2014-03-13, 13:47
Medlem
Varför togs den här tråden bort från aktuella ämnen?
Citera
Medlem
Nicke08s avatar
Varför har ingen kommenterat om varför de kunde identifiera de som boardade med falska pass?

Någon nämnde fingeravtryck vid incheckningen.

Varför fanns den personen i ett sådant register så att han blev identifierad?

Denna fråga är ju viktig, oavsett om de skall avföras eller utredas ytterligare.
Citera
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jaha, det beror väl lite på hur man tolkar informationen. Man säger bara att det inte har sänts någon information från från planet över huvud taget sedan transpondern slutade sända, men det behöver inte innebära att planet störtade just där. Det betyder bara just att det slutade sända information.

Nu vet jag inte exakt hur de här sändarna i motorerna fungerar. Påverkas de av strömavbrott och går de att stänga av med flit, eller har de kanske aldrig sänt något. Det är många frågor som återstår att svara på. Dessutom verkar man få ta i stort sett alla uppgifter med en nypa salt. Det verkar som vissa uppgifter till exempel är känsliga, som vad den Malaysiska militärradarn har sett och det kan man ju förstå.
Jag tror inte transpondern stängts av medvetet. Det finns helt enkelt ingen anledning. Om planet skulle ha blivit kapat, så har ju kaparna ett mål, och det är oftast förenat med ett krav. Något sådant har inte kommit. Det brukar vid kapningar ställas krav på att flygplanen skall gå till en specifik flygplats. Sedan kan ju kapningar naturligtvis gå överstyr, men det skulle väl i så fall ta en stund av kalabalik, och under den tiden skulle besättningen ha tid att ta kontakt med trafikledningen. Antingen med den vanliga kommunikationen eller via transpondern om man vill vara lite "hemlig". Det finns en speciell kod (7500) för just kapning.

Det finns ca 25 sensorer på vardera motor inkl höjd och fart. Nu råder det delade meningar om det sänts data under flygningen över huvud taget, eller om det fortsatt skickats data.
Det skickas inte heller kontinuerligt data hela tiden. Under start och stigning, ja, men under flygning endast om fel uppstår. Om en kraftig brand uppstått som dessutom gör att flygkroppen slits itu, så hinner nog inte motorsensorerna skicka iväg någon info innan motorerna frånskiljs både elsystem och antenner.

Som jag ser det, så är det mest troliga en snabb okontrollerad händelse (brand, explosion), den mest logiska slutsatsen.
Citera
2014-03-13, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Varför har ingen kommenterat om varför de kunde identifiera de som boardade med falska pass?

Denna fråga är ju viktig, oavsett om de skall avföras eller utredas ytterligare.

Det är väl många som är i brottregister för smågrejer , behöver inte va en seriemördare för det.
Citera
2014-03-13, 13:52
Medlem
LeonVances avatar
Citat:

De gick ut med foton på personerna publikt för identifiering.
Citera
2014-03-13, 13:53
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Tack! Skulle det vara möjligt att, när passagerarna är utslagna, "skruva upp" lufttrycket igen?
Funderar nämligen på hypotesen att eventuella kapare inlett med att ha ihjäl passagerarna. Detta skulle förklara fenomenet med "de ringande mobilerna" mm samt varför ingen svarat eller hört av sig

Klart det är möjligt. Efter tre timmar kan nog de flesta inte vakna upp bara på egen hand om de någonsin vaknar upp ens. Men om piloterna andats syrgas och höjer trycket så visst kan dem leva ensamma ombord.
Citera
2014-03-13, 13:53
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:

Jag kan minnas fel, men var det inte så att en av passinnehavarna hörde av sig och talade om att hans pass var stulet, och att han INTE var ombord på planet?
Citera
2014-03-13, 13:59
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:

Akte dom inte till KL med sina egna pass ? Jag har for mig att jag laste det nagonstanns.
Citera
2014-03-13, 14:10
Medlem
Citat:
Frågan är ytterst befogad.

Händelsen på järnvägsstationen var deras mest "framgångsrika" dåd. Global uppmärksamhet var vad de önskade och uppnådde.
Om det nu var Urgier som tog planet, vart skulle de köra sen? Kraschlandning i Shanghai?
Citat:
Ursprungligen postat av anonym747
Varför togs den här tråden bort från aktuella ämnen?
Trådar äldre än 1 vecka tas bort.

Är det inte i dessa vatten King Kong-ön och Lost-ön ligger? Ska kolla lite närmare på det och återkomma.
Citera
2014-03-13, 14:10
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Akte dom inte till KL med sina egna pass ? Jag har for mig att jag laste det nagonstanns.

Korrekt.

Och resebyrån i thailand som utfärdade biljetterna var inte en med söta thaiflickor utan det var huckle för hela slanten
Citera
2014-03-13, 14:14
Medlem
Dr-Watsons avatar
Jag vidhåller ändå fortfarande min teori om brand, men kan som ev kan ha startats av en explosion.

En mer förvirrad rapportering från ett flygmissöde har jag aldrig varit med om från myndigheternas sida. Malaysias myndigheter verkar ju vara lite "eljest".

Citera
2014-03-13, 14:16
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2309409-gp-s-jan-hoglund-nu-ar-det-ett-spokplan

En hyfsad sammanfattning, jag antar att det mesta setts i tråden innan men det med ACARs var i alla fall nytt för mig. Stämmer det måste det nästan vara frågan om kapning (förlåt mods ; ).

Att Malaysiska myndigheter kommer med vaga dementier ser jag snarare som bekräftelse på att wall street journal kan ha rätt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in