Är det någon flygplanskunnig som vet om cockpit kan sänka lufttryck/syrgashalt i resten av planet utan att själva påverkas? Det jag funderar på är att ifall eventuella kapare tagit sig in i cockpit, slängt ut piloterna och därefter "kvävt" besättning + passagerare med hjälp av de reglage som man reglerar kabintrycket med.
Nej, däremot kan de avaktivera systemet som fäller ner syrgasmasker och sänka trycket i hela planet och använda syrgasmaskerna som finns i cockpit som räcker ett bra tag.
Inte oväntat cirkulerar många uppgifter nu. Var är detta?
Citat:
Bukit Aman has denied recent reports in some online portals and local newspapers that police are focusing investigation on one of the MH370 crew members and a 35-year-old Chinese national of Uighur descent.
.
The report stated that police raided the home of one of the crew members and questioned the family members.
It also reported that the Uighur was investigated because of his background.
Är det någon flygplanskunnig som vet om cockpit kan sänka lufttryck/syrgashalt i resten av planet utan att själva påverkas? Det jag funderar på är att ifall eventuella kapare tagit sig in i cockpit, slängt ut piloterna och därefter "kvävt" besättning + passagerare med hjälp av de reglage som man reglerar kabintrycket med.
Om piloterna/kaparna andas i syrgasmaskerna så går det bra att göra så.
Om planet har kapats och har tagits ner på någon flygplats så borde väl några underrättelsetjänster känna till så gott som alla flygplatser som klarar den storleken på flygplan och styra sina satelliter mot dessa platser. Måste väl vara en övergiven flygplats med hangar stora nog för att kunna husera en 777 för att inte bli avslöjade. Att skapa ett temporärt hangar borde också synas. Bara funderar...
Om planet har kapats och har tagits ner på någon flygplats så borde väl några underrättelsetjänster känna till så gott som alla flygplatser som klarar den storleken på flygplan och styra sina satelliter mot dessa platser. Måste väl vara en övergiven flygplats med hangar stora nog för att kunna husera en 777 för att inte bli avslöjade. Att skapa ett temporärt hangar borde också synas. Bara funderar...
Japp. Det är väldigt välplanerat om det skulle vara på det viset.
Hmm, de nya uppgifterna om att planet kan ha fortsatt i 4 timmar var synnerligen intressanta. Det pekar ju mot att planet borde ha kapats. Så vitt som jag har uppfattat det så var ju planet precis mittemellan Malaysiskt och Vietnamesiskt luftområde. Kan eventuella kapare ha varit så iskalla att de visste exakt var och när piloten förväntades avlägga sin sista rapport till Malaysia och när den första till Vietnam skulle sändas och då satte sin plan i verket i precis rätt ögonblick? Kan mumlandet som en annan pilot hörde i radion ha varit kaparna som haft fokus på att övermanna piloterna, stänga av radarn och ta kontroll över planet och därmed glömt stänga av radion?
Tycker hela den här storyn låter mer och mer omöjlig ju mer information som kommer ut. Jag håller fast vid min ståndpunkt från i tisdags. Även om uppgifterna om att de inte såg planet i realtid utan i granskningar i efterhand talar emot den.
Alternativet till den teorin är för mig att de fortsatt ut mitt i Indiska Oceanen och strandat vid, säg, Amsterdamön.
2014-03-11, 20:26
Deotetu
Medlem
Reg: Jan 2014
Vad tror ni om teorin att utrustningen slagits ut på något sätt (radarsignalerna+radio) piloterna som är erfarna försökte vända tillbaka till Kuala Lumpur. Militären upptäckte de på sin radar och försökte ta kontakt med de men fick inget gensvar. Sköt ner planet och försöker med alla olika teorier som ständigt släpps och trådar som ständigt greppas (männen med stulna pass, piloternas historia etc.) köpa sig så mycket tid som möjligt för att hitta en bortförklaring som kan accepteras av omvärlden? Vore ju inte jättekul att erkänna detta dåd för Kina som majoriteten av de på planet var medborgare i samt USA som ett par av passagerarna arbetade i/för.
Jag tror att det kan vara en mycket välplanerad terroristkapning. Som någon sa har kaparna säkert haft åtminstone elementär kunskap om räckvidden på primärradarn. Eftersom kaparna inte kommunicerat några krav till omvärlden trots att det gått flera dagar tror jag att syftet med planet är något annat än att kräva pengar/lösen av fångar/världsfred i utbyte för passagerarna. Eller så misslyckades kapningen i sluttampen.
Finns det några öar i indiska oceanen med gamla övergivna militärbaser med längre landningsbanor? (Är det inte också möjligt att förlänga en landningsbana med hjälp av en terroristingengör och en terroristasfaltläggare?)
Kaparna har kanske läst Tintin plan 714 till Sydney. Där utspelar sig i stort sett detta scenario. Ett plan med en miljardär på väg från Jakarta till Sydney kapas och landar på en söderhavsö.
Vad fan är detta? Om denna teori stämmer, varför får jag då känslan av att Nordkorea är inblandat? Kan det ha något med de där 20+ arbetarna som fanns med från något chipföretag vi läste om tidigare i tråden?
Edit: Borde inte Kina då kunna "spåra" planets väg i de 4 timmarna med hjälp av satellitbilder? De vet ju vad den sista kända positionen var?
Senast redigerad av Liolidis 2014-03-13 kl. 09:24.
Ja definitivt. Den intressanta detaljen är att den optimala tidpunkten för att "försvinna" torde vara precis i överlämningen mellan två nationers luftrum och det är precis där transpondersignalen försvinner.
OM det rör sig om något annat än ett haveri så skulle just tidpunkten tyda på att det är någon i cockpit som är inblandad eftersom eventuella kapare i kabinen inte kan ha någon insikt i exakt när överlämningen sker och ett ingrepp i cockpit före den tidpunkten torde ha givit piloterna möjlighet att meddela via transpondern att planet i så fall varit kapat.
Å andra sidan så finns det andra anledningar till att ett haveri kan inträffa precis kring en överlämning så man skall nog inte dra för stora växlar från WJs påståenden, speciellt eftersom de inte angett källor.
Tills vidare så är det ett mysterium men statistiken talar för att flygplanet havererat i Thailändska sjön.
Senast redigerad av Praetori 2014-03-13 kl. 09:37.