Citat:
Ursprungligen postat av
Batuta
Lite om den flyg- och elektronikkunnige uiguren som omnämnts i malaysisk press:
http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/cops-deny-report-it-is-probing-uighur-passenger-crew-of-mh370#sthash.3HpiUUit.PLXMuSW4.dpuf
Det i malaysisk press beskrivna CV:t stämmer med uiguren
Yasheng Maimaitijiang ( alternativt namn
Yasin Mamatjan ) som senast tjänstgjort vid ett turkiskt universitet.
http://eng.zirve.edu.tr/files/cv_mamatjan.pdf
Verkar vara en person med synnerligen goda kunskaper inom elektronik, data och flyg etc. Är uigur. Enligt källor ska polisen visat intresse för den här personen, vilket de dock inte bekräftar - men de bekräftar just ingenting för närvarande. Man får intrycket av att hans kunskaper skulle vara väl lämpade om man ville ändra flygplanets elektroniska system. Svenska polisen är som bekant kontaktade för att assistera i utredningen, vilket iofs är naturligt med tanke på att någon passagerare hade för avsikt att ta sig till Sverige. Men det är möjligt att man även kollar upp den uiguriske forskarens flygutbildning mm i Sverige.
Söker man på hans namn, kommer ingenting upp om man letar på google av vad som skrivits den senaste veckan, trots att jag lagt in namnet ett par ggr på FB. Det är lite anmärkningsvärt.
Det är inte överraskande att man tittar på den här mannen i utredningen, med tanke på hans etnicitet och utbildning. Om det har någon relevans återstår att se.
Bekräftar ditt inlägg, jag har följt denna person sen han nämndes första gången. Det du missade är att denna kille har "knackat Boeing-kod" i sin utbildning, han är alltså fullt utbildad på Boeings 2-tråds buss system då 777 har flight by wire, han kan alltså ha kopplat in sig på en av bussarna i planet med en laptop och kört override utan att piloten verkar ha kunnat göra något.
Förhoppningsvis kanske KSV läser detta, jag skulle vilja ha pilotexpertis om Boeing har en disaster recovery som bara kan accessas från cockpit, finns inte detta är denna person i princip huvudmisstänkt.
Det finns också lite gamla militärfält från WW2 i regionen som kan ha utnyttjas.
Om man ser till den totala cirkus som omger denna "olycka", är det solklart att man mörkat vitala detaljer, har vi en jävla tur handlar det om gisslan med fångutbyte, hade det varit frågan om terror och hämnd hade nog planet brakat in i något hus, och om det skulle handla om försäkringsbedrägeri med självmord hade personen fortsatt rakt österut istället för att gå väster och flyga zick-zack.
Mod kanske får flytta tråden till abok var det lider.
Jag letar i killens skrifter just nu för att se om det finns något manifest från honom. Men det är mycket besvärande för Saab i Jönköping när man ser till vad killen jobbat med om han nu är en bad boy.
Trådens skrivare kan hjälpa till genom att kolla upp alla nedlagda ww2-flygfält i regionen och peka ut de raka sandstränder som är över 3 km i längd, vilka kan vara troliga "sättningspunkter" vid buklandning, för kan man slå ut databussarna har han förmodligen också slagit ut nödsändarna som ska aktiveras vid en ev krasch, dom brukar ju ligga i hyllor ovanför pax.