2014-03-13, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liolidis
Vad fan är detta? Om denna teori stämmer, varför får jag då känslan av att Nordkorea är inblandat? Kan det ha något med de där 20+ arbetarna som fanns med från något chipföretag vi läste om tidigare i tråden?

Edit: Borde inte Kina då kunna "spåra" planets väg i de 4 timmarna med hjälp av satellitbilder? De vet ju vad den sista kända positionen var?

Jag måste faktiskt stå fast vid iranierna med falska pass, det är något som är riktigt mystiskt med att dessa stiger på flygplanet som just ska kapas. Kan Iran behöva de anställda från chipföretaget?
Citera
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Om piloterna/kaparna andas i syrgasmaskerna så går det bra att göra så.

Läs tidigare svar innan du bara skriver...

Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Svar nej. Men de har ju syrgasmasker i cockpit.

Edit: Ankarbarnet var hetare på gröten!

Jag skrev det innan och han kopierade

OnT: Dock räcker inte syrgasen i 7 timmar
Citera
Medlem
Ny teori , Piloterna får en stor summa pengar för att ta planet till ja låt oss säga Pakistan som exempel ,på planet finns en last , vä säger tex guld eller vapen , Myndigheterna vet om vad som fanns på planet och förstår att det kan ha hamnat i fel händer .
Citera
2014-03-13, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liolidis
Vad fan är detta? Om denna teori stämmer, varför får jag då känslan av att Nordkorea är inblandat? Kan det ha något med de där 20+ arbetarna som fanns med från något chipföretag vi läste om tidigare i tråden?

Edit: Borde inte Kina då kunna "spåra" planets väg i de 4 timmarna med hjälp av satellitbilder? De vet ju vad den sista kända positionen var?

Nordkorea? De skulle inte våga lyfta ett finger mot Kina eller kinesiska medborgare eftersom det skulle vara slutet för Kim-dynastin.
Däremot kan man ju spekulera i varför Kinesiska staten gått till sådana extrema åtgärder som att omdirigera en stor mängd spaningssatelliter över området (det är ingen liten åtgärd i sammanhanget).
Är det någon som luskat i passagerarlistorna vad avser Kinesiska medborgare?
Citera
2014-03-13, 09:28
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ny teori , Piloterna får en stor summa pengar för att ta planet till ja låt oss säga Pakistan som exempel ,på planet finns en last , vä säger tex guld eller vapen , Myndigheterna vet om vad som fanns på planet och förstår att det kan ha hamnat i fel händer .

Man transporterar inte guld med flyg. Alldeles för tungt och dyrt....
Sluta upp med dessa dumma teorier nu och vänta tills det kommer något konkret.
Citera
2014-03-13, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Man transporterar inte guld med flyg. Alldeles för tungt och dyrt....
Sluta upp med dessa dumma teorier nu och vänta tills det kommer något konkret.

Fel, http://www.svd.se/nyheter/utrikes/turkiet-stoppar-guldlast-till-iran_7810000.svd
Citera
2014-03-13, 09:30
Medlem
portnoys avatar
Citat:

Nej, det är väl 10 min på B73NG för PAX. Hur länge räcker det i cockpit på A320?

I vilket fall så skulle de behövt extra syrgas med sig, alternativt gått ner på lägre höjd efter en stund. Men då med risken att nån där bak kvickna till.
Senast redigerad av portnoy 2014-03-13 kl. 09:35.
Citera
2014-03-13, 09:34
Medlem
Citat:

Amerikanska terrorutredare utreder i alla fall om transpondern slagits av avsiktligt och planet tagits till hemlig ort, är det så så är det ju planet dom vill åt i så fall.
Citera
2014-03-13, 09:35
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SIMN
Betydligt enklare? Den här incidenten visar hur enkelt det är i luften och med rätt sorts kunskap och resurser även försvinna helt och hållet.

Den här incidenten visar väl på just ingenting just nu? Eftersom inget är fastställt, rätta mig gärna om jag har fel.

Att plocka ett flygplan som står på backen måste vara betydligt simplare med tanke på kontroller osv man skall gå igenom på flygplatsen - om man nu inte hotar och mutar piloterna, personal osv.

Aja, vi får väl se vad som händer, planet ligger säkerligen i bitar någonstans.
Citera
2014-03-13, 09:36
Medlem
Liolidiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Nordkorea? De skulle inte våga lyfta ett finger mot Kina eller kinesiska medborgare eftersom det skulle vara slutet för Kim-dynastin.
Däremot kan man ju spekulera i varför Kinesiska staten gått till sådana extrema åtgärder som att omdirigera en stor mängd spaningssatelliter över området (det är ingen liten åtgärd i sammanhanget).
Är det någon som luskat i passagerarlistorna vad avser Kinesiska medborgare?

Jag skrev att jag får känslan av att de är inblandade, inte ensam aktör.

Stämmer denna teori så bör detta plan ha något av stort värde, te.x. chiparbetarna eller något hemligt vi ännu inte känner till. Tror det är för långsökt att kapa ett plan "bygga om det" och använda det i terrorattacker.
Citera
2014-03-13, 09:36
Medlem
Zynas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Ja definitivt. Den intressanta detaljen är att den optimala tidpunkten för att "försvinna" torde vara precis i överlämningen mellan två nationers luftrum och det är precis där transpondersignalen försvinner.
OM det rör sig om något annat än ett haveri så skulle just tidpunkten tyda på att det är någon i cockpit som är inblandad eftersom eventuella kapare i kabinen inte kan ha någon insikt i exakt när överlämningen sker.
Å andra sidan så finns det andra anledningar till att ett haveri kan inträffa precis kring en överlämning så man skall nog inte dra för stora växlar från WJs påståenden, speciellt eftersom de inte angett källor.

I concur
Det är alldeles för mycket märkliga tillfälligheter för att det här skall vara en olycka utan mänsklig påverkan, som du säger så är ju tidpunkten för försvinnandet troligen den helt optimala (för att inte säga den enda möjliga) om man vill försvinna under just den här rutten, ett par minuter tidigare eller senare hade sannolikt inte gått 'omärkt' förbi i timtal.

Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att tycka att den enda teorin som inte går att fylla med hål är den att någon eller båda piloterna har iscensatt det här, men jag vet såklart hur rasande känsligt just detta är i branschen.

Samtidigt hoppas jag verkligen att så inte är fallet
Senast redigerad av Zyna 2014-03-13 kl. 09:39.
Citera
2014-03-13, 09:37
Medlem
Man har ju sett att planet troligen har varit uppe i 4 timmar efter att transpondern slutade sända, på grund av att motorena också sänder information tydligen. Men man måste ju också kunna se ungefär var planet har befunnit sig i så fall. Sändarna kan väl inte ha hur stor räckvidd som helst.
Om detta stämmer så borde alltså någon sitta inne med viktig information som de ännu inte har släppt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in