2014-03-12, 19:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soisju
klart han ljuger! den som har den minsta uppfattning om bilar vet ju att det är ca 7 l kvar när lampan börjar lysa. då kan man åka ganska så långt. så varför skulle FH då behöva tanka DBs bil? men eftersom du diskuterar med en person som endast verkar va ute efter att få så många trådinlägg som möjligt. så biter man bara i sten..
Sid 864:
Citat:
DB: och sen är ju inte bensinmätaren tillförlitlig heller…ibland blinkar den… det är något glapp som jag misstänkt … reserven där…
Citera
2014-03-12, 21:53
Medlem
Texaco-Darrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
På sid 648 säger ett vittne att han inte såg blod i hissen kl 6:00-6:30. På sid 611 och 612 säger två vittnen att de såg blod kl 8:30. Det talar för att kroppen fördes ut efter kl 6.

Samma vittnen hade kanske sett blodet om de befunnit sig i trapphuset mellan 06:00-06:30 så den relationen faller. Första vittnet var nog bara sömnig och ouppmärksam. Kroppen fördes bort när medhjälparna befann sig i området. Alltså innan 06:00, långt innan.
Citera
2014-03-12, 21:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Texaco-Darrel
Samma vittnen hade kanske sett blodet om de befunnit sig i trapphuset mellan 06:00-06:30 så den relationen faller. Första vittnet var nog bara sömnig och ouppmärksam. Kroppen fördes bort när medhjälparna befann sig i området. Alltså innan 06:00, långt innan.
Och det fetstilta påståendet baserar du på antaganden att samma vittnen hade sett blodet om de befunnit sig i trapphuset kl 06:00-06:30, och att första vittnet nog bara var sömnigt. Tillåt mig att rimligt tvivla.
Citera
2014-03-12, 22:11
Medlem
Texaco-Darrels avatar
Citat:
Och det fetstilta påståendet baserar du på antaganden att samma vittnen hade sett blodet om de befunnit sig i trapphuset kl 06:00-06:30, och att första vittnet nog bara var sömnigt. Tillåt mig att rimligt tvivla.
Skrev jag inte kanske? Du måste se till relationen som sådan och studera hela mitt inlägg. En hjälp på traven: Är ditt påstående rimligt i ljuset av vad som skett? Moroten med anhang hade mer bråttom än så. Tidsaxeln i FUP lämnar utrymme för, och pekar på, ett mycket snabbare förfarande.
Kul spoiler i ditt tidigare inlägg under kvällen föresten.
Citera
2014-03-12, 22:46
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Dropparna kan ha kommit från AJ första gången han lämnade lägenheten.

Och var finns belägg för att AJ haft ett sår som inneburit att han droppat blod? Polisen har givetvis letat efter spår på hans kropp som kunnat tyda på att han varit inblandad i något handgemäng. Ja, han har haft blod under en nagel, men det var hans eget blod och kan ha kommit från en finne eller något sådant. Det finns inget belägg för att han själv blött under kvällen.

Din teori om ett sent utbaxande av kroppen återstår fortfarande att belägga med något annat än rena antaganden. Som läget är nu så har förste man på morgonen sett blod i trappuppgången redan vid sextiden.

Tilläggas bör även att om Id* mördades 0015-00:30 och sedan legat i blodfläcken till morgonen så skulle tekniker rimligtvis ha upptäckt spår av att hon lyfts upp ur torkat blod. Det borde ha gett mönster i fläcken som nu saknas.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2014-03-12 kl. 22:50.
Citera
2014-03-12, 22:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Och var finns belägg för att AJ haft ett sår som inneburit att han droppat blod? Polisen har givetvis letat efter spår på hans kropp som kunnat tyda på att han varit inblandad i något handgemäng. Ja, han har haft blod under en nagel, men det var hans eget blod och kan ha kommit från en finne eller något sådant. Det finns inget belägg för att han själv blött under kvällen.

Din teori om ett sent utbaxande av kroppen återstår fortfarande att belägga med något annat än rena antaganden. Som läget är nu så har förste man på morgonen sett blod i trappuppgången redan vid sextiden.
Jag tänkte att han kan ha droppat blod från Ida. En försvarare antar, och sår på så sätt rimligt tvivel. En åklagares uppgift är att påstå, och undanröjer i på så sätt tvivel.

Jag antar att AJ kan ha droppat blod från Ida tidigare under natten, och att tidningsbudet missade den stora mängden blod därför att den inte fanns där när han var där 06:00-06:30.
Citera
2014-03-12, 23:51
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Jag tänkte att han kan ha droppat blod från Ida. En försvarare antar, och sår på så sätt rimligt tvivel. En åklagares uppgift är att påstå, och undanröjer i på så sätt tvivel.

Jag antar att AJ kan ha droppat blod från Ida tidigare under natten, och att tidningsbudet missade den stora mängden blod därför att den inte fanns där när han var där 06:00-06:30.

Aha, ja det är givetvis en tanke att han kan ha droppat Idas blod. Den tål att suga på en stund...

Och nu har jag sugit en stund och tänker att blodbilden är ganska knepig. Det är ont om blod omedelbart utanför lägenheten och hissen är förhållandevis ren. Men efter hissfärden kommer mycket blod ut. En rimlig förklaring på detta är att Id* packats in i något som fångat upp blodet initialt men sedan har det blött igenom förhållandevis snabbt. Ett sådant förlopp förklarar varför bloddroppar finns så ymnigt vid markplan men inte utanför lägenheten.

En sådan förklaring är även tillräcklig för att förklara samtliga bloddroppar och det finns inte något tekniskt skäl att tro att några droppar avsatts tidigare. Det är sant att det skvätt en del när Id* hamrades ihjäl men det som skvätt är mycket litet till sin volym. Det mesta förefaller ha runnit ut ur kroppen efter slagen. Därför har jag svårt att se att en mördare på huk skulle få så mycket blod på sig att han droppar blod efteråt. Snarare har mördaren blivit lätt sprejad precis som allt annat runt kroppen i köket och det har inte runnit utmed väggarna så är det då rimligt att tro att det plötsligt börjat rinna ur mördarens kläder?

Även om teorin är intressant så köper jag den inte. Ditt enda argument är fortfarande tidningsbudets icke iakttagelse och en icke iakttagelse kan vara detsamma som en missad iakttagelse. Jag minns t.ex. när jag övningskörde med en tjej och pustade ut rejält. Varför gör du så, frågade hon. Såg du inte älgen svarade jag... Älgen stod en meter vid sidan om grusvägen när vi passerade!
Senast redigerad av ThordOlavsson 2014-03-12 kl. 23:54.
Citera
2014-03-13, 00:30
Medlem
Jag skar mig rätt illa en gång och lindade runt en tshirt. Blodet gick igenom nästan omgående men det utvidgade sig eller vad man ska säga och sögs upp utav resten av t-shirten. Det kom några droppar efter ett tag dock. Det jag vill mena med detta är att man måste nästan vara dränkt i blod för att det ska droppa ifrån en och jag tror inte moroten går ut dränkt i blod som någon jävla kannibal efter en buffé när han ska ut i trappen.

Har jag missuppfattat eran diskussion ber jag om ursäkt
Citera
2014-03-13, 00:44
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Jag skar mig rätt illa en gång och lindade runt en tshirt. Blodet gick igenom nästan omgående men det utvidgade sig eller vad man ska säga och sögs upp utav resten av t-shirten. Det kom några droppar efter ett tag dock. Det jag vill mena med detta är att man måste nästan vara dränkt i blod för att det ska droppa ifrån en och jag tror inte moroten går ut dränkt i blod som någon jävla kannibal efter en buffé när han ska ut i trappen.

Har jag missuppfattat eran diskussion ber jag om ursäkt

Nej, ditt inlägg uppfattar jag som ganska rakt på pudelns kärna. Du blödde själv och blödde igenom efter ett tag precis som Id* i det hon var omslagen med, men när det gäller mördaren i detta fall så lär han bara vara sprejad med blod och då blir det inga droppar utan det sprejade sugs ut i tyget. Att tro att mördaren börjar droppa blod på samma plats som Id* senare också börjar droppa blod på, det är lite för osannolikt för min smak.
Citera
2014-03-13, 06:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Nej, ditt inlägg uppfattar jag som ganska rakt på pudelns kärna. Du blödde själv och blödde igenom efter ett tag precis som Id* i det hon var omslagen med, men när det gäller mördaren i detta fall så lär han bara vara sprejad med blod och då blir det inga droppar utan det sprejade sugs ut i tyget. Att tro att mördaren börjar droppa blod på samma plats som Id* senare också börjar droppa blod på, det är lite för osannolikt för min smak.
Blodet behöver inte ha droppat från kläder. Att en person skulle se några droppar blod och missa den stora mängden, och att två personerna oberoende av varandra ser den stora blodmängden två timmar senare är lite för osannolikt för min smak.
Citera
2014-03-13, 06:51
Medlem
Citat:
Sid 864:

skall du få ett till. samma som föregående. att den som har lite koll på bilar.
har du en bil du nyss införskaffat å inte har koll på bensinmätaren så har du en dunk med dig.
gissar du är ganska ung så du inte har kört nån gammal 140??
Citera
2014-03-13, 07:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soisju
skall du få ett till. samma som föregående. att den som har lite koll på bilar.
har du en bil du nyss införskaffat å inte har koll på bensinmätaren så har du en dunk med dig.
gissar du är ganska ung så du inte har kört nån gammal 140??
Nu pratar vi inte om någon gammal Volvo 140. Jag har haft gamla bilar, men aldrig en bensindunk större än fem liter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in