Citat:
Ursprungligen postat av
Zyna
När det gäller flygolyckor så är det oerhört sällan det är "något liknande något annat" som har inträffat även om våra hjärnor utgår från historiken när vi teoretiserar kring det.
Lite beroende på vad man lägger i begreppet "liknande" såklart, en olycka kan påminna om en annan utan att likna den.
De flesta "olyckor" är en följd av flera osannolika skeenden i kombination med besättningens oförmåga att analysera och avhjälpa en snabbt uppkommen okänd situation, i andra (färre) fall är man helt chanslös redan när händelseförloppet har börjat.
Jag ser många på olika (seriösa) forum jämföra med äldre olyckor vilket jag har lite svårt att förstå med den knapphändiga information vi har, tror vi har en aldrig tidigare skådad orsak till det här oavsett om det handlar om brand, mekaniskt fel eller besättning gone nuts.
Väderrelaterat verkar det dock inte vara.
Jämförelsen med AdamAir är dock relevant då den visar på hur satans svårt det är att hitta flygplan som ramlat ner när man inte vet var nånstans och då tror jag att det sökområdet var mycket mindre än vad man har att jobba med nu.
Absolut, visst är det så att alla olyckor är unika på sitt sätt. Men det jag menar här är att liknelsen skulle vara att något tekniskt problem inträffat med planet (kanske navigationssystemet?) som piloterna varit oförmögna att avhjälpa. Vilket sedan lett till att planet kraschat i havet utan att någon nödsignal sänts ut, det är ju mindre prioriterat att kommunicera med ATC kontra att återfå kontroll över planet. Men det är givetvis bara en vild gissning.
Jag vet inte om det blivit fastställt varför Flight 574 försvann spårlöst från alla system på den höjden? Piloterna hade ju fullt upp med att felsöka INS (Inertial Navigation System), och jag vet inte hur mycket INS har att göra med transpondrar eller möjligheten för planet att synas på radar?
Bomb? Nej, en medvetet detonerad sprängladdning (terrorism) tror jag inte på. Finns det någon mening med att sänka ett random plan fullt med kineser mitt ute över havet? Bättre mål än så kan man nog hitta om man vill spränga flygplan.
Kapning? Nej, det tror jag knappast. Då hade det inte varit så tyst från kaparnas sida eller från de som ligger bakom.
Planet har flugit under radarn och landat någonstans i hemlighet? Nej, knappast. Man landar inte en 777:a lite varsomhelst helt stealth. Inte en chans.