Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Jag tänkte att han kan ha droppat blod från Ida. En försvarare antar, och sår på så sätt rimligt tvivel. En åklagares uppgift är att påstå, och undanröjer i på så sätt tvivel.
Jag antar att AJ kan ha droppat blod från Ida tidigare under natten, och att tidningsbudet missade den stora mängden blod därför att den inte fanns där när han var där 06:00-06:30.
Aha, ja det är givetvis en tanke att han kan ha droppat Idas blod. Den tål att suga på en stund...
Och nu har jag sugit en stund och tänker att blodbilden är ganska knepig. Det är ont om blod omedelbart utanför lägenheten och hissen är förhållandevis ren. Men efter hissfärden kommer mycket blod ut. En rimlig förklaring på detta är att Id* packats in i något som fångat upp blodet initialt men sedan har det blött igenom förhållandevis snabbt. Ett sådant förlopp förklarar varför bloddroppar finns så ymnigt vid markplan men inte utanför lägenheten.
En sådan förklaring är även tillräcklig för att förklara samtliga bloddroppar och det finns inte något tekniskt skäl att tro att några droppar avsatts tidigare. Det är sant att det skvätt en del när Id* hamrades ihjäl men det som skvätt är mycket litet till sin volym. Det mesta förefaller ha runnit ut ur kroppen efter slagen. Därför har jag svårt att se att en mördare på huk skulle få så mycket blod på sig att han droppar blod efteråt. Snarare har mördaren blivit lätt sprejad precis som allt annat runt kroppen i köket och det har inte runnit utmed väggarna så är det då rimligt att tro att det plötsligt börjat rinna ur mördarens kläder?
Även om teorin är intressant så köper jag den inte. Ditt enda argument är fortfarande tidningsbudets icke iakttagelse och en icke iakttagelse kan vara detsamma som en missad iakttagelse. Jag minns t.ex. när jag övningskörde med en tjej och pustade ut rejält. Varför gör du så, frågade hon. Såg du inte älgen svarade jag... Älgen stod en meter vid sidan om grusvägen när vi passerade!