Resultat: .
0%
röster
2014-03-13, 00:55
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Är du dum på riktigt? Eller är du ett stort troll? Du menar alltså att de två, kanske tre, ligatitlarna inte har med Conte att göra, utan mest ledningen? Samma ledning under Del Neri alltså. Då Juventus kom sjua. Samma ledning som värvade Martinez (för 12 miljoner euro!). Conte kom året efter och alla värvningar som kom då gick gick i stort sätt genom honom. Vidal, Lichtsteiner, Pirlo, Vucinic. Den ENDA spelaren som anlände till Juventus utan Contes ja var Zeigler. Jag håller med om att Marotta och Paratici har gjort ett grymt jobb. Men att inte tro Conte har haft ett finger i alla värvningen är bara dumt.

Vilken tränare just DÅ skulle Juventus tagit in om jag får fråga? Vilken tränare skulle kunnat göra bättre jobb än Conte? Conte som nästa slår alla rekord som finns i Serie A.

Sen lyser det ju igenom att du inte följer Juventus noga. Man är inte feg om man kör Asamoah och Lischsteiner på kanterna. I så fall har Conte varit feg i två år nu. Men du kanske tycker Peluso och Padoin är bättre? Eller kanske en Isla som inte sett solljus på sedan knäskadan.

Conte har givetvis haft ett finger med i spelet, liksom Nedved har haft det. Marotta hade aldrig lyckats med alla värvningar på egen hand. Han är en för liten spelare i grund och botten.

En man kan vara feg hela livet. Din invändning är bara efterbliven eller störd, givetvis syftar inte Anteri17 på att det skulle ha varit Peluso eller Padoin istället, det hade ju varit ännu fegare. Asamoah och Lichtsteiner är två i huvudsak defensivt skickliga spelare, detta vet alla. Jag har klagat på detta länge och tycker fortfarande det är gåtfullt att inte en offensivt mer kreativ spelare har plockats in. En Nani (för att ta ett exempel som det har ryktats om) hade varit nyttig i vissa matcher exempelvis.
Senast redigerad av snillet_1 2014-03-13 kl. 00:58.
2014-03-13, 00:57
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Är du dum på riktigt? Eller är du ett stort troll? Du menar alltså att de två, kanske tre, ligatitlarna inte har med Conte att göra, utan mest ledningen? Samma ledning under Del Neri alltså. Då Juventus kom sjua. Samma ledning som värvade Martinez (för 12 miljoner euro!). Conte kom året efter och alla värvningar som kom då gick gick i stort sätt genom honom. Vidal, Lichtsteiner, Pirlo, Vucinic. Den ENDA spelaren som anlände till Juventus utan Contes ja var Zeigler. Jag håller med om att Marotta och Paratici har gjort ett grymt jobb. Men att inte tro Conte har haft ett finger i alla värvningen är bara dumt.

Vilken tränare just DÅ skulle Juventus tagit in om jag får fråga? Vilken tränare skulle kunnat göra bättre jobb än Conte? Conte som nästa slår alla rekord som finns i Serie A.

Sen lyser det ju igenom att du inte följer Juventus noga. Man är inte feg om man kör Asamoah och Lischsteiner på kanterna. I så fall har Conte varit feg i två år nu. Men du kanske tycker Peluso och Padoin är bättre? Eller kanske en Isla som inte sett solljus på sedan knäskadan.

Men snälla förstå vad jag menar istället. Conte har gjort det fantastiskt, men med dagens trupp (oavsett hur mycket Conte varit delaktig i att bygga den) så hade de flesta topplagstränarna vunnit Serie A med Juve.

Av principskäl kan jag tycka att han borde varit betydligt mer ifrågasatt. Att åka ur den där gruppen är som att göra Milans ligasäsong i år. Det vill säga alldeles uselt. Jag skrev ju också att det kanske inte hade varit det rationella att kicka honom, men av principskäl skulle jag inte vara emot det. Det är faktiskt en total katastrof att ta en enda seger i den där gruppen.

Jag ser Juve ganska ofta, och följer den italienska fotbollen med glädje. Med det sagt så har du som supporter säkert bättre koll på Juve ändå, men jag är väl införstådd med att man spelat med Liechsteiner och Asamoah som ordinarie halvyttrar i två säsonger nu. Och felet är inte att spela dem ur perspektivet vad som finns i truppen. Felet är snarare att man inte har ett enda offensivt kantalternativ, vilken/vilka med fördel kan spelas i matcher som mot FCK eller Gala hemma (eller mot vilka lag som helst i ligan på Juventus Stadium). Och eftersom Conte verkar ha ett finger med i spelet vid värvningar, så faller såklart en stor del av kritiken på honom. Det är två alibispelare på kanterna Juve lirar med (ja, Asamoah är alldeles för mkt alibi i Juve). Och även om Conte tryckt på att få in ett par offensiva yttrar som fungerar i ett 3-5-2, och gått bet, så borde han i vissa matcher anpassat sin spelidé utefter det, dvs inte spela med två alibispelare på kanterna i matcher man är väldigt stor favorit i. Alternativet är då att byta spelsystem. 3-5-2 är jävligt speciellt, och har inte slagit väl ut i Europa för varken Mancinis City, eller Contes Juve. Även om jag tycker om formationen, så bör den inte spelas med två alibispelare på kanterna. Det är onödigt.

Rationellt sett är jag för att Conte ska få nästa säsongs Europaspel på sig att visa vad han går för.

Edit: Om din edit: Juve ska inte en behöva ta poäng i Istanbul i den sista matchen. Juve borde fräst undan FCK x2 och spelat bort Gala i Turin. 9 poäng + Real-poängen. Finito.
Annars håller jag med. Det var parodi att UEFA tillät matchen, och det var tragiskt att se turkarna förstöra ena planhalvan.
Senast redigerad av anteri17 2014-03-13 kl. 01:01.
2014-03-13, 01:16
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Det skulle vara lika dumt av Juve att sparka Conte som det hade varit av Sverige att gå med i Euron. Vi snackar om en tränare som kommer lyckas vinna ligan tre gånger i rad med Juventus, senast det hände var väl på 30-talet om jag inte missminner mig. Han är en av de bästa tränarna Juve någonsin har haft.
Givetvis ska man inte sparka Conte. Men nästa år får han banne mig se till att Juve går långt i CL.

Citat:
Vilken klubb tror ni Prandelli kommer ta över? nu känns de Italienska lagen så stabila med sina tränare, kanske blir Inter eller Milan?
Jag tror Prandelli är som klippt och skuren för ett nysatsande Milan.

Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
...Men det vore dumt att tro att Juventus efter sitt usla uttåg ur Champions League inte är sugna på en final på hemmaplan. Ligan har man redan sprungit hem och i Coppa Italia blev Roma för svåra, så klart. Conte vill nog ha Europa League-titeln på allvar nu, det är jag övertygad om...
Vinner Juve EL-titeln så blir man dessutom den klubb som vunnit denna/UEFA-cupen flest gånger (3 gånger var delas nu mellan Juve, Inter & Liverpool).

En final mot Napoli skulle sitta fint.
2014-03-13, 01:45
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Jag som har sett varje minut av Contes Juventus kan verifiera det Sandro skriver ovan. Juves förvandling har väldigt mycket med Conte att göra. Momentumet med ny arena och Pirlo är andra viktiga faktorer.

Kom ihåg första säsongen, 11/12. Det var inget självspelande piano direkt och man hade ett Milan med Ibrahimovic att tampas med. Att ta Scudetton det året, dessutom obesegrade, är en sällan skådad tränarbragd. Contes respektingivande aura betyder allt för spelarnas motivation och den får dem att överträffa sig själva.

Conte har dessutom varit ute och vevat efter offensiva yttrar hur länge som helst. Med dagens trupp finns det inte spelare för 4-3-3, men jag tror att han vill spela det till nästa säsong. 3-5-2 är ett sterilt och lättläst system med nästan löjeväckande strikta positioner. Men det är också (med rätt spelare) dominant ute på fältet och håller motståndarlagets chanser till ett absolut minimum.
2014-03-13, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Just nu skulle jag dock säga att det är en liten fördel Napoli. Roma har en Totti som aldrig verkar vilja komma tillbaka och en Strootman som gått sönder. Det gäller för Garcia att hitta tillbaka och få igång det maskineri som Roma stundtals varit den här säsongen. I höstas slog man Inter med 0-3 på bortaplan, nu spelar man 0-0 mot dom på hemmaplan. Jag är medveten om de olika förutsättningarna mellan matcherna men hävdar med bestämdhet att det är långt ifrån samma Roma nu som i höstas. Det oroar mig.

Men det är bara att tugga på. Varför inte börja mot Udinese på måndag?!?

Benitez kommer att dribbla bort sig själv från 2:a platsen, aldeles för mycket krut kommer att läggas på EL på typiskt Benitez manér. För honom är det bara frågan om prestige, tjurskallig som han är.

Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Du får ju se det i ett större perspektiv. En annan topptränare hade förmodligen också vunnit dessa tre ligatitlar (jobbet är snarare gjort av den sportsliga ledningen, än av Conte). Men en annan tränare, men bevisat bra resultat i Europa hade lyft laget mer i Europa, än vad som sänkt laget i det inhemska ligaspelet. Allt det här är fullt möjligt.

Conte är förövrigt taktiskt feg när han spelar Asamoah och Liechsteiner som yttrar mot FCK och Gala. Idiotiskt.

Jag tror inte att någon annan tränare hade gjort det så värst mycket bättre än vad Conte har gjort med Juventus. Man ska komma ihåg att Juventus idag inte har en enda världsstjärna, du hittar inte ens en av världens 15 bästa spelare i Juventus trupp idag. Carlos Tevez kunde ha varit det men han har slarvat bort sin karriär genom att svinga golfklubbor. På pappret är Juventus idag inte ett av Europas 8 bästa lag, man saknar 2-3 riktigt tunga pjäser för att vara dár och fajtas med de bästa.

Om du jämför Contes Juventus med Lipps Juventus eller Trappatonis Juventus så har Conte ett mycket sämre lag. Lippi hade Peruzzi i mål när han var top 3-4 i Europa, Deschamps som var världens bästa defensiva mittfältare, Zidane som var världens bästa offensiva mittfältare och Del Piero som var top 3 anfallare i världen, plus en uppsjö av högklassiga spelare på övriga positioner (Vialli, Inzaghi, Ravanelli, Ferrara, Davids etc).

Även Trappatoni hade flera världsspelare att tillgå, bortsett från att han hade halva Italienska VM mästarlandslaget från 1982 fanns där även spelare som Plattini, Bonini och Boniek.
Senast redigerad av Gincan 2014-03-13 kl. 03:13.
2014-03-13, 02:42
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Asamoah och Lichtsteiner är två i huvudsak defensivt skickliga spelare, detta vet alla.

Det kan dock ändå påpekas att dessa spelare är hyfsade framåt också. Ett problem när man diskuterar riktiga storlag som genom historien varit väldigt framgångsrika är att man ser titlarna & förväntar sig att det ska fortsätta på det sättet, samtidigt som man missar att det spelet som gett de där titlarna är utdaterat. De tunga meriter som storlag som Juventus, Milan & Man United skaffat sig genom åren har inte kommit genom att man byggt spelet på offensiva ytterbackar utan superlagens backar var främst bra på att vara just försvarare.

Spelreglerna förändras hela tiden. Nu förväntas man köpa ihop ett All Star-lag där man vinner genom teknisk fotboll i högt tempo. Med en världsmarknad att välja spelare på kan man sortera bort spelare som är begränsade. Det är inte givet att samma lag dominerar i varje decennium när spelreglerna förändras. För Juve & Milan räckte det förr med att plocka in några stycken utlänningar från världseliten som regista & spjutspets. Komplettera dessa med italienska taktiskt skickliga mittfältare & sedan satsa på ett samspelt försvar i betong.

Min poäng är alltså att deras storlagsstatus har egentligen aldrig baserats på att man köpt in offensivt skickliga spelare på varje position. Det är lite som med den FIAT 127 som jag postade en video med på förra sidan. Bara för att FIAT var världens ledande biltillverkare på 70-talet med den modellen så klarar man kanske inte av att behålla den positionen när spelreglerna ändras.

Citat:
Juve borde fräst undan FCK x2 och spelat bort Gala i Turin.

Man hade ett försprång på två poäng mot Galatasaray i sista omgången. Ett enda mål till framåt i någon match eller ett enda mål mindre bakåt hade räckt (frånsett den match som gav tre poäng mot FCK). Det är mycket liten marginal här. Galatasaray är ett oerhört starkt lag. Hur stor marginal kan man förvänta sig att man ska ha mot dem?

För det blir ju efterhandskonstruktioner här. När det är helt klart inför sista omgången så låter det att turneringen är tråkig & att gruppspelet är avgjort på förhand. Är det dramatik in på målsnöret så låter det att man skulle fixat det tidigare. Samma sak med laguttagningen. När man inte når det önskade resultatet så är det antingen för offensivt eller för defensivt & en justering åt ena eller andra hållet skulle gett resultat. Hade man haft ett mål till så hade inte diskussionen uppstått.

Dessutom skulle man mött Chelsea så risken för att det ändå skulle tagit slut är påtaglig. Skulle man då sparkat tränaren som vänt trenden för dem bara för att man hade ett mål för lite & därmed missade ett möte med Chelsea? Hur hade du då ställt dig om dom fått in en boll till men åkt ut mot Chelsea?

1-1 mot FCK & 2-2 mot Real gav 2 poäng.

1-0 mot FCK & 0-2 mot Real skulle gett 3 poäng & då hade man gått vidare. Men är det så mycket bättre sett till prestation?
Senast redigerad av Stivali 2014-03-13 kl. 02:44.
2014-03-13, 12:30
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Benitez kommer att dribbla bort sig själv från 2:a platsen, aldeles för mycket krut kommer att läggas på EL på typiskt Benitez manér. För honom är det bara frågan om prestige, tjurskallig som han är.

Jag tror inte att någon annan tränare hade gjort det så värst mycket bättre än vad Conte har gjort med Juventus. Man ska komma ihåg att Juventus idag inte har en enda världsstjärna, du hittar inte ens en av världens 15 bästa spelare i Juventus trupp idag. Carlos Tevez kunde ha varit det men han har slarvat bort sin karriär genom att svinga golfklubbor. På pappret är Juventus idag inte ett av Europas 8 bästa lag, man saknar 2-3 riktigt tunga pjäser för att vara dár och fajtas med de bästa.

Om du jämför Contes Juventus med Lipps Juventus eller Trappatonis Juventus så har Conte ett mycket sämre lag. Lippi hade Peruzzi i mål när han var top 3-4 i Europa, Deschamps som var världens bästa defensiva mittfältare, Zidane som var världens bästa offensiva mittfältare och Del Piero som var top 3 anfallare i världen, plus en uppsjö av högklassiga spelare på övriga positioner (Vialli, Inzaghi, Ravanelli, Ferrara, Davids etc).

Även Trappatoni hade flera världsspelare att tillgå, bortsett från att han hade halva Italienska VM mästarlandslaget från 1982 fanns där även spelare som Plattini, Bonini och Boniek.

Jo i CL. Förstå vad jag skriver, annars behöver du inte citera mig.

Du förenklar för att upprätthålla din tes. Buffon är fortsatt topp-5 i världen på sin position. Barzagli och Pirlo likaså. Pogba är världens största talang enligt många. Utöver det har du en ytterst kompetent trupp med bas av de italienska spelare som rättvist är tvåa i Europa. Europasäsongen var ett stort fiasko. Där i ligger kritiken.
2014-03-13, 16:27
Medlem
Citat:
Jo i CL. Förstå vad jag skriver, annars behöver du inte citera mig.

Du förenklar för att upprätthålla din tes. Buffon är fortsatt topp-5 i världen på sin position. Barzagli och Pirlo likaså. Pogba är världens största talang enligt många. Utöver det har du en ytterst kompetent trupp med bas av de italienska spelare som rättvist är tvåa i Europa. Europasäsongen var ett stort fiasko. Där i ligger kritiken.

Buffon, Barzagli och Pirlo, jo tjena. Du fattar ju själv att detta inte är spelare man bygger ett Champions League vinnande lag runt, Pirlo kan glänsa i enstaka matcher men han är 35 bast, Buffons bäst före datum gick ut för flera år sen.

Vill Juventus vara med och leka med de stora måste de värva europeiska topspelare. En avdankad Tevez räcker inte. Man behöver spelare som levererar i kvart och semifinaler, När Juventus värvar startspelare från Bayern, Chelsea, PSG eller Real Madrid, då är ambitionsnivån tillräckligt hög.
Senast redigerad av Gincan 2014-03-13 kl. 16:29.
2014-03-13, 16:54
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Buffon, Barzagli och Pirlo, jo tjena. Du fattar ju själv att detta inte är spelare man bygger ett Champions League vinnande lag runt, Pirlo kan glänsa i enstaka matcher men han är 35 bast, Buffons bäst före datum gick ut för flera år sen.

Vill Juventus vara med och leka med de stora måste de värva europeiska topspelare. En avdankad Tevez räcker inte. Man behöver spelare som levererar i kvart och semifinaler, När Juventus värvar startspelare från Bayern, Chelsea, PSG eller Real Madrid, då är ambitionsnivån tillräckligt hög.

Men bara skärp dig. Du är väl en sån som tycker Kompany, Hummels, Pique, Boateng och Vidic är bättre än Barzagli. Ha.

Jag glömde förövrigt Vidal. Kanske världens främsta box-to-box/kompletta mittfältare. Laget är sånär som på de två, tre stora klubbarna i allra högsta grad slagkraftigt.
2014-03-13, 17:04
Medlem
Calogeros avatar
Intressant diskussion om Juventus. Jag skriver under på att man bör överväga ett annat spelsystem i Europaspelet, 4-3-3 känns på förhand som en succé om man lyckas knipa rätt spelare.

Har varit inne på Jeremy Menéz tidigare, här har man ett alternativ som går att lösa utan ekonomiska svårigheter. Räcker han till då? Jag vet inte, Menéz var ju verkligen upp och ner i Roma, och så som jag förstått det har det sett ungefär likadant ut i Paris. Kommer han upp till sin maximala nivå är det dock en oerhört giftig ytter som skulle kunna göra mycket gott för Juventus. Dessutom tror jag att Conte är rätt man att få honom på bättre humör.

Annars vet jag inte riktigt, Griezmann är förstås väldigt intressant, men har man råd? Nani ställer jag mig tveksam till.
2014-03-13, 18:20
Medlem
Citat:

Å andra sidan vann Inter Champions League för några år sedan utan att värva absoluta toppspelare. En 31-årig Lucio fyndades från Bayern och Milito/Motta kom från Genoa. Visst; Etoo och Sneijer, men åtminstone den sistnämnda var ju mer eller mindre uträknad p.g.a. skadorna i Real Madrid. Etoo var ett litet frågetecken. Zlatan hade sålts. Ändå gick Inter och vann skiten.

Jag trodde starkt på Juventus i det här CL-spelet. Kändes som att de hade kvaliteten, vinnarskallarna och spelare i "rätt" ålder. Till nästa säsong är ett antal spelare (Bl.a. Pirlo och Barzagli som du nämner) för gamla och Juventus kommer att behöva hitta nya spelare till centrallinjen. Kanske försvinner även Vidal och Pogba. Juventus får det tuffare...

------------

Synd förövrigt att Mourinhos Inter och Contes Juventus inte spelade i Serie A samtidigt, hade varit sköna bataljer.

------------
Att sparka Conte efter nederlaget mot Galatasaray vore förövrigt ett bisarrt dåligt beslut med tanke på att Juve fortfarande stred om Scudetton (då var det fortfarande en strid) och visste att EL-finalen spelades på deras hemmaplan. Knappast så att den sparkningen skulle ge dem en ny chans i CL. Dessutom borde man av just "principskäl" ha längre tålamod men en tränare som tagit tillbaka klubben till Calcio-tronen.

OM man ska byta ut Conte ska detta givetvis göras efter säsongen.
Senast redigerad av viwil002 2014-03-13 kl. 18:36.
2014-03-13, 22:55
Medlem
anteri17s avatar
Conte fortsätter fegspelet i Europa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in