2014-03-13, 16:10
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Det räcker att vara inom ett visst avstånd så kan den detekteras med ping sensorer. Ligger den på botten 4000meter ner dock så behöver man vara otroligt nära den vertikala punkten rakt upp på ytan.
Antar att du är pilot? vad är din teori?
Citera
2014-03-13, 16:13
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Har det framkommit här i tråden tidigare att en japansk pilot på nåt annat plan försökt kontakta mh370 kl01.30 strax innan planet försvann då han undrade om mh370 hunnit äntra viatnamesiskt luftrum men att han bara fått brus och mummel till svar?

Är det vanligt att piloter i luften kommunicerar med varandra? Tillhör det kutym att svara på kommunikationsförsök från andra piloter i luften?

Det är inte alls ovanligt men har inte just den uppgiften dementerats tidigare (kan inte hitta länk nu)?

Å andra sidan, vad har inte påståtts och sen dementerats etc etc av flygbolag och övriga inblandade i den här soppan
Citera
2014-03-13, 16:16
Medlem
Man hittade ju den svarta lådan efter AirFrance olyckan i sydatlanten, och det låg ju riktigt djupt och hade dessutom slutat skicka signaler. Å andra sidan visste man ungefär var man skulle leta då man hittade flygplansrester på ytan. Om den svarta lådans signaler kan plockas upp inom några kilometer så borde man kunna scanna av ett ganska stort område rätt fort från båtar.

Jag tror den svarta lådan skickar signaler i några veckor.
Citera
2014-03-13, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Det räcker att vara inom ett visst avstånd så kan den detekteras med ping sensorer. Ligger den på botten 4000meter ner dock så behöver man vara otroligt nära den vertikala punkten rakt upp på ytan.

Om planet ligger på botten av Thailändska viken så kan jag säga att det inte är speciellt djupt. Hela viken ligger på kontinentalsockeln så det är nog max ett par hundra meter.
Citera
2014-03-13, 16:17
Medlem
volante007s avatar
Ja jag har också tänkt på svarta lådorna och underwater locator beacon:en. Hur nära måste man vara för att fånga upp signaler från ULB:en? Om dom är på rätt ställe nu efter senaste fynden så borde dom väl "höra" den..?

edit: missade tidigare infon, kopplade inte att det var ULB-relaterat.
Citera
2014-03-13, 16:18
Medlem
Summerbirds avatar
En ganska bra artikel om flygplanets teknik mm:

http://www.svt.se/nyheter/varlden/kan-ha-tappat-styrsystemet
Citera
2014-03-13, 16:19
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyna
När det gäller flygolyckor så är det oerhört sällan det är "något liknande något annat" som har inträffat även om våra hjärnor utgår från historiken när vi teoretiserar kring det.
Lite beroende på vad man lägger i begreppet "liknande" såklart, en olycka kan påminna om en annan utan att likna den.
De flesta "olyckor" är en följd av flera osannolika skeenden i kombination med besättningens oförmåga att analysera och avhjälpa en snabbt uppkommen okänd situation, i andra (färre) fall är man helt chanslös redan när händelseförloppet har börjat.

Jag ser många på olika (seriösa) forum jämföra med äldre olyckor vilket jag har lite svårt att förstå med den knapphändiga information vi har, tror vi har en aldrig tidigare skådad orsak till det här oavsett om det handlar om brand, mekaniskt fel eller besättning gone nuts.
Väderrelaterat verkar det dock inte vara.

Jämförelsen med AdamAir är dock relevant då den visar på hur satans svårt det är att hitta flygplan som ramlat ner när man inte vet var nånstans och då tror jag att det sökområdet var mycket mindre än vad man har att jobba med nu.
Absolut, visst är det så att alla olyckor är unika på sitt sätt. Men det jag menar här är att liknelsen skulle vara att något tekniskt problem inträffat med planet (kanske navigationssystemet?) som piloterna varit oförmögna att avhjälpa. Vilket sedan lett till att planet kraschat i havet utan att någon nödsignal sänts ut, det är ju mindre prioriterat att kommunicera med ATC kontra att återfå kontroll över planet. Men det är givetvis bara en vild gissning.

Jag vet inte om det blivit fastställt varför Flight 574 försvann spårlöst från alla system på den höjden? Piloterna hade ju fullt upp med att felsöka INS (Inertial Navigation System), och jag vet inte hur mycket INS har att göra med transpondrar eller möjligheten för planet att synas på radar?

Bomb? Nej, en medvetet detonerad sprängladdning (terrorism) tror jag inte på. Finns det någon mening med att sänka ett random plan fullt med kineser mitt ute över havet? Bättre mål än så kan man nog hitta om man vill spränga flygplan.
Kapning? Nej, det tror jag knappast. Då hade det inte varit så tyst från kaparnas sida eller från de som ligger bakom.
Planet har flugit under radarn och landat någonstans i hemlighet? Nej, knappast. Man landar inte en 777:a lite varsomhelst helt stealth. Inte en chans.
Citera
2014-03-13, 16:20
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird

Kanske, kanske inte. Jag har de senaste dagarna lärt mig att undvika mediahoran Kjälls "expertis"
Citera
2014-03-13, 16:21
Medlem
2big4yous avatar
Självmord eller inte,men jag ser slående likheter med Egypt Air Flight 990.

06:50:29Z – FL183 (this was the last altitude report received by ATC)

The plane dropped 14,600 feet (4,500 m) in 36 seconds. Several subsequent "primary" returns (simple radar reflections without the encoded Mode C altitude information) were received by ATC, the last being at 06:52:05.
At 06:54, the ATC controller tried notifying Flight 990 that radar contact had been lost, but received no reply.Two minutes later, the controller contacted ARINC to determine if Flight 990 had switched to an oceanic frequency too early.
ARINC attempted to contact Flight 990 on SELCAL, also with no response. The controller then contacted a nearby aircraft, Lufthansa Flight 499, and asked the flight's crew to try to raise Flight 990, but they were unable to make radio contact, although they also reported they were not receiving any Emergency Locator Transmitter signals.
Air France Flight 439 was then asked to overfly the last known position of Flight 990, but that crew reported nothing out of the ordinary. Center also provided coordinates of Flight 990's last-known position to Coast Guard rescue aircraft.
Citera
2014-03-13, 16:25
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Kanske, kanske inte. Jag har de senaste dagarna lärt mig att undvika mediahoran Kjälls "expertis"

Ja, vem är Kjäll egentligen? Snacka om att inte ha koll. Det som hände på den Airbusen kan inte hända på en Boeing.

Är han ett troll?
Citera
2014-03-13, 16:26
Medlem
Tänkte på det om planet fortsatt att flyga i 4 timmar och sedan landat säkert någonstans. Så undrar jag om planets FDR spelar in så länge planet är på(startnyckeln är vriden så att säga)? Lika så ACARS borde ju skicka meddelanden även på marken. Någon som vet hur det funkar?

Hur som helst så spelar FDR:en bara in ca ett dygn.

"Most FDRs record approximately 17–25 hours worth of data in a continuous loop."
http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_data_recorder
Citera
2014-03-13, 16:30
Moderator
ofays avatar
Chatt,ot och teorier raderat. /mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem