2014-03-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att ett plan som störtar i vattnet skulle ge upphov till seismisk aktivitet låter lite överdrivet. Det är säkerligen 50 meter djupt i alla fall. Men däremot skulle ett meteoritnedslag kunna utösa seismisk aktivitet. En meteorit skulle ha kunna träffa planet. Men i så fall borde det väl ha utlösts en tsunami.

Herkan som flög in i snömassorna i Keb gav utslag på seismografer vid exakt tidpunkt för haveriet så omöjligt vill jag inte säga att det är även om vattnet borde dissipera väldigt mycket av ljudvågorna.
Dock kan det ju finnas fasta sonarsystem som kan upptäcka dylikt.
Citera
2014-03-14, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insua
Visst det går att landa på en frusen sjö, men går det att starta från en frusen sjö med ett sådant flygplan? Det borde ju inte vara så mycket friktion så det borde vara svårt att lyfta om man nu hade velat flytta planet.
Du vet väl om att det inte är hjulen på flygplanet som driver det framåt?...
Citera
2014-03-14, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Visst ar det sa, vilket gor det hela sjukt frustrerande. Man kan bara forestalla sig hur de anhoriga maste uppleva det, stackars satar.

Bara uppgiften att det nu tydligen gatt 14 minuter emellan de olika systemen stangdes ner ar ju en ratt anmarkningsvard info. Om dom missleder medvetet eller pga av okunskap kan jag bara spekulera om.

Man får nog betänka att systemen kanske inte har samma geografiska mottagare för radio och att de därför tappar kontakten vid olika tillfällen. Eller att klockorna i loggningssystemen kanske inte är helt synkroniserade (att det är ett visst delta mellan helt oberoende system baserade i olika länder är inte ett dugg ovanligt).
Sen har man ju scenariot med elfel/brand/kortslutning, de system som är nära startpunkten kommer ju att dö först och vid en kortis så kan det ju gå väldigt lång tid från det att kablaget börjar oxidera tills dess att det faktiskt börjar brinna.

Hade man haft klockren "live-data" med säkra källor som det var lång tid emellan så kanske man borde höja på ögonbrynen men som det är nu så förvirrar bara upplysningarna mer än de hjälper.
Citera
2014-03-14, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moneymakinmuffin
Du vet väl om att det inte är hjulen på flygplanet som driver det framåt?...

Nä men de saknas ändå friktion. Ska du lyfta ifrån snö/is/vatten behöver du flera startsträckor än normalt för att komma upp i den hastigheten som krävs för en 777
Citera
2014-03-14, 13:51
Medlem
Här är en översiktskarta som visar hur planet flugit och åt vilket håll det flög när det senast siktades av Malaysias militära radar: http://imgur.com/Qz4daTe

Tycker nu det borde vara läge för Sri Lanka, Indien, Bangladesh, Burma och Thailand att ta en rejäl koll på sitt sparade radarmaterial om man inte redan har gjort detta. Tydligen verkar ju praxis i många av de här länderna vara att dyker det upp en "plupp" från en oidentifierad flygfarkost så rycker man bara på axlarna och kollar åt andra hållet.
Citera
2014-03-14, 13:55
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Här är en översiktskarta som visar hur planet flugit och åt vilket håll det flög när det senast siktades av Malaysias militära radar: http://imgur.com/Qz4daTe

Tycker nu det borde vara läge för Sri Lanka, Indien, Bangladesh, Burma och Thailand att ta en rejäl koll på sitt sparade radarmaterial om man inte redan har gjort detta. Tydligen verkar ju praxis i många av de här länderna vara att dyker det upp en "plupp" från en oidentifierad flygfarkost så rycker man bara på axlarna och kollar åt andra hållet.

Jag kompleterar med denna: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/03/14/article-2579955-1C45E0A800000578-807_634x992.jpg
Citera
2014-03-14, 13:56
Medlem
sebbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miske
Nä men de saknas ändå friktion. Ska du lyfta ifrån snö/is/vatten behöver du flera startsträckor än normalt för att komma upp i den hastigheten som krävs för en 777
Hur menar du nu? Att mindre motstånd för hjulen skulle göra att det krävdes längre sträcka för motorerna att accelerera planet till rätt hastighet?
Citera
2014-03-14, 13:57
Medlem
Arngrips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Jag kompleterar med denna: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/03/14/article-2579955-1C45E0A800000578-807_634x992.jpg

Och jag med denna:
http://airinfodotorg.files.wordpress.com/2014/03/capture-d_c3a9cran-2014-03-14-c3a0-11-55-54.png
Citera
2014-03-14, 13:57
Medlem
Hamsterbolls avatar
Kan det inte vara så att man visst har kontakt med kaparna just nu och diskuterar en lösning? Kaparna kanske hotar med terrordåd om de inte får något i gengäld av någon regering. Inte skulle en regering gå ut med det?
Citera
2014-03-14, 13:59
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Visst möjligheten finns att de gjort det, men utan att någon märkt det verkligen? Nej teorin om kapning håller inte enligt mig. Efter kapning ska de ju även hitta landningsbana och eliminera resten av passagerare utan att någon märker det. Nja.

Personligen tror jag att den ligger på botten av havet någonstans.
Kan ligga på botten som en följd av en kapning.
Bränslebrist eller tumult mellan passagerare och kapare,kontrollen förloras.
Citera
2014-03-14, 14:01
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Kan det inte vara så att man visst har kontakt med kaparna just nu och diskuterar en lösning? Kaparna kanske hotar med terrordåd om de inte får något i gengäld av någon regering. Inte skulle en regering gå ut med det?

Ingenting skulle forvana mig langre.

Jag kan daremot inte se det mojliga i att de skulle lyckas fa ner en 777:a utan att nagon skulle notera det och att det skulle lyckas halla det hemligt sa har manga dagar. Det ar helt enkelt for ologiskt.
Citera
2014-03-14, 14:03
Medlem
Här är en lista av möjliga flygfält planet kan ha landat på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in