Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Jaha, det beror väl lite på hur man tolkar informationen. Man säger bara att det inte har sänts någon information från från planet över huvud taget sedan transpondern slutade sända, men det behöver inte innebära att planet störtade just där. Det betyder bara just att det slutade sända information.
Nu vet jag inte exakt hur de här sändarna i motorerna fungerar. Påverkas de av strömavbrott och går de att stänga av med flit, eller har de kanske aldrig sänt något. Det är många frågor som återstår att svara på. Dessutom verkar man få ta i stort sett alla uppgifter med en nypa salt. Det verkar som vissa uppgifter till exempel är känsliga, som vad den Malaysiska militärradarn har sett och det kan man ju förstå.
Jag tror inte transpondern stängts av medvetet. Det finns helt enkelt ingen anledning. Om planet skulle ha blivit kapat, så har ju kaparna ett mål, och det är oftast förenat med ett krav. Något sådant har inte kommit. Det brukar vid kapningar ställas krav på att flygplanen skall gå till en specifik flygplats. Sedan kan ju kapningar naturligtvis gå överstyr, men det skulle väl i så fall ta en stund av kalabalik, och under den tiden skulle besättningen ha tid att ta kontakt med trafikledningen. Antingen med den vanliga kommunikationen eller via transpondern om man vill vara lite "hemlig". Det finns en speciell kod (7500) för just kapning.
Det finns ca 25 sensorer på vardera motor inkl höjd och fart. Nu råder det delade meningar om det sänts data under flygningen över huvud taget, eller om det fortsatt skickats data.
Det skickas inte heller kontinuerligt data hela tiden. Under start och stigning, ja, men under flygning endast om fel uppstår. Om en kraftig brand uppstått som dessutom gör att flygkroppen slits itu, så hinner nog inte motorsensorerna skicka iväg någon info innan motorerna frånskiljs både elsystem och antenner.
Som jag ser det, så är det mest troliga en snabb okontrollerad händelse (brand, explosion), den mest logiska slutsatsen.