2014-03-12, 22:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Gud skapade oss till "sin avbild" med avsikt, att vi också skall kunna vara skapande och med våra tankar, ord och handlingar själva bestämma vilka levnadsvillkor vi skall ha på denna planet.

Och bevisen för detta är?
Citera
2014-03-12, 22:42
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Det står ju i en bok eller så har ens mamma & pappa sagt att så är det
Citera
2014-03-12, 22:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud skapade oss till "sin avbild" med avsikt, att vi också skall kunna vara skapande och med våra tankar, ord och handlingar själva bestämma vilka levnadsvillkor vi skall ha på denna planet.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Det står ju i en bok eller så har ens mamma & pappa sagt att så är det

Frågan var retorisk, men med en implicit uppmaning till irit om att relatera mer direkt till ämnet (~"bevisföring") istället för att bara att flytta målstolperna för vart "bevisen" skall sökas.
Citera
2014-03-12, 23:09
Medlem
Citat:
Frågan var retorisk, men med en implicit uppmaning till irit om att relatera mer direkt till ämnet (~"bevisföring") istället för att bara att flytta målstolperna för vart "bevisen" skall sökas.
Menar du att jag här skall återge innehållet av bästsäljaren "Samtal med Gud" som består av 3 band och som alla som diskuterar här självklart borde ha läst????
Citera
2014-03-12, 23:21
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Nej, det svarar inte på min fråga!

Jo, det gör det faktiskt.
Det är en aning pinsamt att behöva påpeka detta.

Ingenting har ändrat min uppfattning om att det finns en ansenlig diskrepans mellan vad du påstår dig vara/vad du anser dig ha kunskap om och hur det ligger till i verkligheten.

Fortsätt gärna med övriga tråddeltagare, ett vidare utbyte med dig är av ringa intresse för mig...
Citera
2014-03-12, 23:25
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Menar du att jag här skall återge innehållet av bästsäljaren "Samtal med Gud" som består av 3 band och som alla som diskuterar här självklart borde ha läst????

Tja, det är ju ett diskussionsforum. Det vore lite trist om det bara innehöll inlägg av typen -"Läs den här boken!" -"Nej, se den här filmen!". Det skulle inte bli mycket till diskussion om alla förväntades ha läst 3000 sidor av en författare som inte är mer av en auktoritet när det gäller guds existens än någon annan innan de kunde uttala sig.
Citera
2014-03-12, 23:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Menar du att jag här skall återge innehållet av bästsäljaren "Samtal med Gud" som består av 3 band

Naturligvis (men kanske med fokus på dom delar du själv väljar att presentera med dina egna ord och som du kan/vill argumentera för).

Du är väl inte så naiv att du anser att en proxy-debatt från ett exklusivt underlag av auktoritets-argument har något värde?

Citat:
och som alla som diskuterar här självklart borde ha läst????

Skulle religions-kritiker läsa alla dom auktoritativa källor som den pådyvlande teismen hävar ur sig skulle vi behöva mer än 24 timmer i dygnet.
Citera
2014-03-12, 23:41
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
/.../som alla som diskuterar här självklart borde ha läst????

Ok, kan du då kanske redogöra för vad som är riktigt unikt med den?
Citera
2014-03-13, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
Jo, det gör det faktiskt.
Det är en aning pinsamt att behöva påpeka detta.

Ingenting har ändrat min uppfattning om att det finns en ansenlig diskrepans mellan vad du påstår dig vara/vad du anser dig ha kunskap om och hur det ligger till i verkligheten.

Fortsätt gärna med övriga tråddeltagare, ett vidare utbyte med dig är av ringa intresse för mig...

Nej det gör det inte och du blir inte mer trovärdig för att du påtalar det utan att kunna hänvisa var i texten som ska tydas som att bevisbördan liggen på den kristne vad det gäller kravet att bevisa Guds existens, vilket är vad jag syftade på.
Citera
2014-03-13, 10:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej det gör det inte och du blir inte mer trovärdig för att du påtalar det utan att kunna hänvisa var i texten som ska tydas som att bevisbördan liggen på den kristne vad det gäller kravet att bevisa Guds existens, vilket är vad jag syftade på.

Från ett tidigare inlägg:

Citat:
...så du menar på allvar att texten menar att den kristne ska bevisa Guds existens, eller har jag fattat dig fel? För övrigt kommenterar jag inte att dina insinuationer...

Det beror på om "den kristna" presenterar sin kristna position som en manifestation av tro eller som en manifestation av något allmänt objektivt.
Citera
2014-03-13, 11:11
Medlem
Citat:

Det beror på om "den kristna" presenterar sin kristna position som en manifestation av tro eller som en manifestation av något allmänt objektivt.

Vad tycker du att den kristne presenterar i 1 Petr 3: 15-16? eller vad författarens uppmaning till de kristna är i dessa verser som menar att de ska bevisa Guds existens
Senast redigerad av jazzmange 2014-03-13 kl. 11:16.
Citera
2014-03-13, 11:35
Medlem
Citat:

Jag ser bibeln som ett trosdokument och därför tror jag att den kristne presenterar sin position som en manifestation av sin tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in