citera
2012-12-31, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag brukar anses som sträng när det gäller 0.06, men jag anser inte att något av Troians exempel bryter mot regeln. Isåfall skulle ju moderatorer bryta mot regel 0.06 varje gång de i ett moderatorsmeddelande talar om vilka skribenter som har fått en varning, vilket kan vara mycket klokt i infekterade trådar. För mig betyder diskutera i regel 0.06 att man tjafsar om eller ifrågasätter modereringen.
Ungefär så tänkte jag också.

Ska man vara riktigt nitisk så är ju faktiskt även alla moderatorsmeddelanden ot, men det vore ju liiite löjligt att dela ut varningar för detta.
Citera
2012-12-31, 13:53
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Mitt exempel var alltså:

Citat:
Moderator tillika användare: Invandring är bra.

Användare: Nej, invandringen bör minskas, och jag vet vad jag talar om eftersom jag aldrig någonsin fått en varning för 0.03.

Moderator tillika användare: Du har visst fått en varning! Det kan jag se.

Det vill säga i en diskussion som rör något helt annat så diskuterar man också modereringen. Och moderatorn börjar också diskutera moderingen, i sin roll som användare. Jag tycker båda dessa inlägg kan raderas för 0.06. (Men kanske inte generera varning.)

Ett moderatormeddelande görs i egenskapen av moderator, och är därför inte 0.06. Tycker jag.
Citera
2012-12-31, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det vill säga i en diskussion som rör något helt annat så diskuterar man också modereringen. Och moderatorn börjar också diskutera moderingen, i sin roll som användare. Jag tycker båda dessa inlägg kan raderas för 0.06. (Men kanske inte generera varning.)

Ett moderatormeddelande görs i egenskapen av moderator, och är därför inte 0.06. Tycker jag.
Om det inte är relevant så är det OT, och detta finns det en regel för. Finns ingen anledning att krysta det till 0.06 när man kan ta bort det som 0.03 utan problem.
Citera
2012-12-31, 14:38
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Som moderator - och då inte diskuterande användare i tråden - så går det annars utmärkt att snegla på 0.09 ifall någon ägnar sig åt "... att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda".

Oavsett anledning är det sällan en god idé att ljuga när ens lögner så oerhört enkelt genomskådas. Huruvida det är relevant att avslöja dem eller inte är däremot en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in