2014-03-14, 11:11
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axiom !!!
Jag har inte sett några siffror eller dokument angående lastning och tankning (load-sheet & fueling-order) så i min värld kan den egentligen haft hur mycket bränsle som helst. (kopior lämnas kvar på flygplatsen innan dom åker.)

Det som skulle kunna ge en fingervisning är vilken typ av take-off dom gjorde. Rullande (rolling) (att dom bara åker ut på startbanan och gasar på och sticker iväg, det gör man om man är säker på att man inte är för tung och har tillräckligt lång bana. Man kan även göra en stående (static) take-off, då står man stilla i banänden drar på gasen sen släpper man bromsarna. Rullande alternativet är bekvämare för passagerna.

Tiden det tar från att bromsarna släpps tills dom är i luften (airborne) kan ge en fingervisning om hur mycket bränsle dom hade om bord.

Som sagt jag har inte sett några siffror eller dokument angående detta, någon annan som har det?

Det jag har läst är att en normal flygning med ett B777 från KUL till PEK så
tankar de upp planet med bränsle för c:a 7,5 timmar, vilket ger knappt 2-2,5 timmar
i reserv när de kommer fram till Peking. De hade flugit c:a 1 timme och 40min när de
försvann. Det ger att de bör ha haft bränsle för c:a 6 timmars flygning.

Dock så beror det på flera olika faktorer som höjd, motorvarv, vindar osv..
Citera
2014-03-14, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Det du missade är att denna kille har "knackat Boeing-kod" i sin utbildning, han är alltså fullt utbildad på Boeings 2-tråds buss system då 777 har flight by wire, han kan alltså ha kopplat in sig på en av bussarna i planet med en laptop och kört override utan att piloten verkar ha kunnat göra något.

Källa tack.
Citera
2014-03-14, 11:16
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mizunotpz
Är det verkligen möjligt att ett flygplan, enbart genom att stänga av elektronisk kommunikation och lokaliseringsutrustning, skulle kunna bli osynligt och flyga hux flux över olika luftrum och länder utan att det skulle kunna upptäckas?!

Det låter ju helt befängt.
Isof skulle ju olika stridsflygplan kunna flyga kors och tvärs över landsgränser och luftrum utan att bli upptäckta.

Jag håller med, detta känns jäkligt konstigt.
Vad har då hänt med alla passagerade och deras mobiler?
Citera
2014-03-14, 11:18
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
1. Förut ställde jag frågan om man kunde se hur mobiltrafik och internettrafik sett ut vid tidpunkten då kontakten bröts, för att kunna fastställa om ALLT plötsligt bara slutade fungera, eller om det bara gäller planets elektronik. Till svar fick jag att där inte var någon täckning där ute.
Det betyder också att de inte kan ha ringt någon ifall någon synlig kapning ha pågått.

Även om täckningen var svag så finns fortfarande telefoner inmonterade i planet som direkt kopplar till satteliter....Nödtelefoner, nödsignaler etc. Noll täckning förklarar heller inte hur folk kunde ringa till mobilerna och få signal innan det försvann.

Citat:
2. Om det nu har skett en kapning och det av någon/några av passagerarna, så kan man lika väl fråga sig varför inte piloterna sände ut en mayday. Det hade de ju hunnit med ifall det utbröts tumult på planet. Men något nödrop skickades ej ut av piloterna. Varför också det är troligast att OM det nu skett en kapning, så har minst en av piloterna varit inblandade. Det är också därför man utreder även piloterna och noggarann kollar upp vad det är för människor.

Håller med, konstigt. Men det förutsätter att piloterna visste att faran fanns och inget som oväntat planfel eller kabintryck inträffade.

Citat:
Varför är alla andra förklaringar orimliga? Jag tycker det är precis lika orimligt det som har hänt, att flygplanet helt enkelt inte går att hitta. T.o.m experterna har svårt att begripa hur detta är möjligt. Självklart är detta plan bara ett av många som kraschat ner i havet, men är det ett av många plan som kraschat som har varit fullkomligt omöjligt att lokalisera?
Detta försvinnande är ju utan motstycke.

Att det försvunnit är ingen förklaring. Att det åkt in i en kosmisk dimensions tunnel, bortrövade av aliens, är i omloppsbana etc är andra förklaringar. Notera att jag inte säger att det åkt ned i havet för att undersöka havsbotten utan anledningen till att det ligger på botten någonstans är jag också osäker på. Kan lika väl ha funnits en bomb ombord eller att planet bara exploderat av tekniska fel tex. Att det ligger i havet någonstans är självklart. Alla andra teorier är inte rimliga.

Citat:
Jag tror knappast det är nödvändigt med en högteknologisk flygplats för att landa en 777a. Det går nog alldeles utmärkt med äldre sletna gamla startbanor, bara de är långa nog. Tror nog att man lugnt går att landa den på väl under 2km.

Absolut inte. Men med bränslet det hade så för att hålla planet i bra skick så krävdes att det skulle landa på någon bevakad flygplats. Och hade inte människor reagerat på detta? Även om det landat ute i öknen så borde det kommit in rapporter om ett stort plan på fel ställe från människor i närområdet.
Citera
2014-03-14, 11:18
Medlem
pappasvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Någon som har räknat på hur länge bränslet räcker om planet ändrade kurs mot Andaman öarna och Indiska oceanen?

Ja dom hade ju tankat för KualaLumpur--Bejing och om dom ändrade kurs där radion tystnade så verkar Indien etc. vara inom räckvidd......
Citera
2014-03-14, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Det jag har läst är att en normal flygning med ett B777 från KUL till PEK så
tankar de upp planet med bränsle för c:a 7,5 timmar, vilket ger knappt 2-2,5 timmar
i reserv när de kommer fram till Peking. De hade flugit c:a 1 timme och 40min när de
försvann. Det ger att de bör ha haft bränsle för c:a 6 timmars flygning.

Dock så beror det på flera olika faktorer som höjd, motorvarv, vindar osv..

Min poäng är att teoretiskt så kan dom ha tankat mer bränsle än så om dom haft ett annat uppsåt med flygningen. Googla "fueling order" och MH370 och du får inte en enda träff.
Citera
2014-03-14, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Bekräftar ditt inlägg, jag har följt denna person sen han nämndes första gången. Det du missade är att denna kille har "knackat Boeing-kod" i sin utbildning, han är alltså fullt utbildad på Boeings 2-tråds buss system då 777 har flight by wire, han kan alltså ha kopplat in sig på en av bussarna i planet med en laptop och kört override utan att piloten verkar ha kunnat göra något.

Förhoppningsvis kanske KSV läser detta, jag skulle vilja ha pilotexpertis om Boeing har en disaster recovery som bara kan accessas från cockpit, finns inte detta är denna person i princip huvudmisstänkt.
Det finns också lite gamla militärfält från WW2 i regionen som kan ha utnyttjas.

Om man ser till den totala cirkus som omger denna "olycka", är det solklart att man mörkat vitala detaljer, har vi en jävla tur handlar det om gisslan med fångutbyte, hade det varit frågan om terror och hämnd hade nog planet brakat in i något hus, och om det skulle handla om försäkringsbedrägeri med självmord hade personen fortsatt rakt österut istället för att gå väster och flyga zick-zack.

Mod kanske får flytta tråden till abok var det lider.
Jag letar i killens skrifter just nu för att se om det finns något manifest från honom. Men det är mycket besvärande för Saab i Jönköping när man ser till vad killen jobbat med om han nu är en bad boy.
Trådens skrivare kan hjälpa till genom att kolla upp alla nedlagda ww2-flygfält i regionen och peka ut de raka sandstränder som är över 3 km i längd, vilka kan vara troliga "sättningspunkter" vid buklandning, för kan man slå ut databussarna har han förmodligen också slagit ut nödsändarna som ska aktiveras vid en ev krasch, dom brukar ju ligga i hyllor ovanför pax.

Intressant, leta mer info om uiguren, hinner inte själv.

Kineserna är inne på att det kan handla om uigurisk terrorism:

Citat:
Amid global speculation on what exactly caused Malaysia Airlines flight MH 370 to jump radar contact and disappear, an ugly suspicion has taken roots in China that it could be the handiwork of Uighur terrorists.

If this turns out to be correct, it would be the biggest attack by Uighurs on Chinese interests. Over two-thirds of the passengers in the missing plane were Chinese. As yet there is little to suggest that it could be an act of terror since it's not yet clear where or how the plane went down. While stolen passports initially hinted at a possible terror angle, the holders are believed to be Iranian asylum seekers rather than terrorists.

But China, just recovering from a savage attack by Uighurs at a train station in Kunming, is more ready to buy the Uighur terror theory, despite lack of evidence.

A group of attackers armed with knives went on a rampage in Kunming station on March 1, killing at least 29 people and injuring more than 100. Chinese authorities and its state media were quick to describe it as a terror attack by Uighurs in their "jihad".

Interestingly, India too described the Kunming attack as a terrorist one, using its official response to draw Chinese attention to "all forms of terrorism". Uighur terrorists are regularly trained and funded by Pakistan, one of China's closest allies.

http://timesofindia.indiatimes.com/world/china/Chinese-see-Uighur-hand-in-Malaysian-plane-mystery/articleshow/31982311.cms
Citera
2014-03-14, 11:20
Medlem
Det kan inte vara så att "kaparna" har samlat in telefoner och dylikt?
Citera
2014-03-14, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mizunotpz
Är det verkligen möjligt att ett flygplan, enbart genom att stänga av elektronisk kommunikation och lokaliseringsutrustning, skulle kunna bli osynligt och flyga hux flux över olika luftrum och länder utan att det skulle kunna upptäckas?!

Det låter ju helt befängt.
Isof skulle ju olika stridsflygplan kunna flyga kors och tvärs över landsgränser och luftrum utan att bli upptäckta.

Det här handlar om att ett flygplan som stänger av alla kontakt med omvärlden endast kan ses med så kallad primärradar. Detta är radarstationer på marken som sänder ut vågor som studsar mot föremål. Primärradar ger ingen information om ett föremåls identitet. De flesta länder har någon form av primärradar men den sträcker sig inte så långt ut, man brukar mest ha radarstationer vid gränser och i kustlinjen.

Eftersom primärradar mest används militärt kan det vara känsligt att berätta vad man har sett på radarn. Man vill helst inte avslöja vad man kan se och vad man gör om man får ett okänt objekt på skärmen.

I det här fallet så säger Malaysia att man har sett ett oidentifierat objekt som troligen är det saknade planet som har flugit över Mallacka-halvön och sedan över ön Pulau Perak. Sedan finns det en indikation från Phuket i Thailand som skulle kunna vara MH370.

Om man till exempel leker med tanken att planet skulle fortsatt till Burma så är det inte alls säkert att man skulle kunna få någon information därifrån, de kanske inte ens har någon fungerande radar.
Citera
2014-03-14, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakan20
Det kan inte vara så att "kaparna" har samlat in telefoner och dylikt?
Om de nog skett en kapning som för övrigt verkar riktigt välplanerad, så är detta något man får räkna in som de gjort.
Citera
2014-03-14, 11:25
Medlem
Pilotsjälvmord. Ena piloten ger den andra kraftigt sömnpiller. Slår därefter av transpondern, beger sig på långfärd (ingen av passagerarna misstänker ett skvatt), sedan 90 graders vertical dive i havet. Godnatt.

Tror nu att detta är den enda logiska förklaringen.
Citera
2014-03-14, 11:29
Medlem
Zynas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axiom !!!
Min poäng är att teoretiskt så kan dom ha tankat mer bränsle än så om dom haft ett annat uppsåt med flygningen. Googla "fueling order" och MH370 och du får inte en enda träff.

Skall man följa det spåret fullt ut så gäller att man måste veta hur mycket soppa som fanns kvar i kärran när den landade från förra flighten, har man på nått sätt fått i full tank så kan kärran i princip stå på gotland som dessutom är helt avmilitariserat

(Nej detta är ingen i raden av konspirationsteorier utan bör beaktas som ett skämt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in