Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Jag hade faktiskt precis tänkt samma sak. Att planet skulle ha flugit mot Xinjiang i Kina för det är där Uigurerna bor. Men bränslet räcker inte hela vägen så Tibet skulle man kunna tänka sig som alternativ. Det är nog rent tekniskt möjligt om man till exempel flyger över Burma. I så fall är ju också indikationen från Phuket logisk. Att man skulle ha upptäckts på radar är inte säkert.
Tänk på Tysken som landade på Röda torget i Moskva med ett Cessna-plan.
Men frågan är vad man sedan gör när man har landar med 250 personer i Tibet. Hur gör man med planet? Vad ska man ha det till och om man ska använda det så måste man fixa flygbränsle. Ska man döda gisslan eller utöva utpressning. Det finns många såna saker som man kan fundera på.
Ja, denna "Tibet-hypotes" förutsätter ju i stort sett att det är uigurer bakom detta. Möjligtvis i samarbete med terrorister från andra länder. Uigurena är väl de enda som skulle ha någon möjlighet att verka "behind enemy lines" i någon utsträckning.
Även om terrängen är ganska tuff i Tibet är det ändå snarare en högplatå än bara berg och dalar som många tänker sig. Det är därför inte otroligt att man med mer terränggående lastbilar skulle kunna frakta flygbränsle ut till någon ensligt belägen sjö. Att dölja planet är väl kanske en svårare femma. Det finns ju dock "kammo-nät" och liknande som skulle kunna spännas upp. Sedan känner jag inte till snöförhållandena i Tibet just nu. Kanske är marken snötäckt? Att gömma ett vitt plan mot vit bakgrund borde vara enklare än i någon annan terräng.
Har man väl planet väl dold i Tibets gigantiska vildmark kan jag tänka mig olika scenarion. Antingen att man utövar utpressning genom att visa upp gisslan, eller att man planerar inför något terrorattentat med hjälp av planet. Skulle man exempelvis flyga planet från Tibet till Beijing med massförstörelsevapen ombord tror jag inte att Kinas luftförsvar skulle hinna reagera...