Citat:
Ursprungligen postat av
Saandro
Är du dum på riktigt? Eller är du ett stort troll? Du menar alltså att de två, kanske tre, ligatitlarna inte har med Conte att göra, utan mest ledningen? Samma ledning under Del Neri alltså. Då Juventus kom sjua. Samma ledning som värvade Martinez (för 12 miljoner euro!). Conte kom året efter och alla värvningar som kom då gick gick i stort sätt genom honom. Vidal, Lichtsteiner, Pirlo, Vucinic. Den ENDA spelaren som anlände till Juventus utan Contes ja var Zeigler. Jag håller med om att Marotta och Paratici har gjort ett grymt jobb. Men att inte tro Conte har haft ett finger i alla värvningen är bara dumt.
Vilken tränare just DÅ skulle Juventus tagit in om jag får fråga? Vilken tränare skulle kunnat göra bättre jobb än Conte? Conte som nästa slår alla rekord som finns i Serie A.
Sen lyser det ju igenom att du inte följer Juventus noga. Man är inte feg om man kör Asamoah och Lischsteiner på kanterna. I så fall har Conte varit feg i två år nu. Men du kanske tycker Peluso och Padoin är bättre? Eller kanske en Isla som inte sett solljus på sedan knäskadan.
Men snälla förstå vad jag menar istället. Conte har gjort det fantastiskt, men med dagens trupp (oavsett hur mycket Conte varit delaktig i att bygga den) så hade de flesta topplagstränarna vunnit Serie A med Juve.
Av principskäl kan jag tycka att han borde varit betydligt mer ifrågasatt. Att åka ur den där gruppen är som att göra Milans ligasäsong i år. Det vill säga alldeles uselt. Jag skrev ju också att det kanske inte hade varit det rationella att kicka honom, men av principskäl skulle jag inte vara emot det. Det är faktiskt en total katastrof att ta en enda seger i den där gruppen.
Jag ser Juve ganska ofta, och följer den italienska fotbollen med glädje. Med det sagt så har du som supporter säkert bättre koll på Juve ändå, men jag är väl införstådd med att man spelat med Liechsteiner och Asamoah som ordinarie halvyttrar i två säsonger nu. Och felet är inte att spela dem ur perspektivet vad som finns i truppen. Felet är snarare att man inte har ett enda offensivt kantalternativ, vilken/vilka med fördel kan spelas i matcher som mot FCK eller Gala hemma (eller mot vilka lag som helst i ligan på Juventus Stadium). Och eftersom Conte verkar ha ett finger med i spelet vid värvningar, så faller såklart en stor del av kritiken på honom. Det är två alibispelare på kanterna Juve lirar med (ja, Asamoah är alldeles för mkt alibi i Juve). Och även om Conte tryckt på att få in ett par offensiva yttrar som fungerar i ett 3-5-2, och gått bet, så borde han i vissa matcher anpassat sin spelidé utefter det, dvs inte spela med två alibispelare på kanterna i matcher man är väldigt stor favorit i. Alternativet är då att byta spelsystem. 3-5-2 är jävligt speciellt, och har inte slagit väl ut i Europa för varken Mancinis City, eller Contes Juve. Även om jag tycker om formationen, så bör den inte spelas med två alibispelare på kanterna. Det är onödigt.
Rationellt sett är jag för att Conte ska få nästa säsongs Europaspel på sig att visa vad han går för.
Edit: Om din edit: Juve ska inte en behöva ta poäng i Istanbul i den sista matchen. Juve borde fräst undan FCK x2 och spelat bort Gala i Turin. 9 poäng + Real-poängen. Finito.
Annars håller jag med. Det var parodi att UEFA tillät matchen, och det var tragiskt att se turkarna förstöra ena planhalvan.