Citat:
Ursprungligen postat av
teknikfreak
Några funderingar till dig som är pilot(?):
- Om man sätter autopiloten i heading select och sedan tuppar av, kommer planet då att gå i en rak linje på kartan i exakt den riktningen man satt tills soppan är slut? (Kompenserar den för vindar och liknande för att hålla den kursen)
Den pekar bara nosen i kompasskursens riktning, utan att kompensera för vindar.
Citat:
Ursprungligen postat av
teknikfreak
- Vad händer när soppan är slut, slår autopiloten av eller ordnar den en kontrollerad glidflygning i samma riktning tills planet träffar vattnet?
På de Boeingtyper jag flugit kopplar autopiloten ur när motorerna lägger av. Skulle gissa att det sker så även på trippesjuan.
Citat:
Ursprungligen postat av
teknikfreak
- Om du råkade ut för katastrofala problem med planet som pilot, skulle du sätta heading select i riktning mot flygplatsen eller programmera autopiloten att hitta till flygplatsen. Jag tänker på risken att man kraschar i bostadsområden om man programmerar in flygplatsen och förlorar kontrollen över planet.
Det beror på vad flygledarna ger för instruktioner.
Vill de radarleda i en viss riktning använder man heading select. Får man en klarering till en viss navigeringspunkt, lägger man in det i färddatorn.
Det jag tog upp tidigare är fallet om man drabbas av tryckbortfall och snabbt måste sjunka (emergency descent). I vissa fall om man ligger i en farled (airway), riskerar man kollidera med andra flygplan på lägre höjder om man sjunker utan att första svänga ut från farleden. I sådana lägen kan man använda heading select för att snabbt svänga bort och på så sätt genomföra dykningen ner till säker höjd vid sidan om farleden.
Citat:
Ursprungligen postat av
teknikfreak
- Hur sannolikt är det att man av misstag råkar slå av transpondern när man försöker göra något annat i en panikartad situation? (vilka knappar som man rimligen kan tänkas vilja använda sitter i närheten av transponder-brytaren)
Osannolikt, men fullt möjligt.
En av punkterna man ska göra när man inleder emergency descent är att ställa om transpondern till nödsignal; 7700.
Har man inte fått på syrgasmasken ordentligt, utan påverkas av syrebrist, är fullt möjligt att man vrider på fel knapp och istället stänger av transpondern.
Citat:
Ursprungligen postat av
teknikfreak
- Om man fått tryckfall i planet, kan någon ha överlevt hela vägen tills soppan tog slut och kvicknat till på vägen ner?
Ja, det tror jag. Förutsatt att man faktiskt kommer iväg ner och fortsätter ner till 10000 fot.