Citat:
Ursprungligen postat av
jazzmange
Jag tror synkretist-smeten beror på att kristna fundamentalister har svårt att skilja på Mythos och logos, vilket jag tror tidigare kristna (i alla fall många av dem) hade lättare för. I och med upplysningen och det rationella tänkande ville även kristenheten felaktigt försöka tolka skriften efter dessa premisser, vilket jag tror är felaktigt.
Denne synkretism började långt tidigare än upplysningen, och nådde ett absurd höjdpunkt i och med skolastiken.
Ett för kristendomen tragisk tidigt val, eftersom det har låst dennas extremist-apologetik i en pseudo-rationalism som numera framstår som mer och mer löjlig efterhand som människans kompetens- och kunskaps-nivå växar.
(Bemärk att jag inte rikter nån särskild konfronterande kritik mot kristna som förstår: Faith is faith, facts are facts).
Citat:
Ordet "reason" är säkert associerat till den rationella världsbilden men det behöver inte nödvändigtvis i sammanhanget betyda att författaren ansåg att de kristna skulle bevisa Guds existens på ett rationellt sätt.
Paulus menar ju att kristna förkunnar vishet som inte är av denna världen. "Vi har inte fått världens ande utan Anden som kommer från Gud, för att vi skall veta vilka gåvor Gud har gett oss. Därför talar vi heller inte om dessa ting med ord som mänsklig vishet har lärt oss utan med ord som Anden har lärt oss - vi tolkar andliga ting med andens hjälp. Den oandlige tar inte mot vad Guds ande säger, det är dårskap för honom, och han kan inte förstå det eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt. Den som är andlig kan bedöma allt, men själv kan han inte bedömmas av någon."
Nja, det är ju den kristnas uppgift att skapa och presentera apologetik som inte är i en gråzon där en öppen konflikt mellan faith och fact är aktuell.
Citat:
Det är ju på detta sätt som Paulus försvarar kristendomen mot dem som finner den vara ointaglig för förståndet
Precis, så för den kristna apologeten gäller det att hålla sig på den smala vägen utan att behöva göra bort sig med 'lånat' rationalism (tydligt exemplifierat i NE-kreationismen och JV).