2014-03-13, 19:01
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Jag tror inte, jag vet. Läs vettiga böcker i stället.

Och jag är övertygad om att du har helt fel och att jag har helt rätt. Oavsett vad du läser i en bok så har du fel och jag rätt, så är det bara grabben
Citera
2014-03-13, 19:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vad har vulkanutbrott och naturkatastrofer med trådens ämne att göra?

Jag skulle gissa att irit försökar skapa ett "guds-bevis" genom att postulera att naturkatastrofer kan avvärjas med hjälp av andlige metoder/attityder.
Citera
2014-03-13, 19:04
Medlem
sanning05s avatar
Hej!

Jag tror att gud/gudar är ett icke-materiellt fenomen som inte går att härleda via materiell/empirisk väg.

Själen är tex inte detekterbar med empiriska instrument. Att mäta ett fenomen som inte går att mäta med empiriska instrument leder bara till ett negativt svar. Därför går det inte att bevisa själen eller andra icke-materiellt fenomen.
Citera
2014-03-13, 19:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Jag tror inte, jag vet. Läs vettiga böcker i stället.

Nej, du TROR du vet.

Du kommer ingenvart med semantisk akrobatik, där du helt ändrar betydelsen av rationalismens terminologi så den passar dig.
Citera
2014-03-13, 19:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

Jag tror att gud/gudar är ett icke-materiellt fenomen som inte går att härleda via materiell/empirisk väg.

Du glömde att utesluta vissa delar av filosofin ... som inte heller kan användas för detta.

Citat:
Själen är tex inte detekterbar med empiriska instrument. Att mäta ett fenomen som inte går att mäta med empiriska instrument leder bara till ett negativt svar. Därför går det inte att bevisa själen eller andra icke-materiellt fenomen.

Tydligen har pådyvlande apologeter nån sorts mindrevärds-komplex gentemot rationalismens underlag och metoder eftersom dom ändå försökar sig på att "låna" och förvränga från rationalismen.
Citera
2014-03-13, 19:21
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du glömde att utesluta vissa delar av filosofin ... som inte heller kan användas för detta.

Hej!

Men det måste en del av filosofin som troende/andliga individer utgår ifrån för att kunna uppleva en rationell övertygelse på att icke-materiella fenomen existerar. Eller hur?

Citat:
Tydligen har pådyvlande apologeter nån sorts mindrevärds-komplex gentemot rationalismens underlag och metoder eftersom dom ändå försökar sig på att "låna" och förvränga från rationalismen.

Detta tycker jag är väldigt intressant. Jag är väldigt intresserad av den metod som pådyvlande apologeter använder för att ge sina åhörare övertygelse på att tex. själen existerar. Hur går dessa individer till väga för att påvisa att själen existerar utan att utgå från allmänt accepterade empiriska metoder?
Citera
2014-03-13, 19:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men det måste en del av filosofin som troende/andliga individer utgår ifrån för att kunna uppleva en rationell övertygelse på att icke-materiella fenomen existerar. Eller hur?

Varför "måste" det det? En del människor kan konstruera hitta-på efterrationaliseringer i "det oändliga".

Men ge mig gärna exempel.

Citat:
Jag är väldigt intresserad av den metod som pådyvlande apologeter använder för att ge sina åhörare övertygelse på att tex. själen existerar. Hur går dessa individer till väga för att påvisa att själen existerar utan att utgå från allmänt accepterade empiriska metoder?

Semantisk akrobatik och annan demagogi.
Citera
2014-03-13, 19:31
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Varför "måste" det det? En del människor kan konstruera hitta-på efterrationaliseringer i "det oändliga".

Jag håller med dig, men att efterrationalisera är också inte övertygande eftersom logiska felslut då uppstår. Frågan kvarstår, eller hur.

Citat:
Semantisk akrobatik och annan demagogi.

Men är detta övertygande? leder semantisk akrobatik och annan demagogi till övertygelse?
Citera
2014-03-13, 19:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Jag håller med dig, men att efterrationalisera är också inte övertygande eftersom logiska felslut då uppstår. Frågan kvarstår, eller hur.

Men är detta övertygande? leder semantisk akrobatik och annan demagogi till övertygelse?

Nu är det faktisk inte mitt bord att skapa argument för användning i teistisk apologetik; men om jag ändå skulle försöka mig på det blir detta nog det mest relevante jag kan komme med:

"Faith is faith and facts are facts".
Citera
2014-03-13, 19:56
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Nu är det faktisk inte mitt bord att skapa argument för användning i teistisk apologetik; men om jag ändå skulle försöka mig på det blir detta nog det mest relevante jag kan komme med:

"Faith is faith and facts are facts".

Jag håller med dig, det är inte mitt ansvar häller. Men anledningen varför jag frågar är för att jag vill utvidga min syn kring hur man resonerar för att uppnå övertygelse och ifall denna typ av resonemang är övertygande.

När jag antar en trospremiss, så måste premissen vila på en rationell basis.

P1. Alla levande former har en själ
P2. människan är levande
S. Människan har en själ

P1. är en trospremiss, jag tror inte att denna premiss vilar på principen:

"Faith is faith and facts are facts"

Premissen vilar på en grund som ger individuell övertygelse., och denna individuella övertygelse är djupt rotad i vår biologiska infrastruktur. Vissa vetenskapsmän anser denna övertygelse finnas i våra gener.

Tron måste baseras på en övertygande grund för att den över huvud taget ska kunna accepteras av människan. Denna övertygande grund har jag upptäck vara accepterad hos troende, och inte accepterad hos icke-troende. Därför går troende resp icke troende skilda vägar.
Citera
2014-03-13, 20:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
P1. Alla levande former har en själ
P2. människan är levande
S. Människan har en själ

P1. är en trospremiss, jag tror inte att denna premiss vilar på principen:

"Faith is faith and facts are facts"

Precis.

Citat:
Premissen vilar på en grund som ger individuell övertygelse., och denna individuella övertygelse är djupt rotad i vår biologiska infrastruktur.

Är spekulationen om en "själ" djupt rotad i "vår infrastruktur"?

Inte i min.

Citat:
Vissa vetenskapsmän anser denna övertygelse finnas i våra gener.

Hänvisning?

Citat:
Tron måste baseras på en övertygande grund för att den över huvud taget ska kunna accepteras av människan. Denna övertygande grund har jag upptäck vara accepterad hos troende, och inte accepterad hos icke-troende. Därför går troende resp icke troende skilda vägar.

Det liggar ju i ordets "tro"s betydelse att den inte behövar rationell legitimation.
Citera
2014-03-13, 21:17
Medlem
Citat:
Denne synkretism började långt tidigare än upplysningen, och nådde ett absurd höjdpunkt i och med skolastiken.

Ett för kristendomen tragisk tidigt val, eftersom det har låst dennas extremist-apologetik i en pseudo-rationalism som numera framstår som mer och mer löjlig efterhand som människans kompetens- och kunskaps-nivå växar.

(Bemärk att jag inte rikter nån särskild konfronterande kritik mot kristna som förstår: Faith is faith, facts are facts).

Nja, det är ju den kristnas uppgift att skapa och presentera apologetik som inte är i en gråzon där en öppen konflikt mellan faith och fact är aktuell.

Precis, så för den kristna apologeten gäller det att hålla sig på den smala vägen utan att behöva göra bort sig med 'lånat' rationalism (tydligt exemplifierat i NE-kreationismen och JV).

Ja, då verkar vi vara överrens i stort trots mitt felaktiga påstående angående tiden för denna synkretism...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in