Citat:
Ursprungligen postat av
teknikfreak
Vad gäller de tidigare teorierna om att man ska landat planet på en okänd flygplats så ska man ha i åtanke att planet försvann på NATTEN.
Jag är inte pilot, men jag misstänker att man inte med enkelhet landar en 777:a nattetid annat än på upplyst landningsbana?
Och antalet flygplatser med upplyst landningsbana i området som skulle låta en stulen 777:a utan fungerande transponder landa utan att säga något torde vara ganska begränsat?
Hade man flugit dagtid hade saken varit en annan, men om det nu stämmer att man flög västerut mot Indiska Oceanen så flög man rentav åt "fel" håll med avseende på att förenkla landning.
Både ut över öppet hav och åt samma håll som natten rör sig (solen går upp i öster).
Fortsätter att spåna vidare lite på din teori här om nedsläckta banor..
Alla flygplatser är inte bemannade nattetid, och väldigt många är bara bemannade vissa timmar på dagarna (som trots allt sitter på 2-3km bana).
Banbelysning går att tända på de flesta flygplatser genom att sända bärvåg* under ett gäng sekunder (10-30 st) varierar lite beroende på flygplats.
Detta ska även fungera utomlands, så det går i så fall att äntra en nedsläckt flygplats, och landa där genom att tända belysningen från luften.
*Bärvåg innebär att man sänder på tornets frekvens, men modulerar inte vågen genom att prata.
Edit: Tog bort allt jag skrev först, blev bara en stor gröt efter alla stavfel och redigeringar.
Lite lättare att läsa nu.