Citat:
Ursprungligen postat av
junaz
Äntligen! Det är det jag tjatat om senaste dagarna. Även det planet "försvann" mer eller mindre på 35 000 fots höjd i ett område där det egentligen inte borde ha kunnat försvinna så enkelt. Tog nio dagar innan man hittade något, och det visade sig att planet kraschat i Makassarsundet öster om Borneo. Piloterna började felsöka navigationssystemet, stängde av autopiloten och verkade inte bry sig om att kommunicera någon nödsignal till flygledare. Dom missade att rätta upp planet (antagligen förstod dom inte vad som hände) som började gira och sjunka, och bröts sönder strax innan det träffade vattenytan i över 900 km/h.
Jag tror (och har trott) att det är något liknande som hänt här. Planet ligger säkerligen på havsbotten, frågan är bara om det är i Thailändska bukten eller Sydkinesiska sjön...
När det gäller flygolyckor så är det oerhört sällan det är "något liknande något annat" som har inträffat även om våra hjärnor utgår från historiken när vi teoretiserar kring det.
Lite beroende på vad man lägger i begreppet "liknande" såklart, en olycka kan påminna om en annan utan att likna den.
De flesta "olyckor" är en följd av flera osannolika skeenden i kombination med besättningens oförmåga att analysera och avhjälpa en snabbt uppkommen okänd situation, i andra (färre) fall är man helt chanslös redan när händelseförloppet har börjat.
Jag ser många på olika (seriösa) forum jämföra med äldre olyckor vilket jag har lite svårt att förstå med den knapphändiga information vi har, tror vi har en aldrig tidigare skådad orsak till det här oavsett om det handlar om brand, mekaniskt fel eller besättning gone nuts.
Väderrelaterat verkar det dock inte vara.
Jämförelsen med AdamAir är dock relevant då den visar på hur satans svårt det är att hitta flygplan som ramlat ner när man inte vet var nånstans och då tror jag att det sökområdet var mycket mindre än vad man har att jobba med nu.