Resultat: .
0%
röster
2014-03-12, 01:07
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Är det någon klubb som har skämt ut italiensk fotboll den här säsongen är det Juventus. Att åka ur mot Galatasaray, att ens hamna i den situation med den gruppen är bara pinsamt uselt. Jag tycker folk här lät det passera alldeles för enkelt. De förtjänade stenhård kritik för det.

Sista matchen finns inte så mycket att säga om kanske.

Real Madrid: h 2-2, b 1-2
FC Köpenhamn: h 3-1, b 1-1
Galatasaray: h 2-2

...sen föll man som sagt med 0-1 i Turkiet på lerig plan.

Grejen med oavgjorda matcher i CL är ju att det inte är något dåligt resultat i sig eftersom det andra laget får samma poäng, utan problemet är just att man skjuter upp avgörandet. Att kryssa är som att rädda sig kvar i leken men skjuta på problemen till morgondagen. Till slut står man där med 6 poäng vs 4 poäng för Galatasaray.

1-1 i Köpenhamn ter sig då som fiaskot, men samtidigt skulle ju samma resultat i Istanbul renderat i avancemang. Så ja, jag vet inte. Fiaskot ligger i att man på de fem matcherna innan Istanbul endast fått med sig ett riktigt bra resultat, 3-1 mot FCK, vilket dessutom var den mest väntade segern så då har man inte nått ett enda resultat som kan räknas som riktigt starkt. Dom andra lagen förlorade alla matcher mot Real så 2-2 mot Real skulle kunna räknas som starkt, men poängmässigt är ju den insatsen i så fall ändå inte värd mer än 1-1 mot FCK som ju är fiaskot.

Pinsamt uselt är det ju inte. Pinsamt uselt vore om man förlorat fler matcher & hängts av tidigare.
2014-03-12, 07:00
Medlem
JayGatsbys avatar
Samtidigt så stämmer väl den gamla sanningen att Juventus inte är ett Europalag. Oavsett hur bra eller dåliga man varit så har man väldigt sällan presterat ute i Europa.

En mycket tråkig sanning som man gärna får göra något åt. Den kvalitén ska rimligtvis kunna göra sig bättre.

Men vinner de Europa League på sin egen hemmaplan så är det helt klart ett steg i rätt riktning.
Kanske göra en Chelsea (fast tvärtom) och vinna CL året efter man vunnit EL?
2014-03-12, 11:44
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Samtidigt så stämmer väl den gamla sanningen att Juventus inte är ett Europalag. Oavsett hur bra eller dåliga man varit så har man väldigt sällan presterat ute i Europa.

En mycket tråkig sanning som man gärna får göra något åt. Den kvalitén ska rimligtvis kunna göra sig bättre.

Men vinner de Europa League på sin egen hemmaplan så är det helt klart ett steg i rätt riktning.
Kanske göra en Chelsea (fast tvärtom) och vinna CL året efter man vunnit EL?
Jaså? Tre raka CL-finaler 1996-1998, sedan ytterligare en 2003. Man är också det enda lag i världen som vunnit samtliga internationella klubblagsturneringar: CL, Uefa-cupen, Cupvinnarcupen, klubblags-VM, Supercupen och Intertoto-cupen.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_UEFA_Plaque
2014-03-12, 12:47
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Av principskäl tycker jag Conte skulle rykt. Det funkar inte att misslyckas så kapitalt över sex matcher.

Kommer från Wenger dyrkaren.
2014-03-12, 13:08
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Kommer från Wenger dyrkaren.

Och det har med saken att göra?

Ofta kan ledningar kicka en manager som underpresterat grovt efter ett tiotal ligamatcher. Varför skulle det inte funka att göra samma sak i CL?

Det ska tilläggas att jag skrev "av principskäl". Beslutet i sig kanske inte vore rationellt försvarbart.
2014-03-12, 20:29
Medlem
Det skulle vara lika dumt av Juve att sparka Conte som det hade varit av Sverige att gå med i Euron. Vi snackar om en tränare som kommer lyckas vinna ligan tre gånger i rad med Juventus, senast det hände var väl på 30-talet om jag inte missminner mig. Han är en av de bästa tränarna Juve någonsin har haft.

Vilken klubb tror ni Prandelli kommer ta över? nu känns de Italienska lagen så stabila med sina tränare, kanske blir Inter eller Milan?
2014-03-12, 20:36
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Det skulle vara lika dumt av Juve att sparka Conte som det hade varit av Sverige att gå med i Euron. Vi snackar om en tränare som kommer lyckas vinna ligan tre gånger i rad med Juventus, senast det hände var väl på 30-talet om jag inte missminner mig. Han är en av de bästa tränarna Juve någonsin har haft.

Vilken klubb tror ni Prandelli kommer ta över? nu känns de Italienska lagen så stabila med sina tränare, kanske blir Inter eller Milan?

Du får ju se det i ett större perspektiv. En annan topptränare hade förmodligen också vunnit dessa tre ligatitlar (jobbet är snarare gjort av den sportsliga ledningen, än av Conte). Men en annan tränare, men bevisat bra resultat i Europa hade lyft laget mer i Europa, än vad som sänkt laget i det inhemska ligaspelet. Allt det här är fullt möjligt.

Conte är förövrigt taktiskt feg när han spelar Asamoah och Liechsteiner som yttrar mot FCK och Gala. Idiotiskt.
2014-03-12, 21:11
Medlem
Svårt att klandra Seedorf såklart. Ligan var körd då han tog över, och det är den minst lika mycket nu. Däremot var vägen till EL fortfarande öppen. Allt man behövde göra var att besegra Udinese på hemmaplan och sedan klara av Fiorentina över två matcher. Ingen omöjlig uppgift.

Man förlorade mot Udinese på San Siro med 1-2…

Och i CL var man det sista kvarvarande italienska laget, med en hyfsat gynnsam lottning. Gick sådär.

Dvs tre raka förluster i cuperna. Målskillnad 2-7.

Jag var och är kluven. Kanske borde man låtit Allegri spela färdigt cuperna för att sedan ge Seedorf en frisk start. Samtidigt så behövdes något göras. Men så här i eftertankens kranka blekhet så…

Och på tal om loser. Cellino köpte Leeds. De hade häng på att kvalplats till PL. Redan innan han blivit godkänd som ägare så betalade han av klubbens akuta skulder och löner till spelarna. Gick ut och sa att Leeds är en Ferrari medan Cagliari är en Fiat…

På de senaste fem matcherna har man tagit två poäng. De senaste två matcherna? 1-5 mot Bolton och 2-4 mot Reading. Båda matcherna på hemmaplan, i lördags och igår tisdag. Han känner sig förödmjukad, och har aldrig upplevt att Cagliari-spelarna betett sig på det viset…

Cagliari, som i sin tur hotades av nedflyttning, har på sina senaste tre matcher tagit fem poäng. Oavgjort borta mot Inter och Catania, och en seger hemma mot Udinese. Moral och stolthet.

Stivali brukar hylla Fiat…
Senast redigerad av Brille68 2014-03-12 kl. 21:14.
2014-03-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
...

Trapattoni!

Världens förmodligen mest framgångsrika tränare. Mellan 1976 och 1986 var han tränare i Juventus. Förutom sex Scudetti vann han UEFA-cupen, Cupvinnarcupen och Europacupen.

Utesluter naturligtvis inte att Conte kan göra samma resa. Men han har en jävla bit dit.

Och det går att jämföra. Trapattoni tog över Juventus då han var 37 år och hade före det varit en framgångsrik spelare.

Lippi snuddar vid Trapattoni, och även dit har såklart Conte en bra bit.

Men jag håller med. Finns ingen anledning att göra sig av med Conte. Men det är dags för Juventus att ta nästa steg. En EL-titel hade absolut kunnat vara det steget. Inte minst på hemmaplan.
2014-03-12, 23:24
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Och på tal om loser. Cellino köpte Leeds. De hade häng på att kvalplats till PL. Redan innan han blivit godkänd som ägare så betalade han av klubbens akuta skulder och löner till spelarna. Gick ut och sa att Leeds är en Ferrari medan Cagliari är en Fiat…

På de senaste fem matcherna har man tagit två poäng. De senaste två matcherna? 1-5 mot Bolton och 2-4 mot Reading. Båda matcherna på hemmaplan, i lördags och igår tisdag. Han känner sig förödmjukad, och har aldrig upplevt att Cagliari-spelarna betett sig på det viset…

Cagliari, som i sin tur hotades av nedflyttning, har på sina senaste tre matcher tagit fem poäng. Oavgjort borta mot Inter och Catania, och en seger hemma mot Udinese. Moral och stolthet.

Stivali brukar hylla Fiat…

Cellino kanske missade varningsskylten:
http://4vector.com/i/free-vector-speed-bump-sign-clip-art_109475_Speed_Bump_Sign_clip_art_hight.png

Eller så trodde han att den betyder tuttar...

Problemet med att ta över ett lag i Championship är ju att man måste upp i PL innan partyt kan börja. Det finns en del fartgupp i vägen innan man kan gasa på med PL-intäkter & toppmatcher. Bolton & Reading är ju två små men ändock kniviga fartgupp som gör åkturen mindre rolig:

http://www.youtube.com/watch?v=echg3-Hs3VU

Gäller att välja rätt bil....nämligen gamla hederliga 127an!

http://www.youtube.com/watch?v=Yq9dK5C-l_o
2014-03-13, 00:20
Medlem
qhz.s avatar
Milan är ute ur Champions League. Men det var väl väntat? Och vem bryr sig?

Inte jag i alla fall. Det är nu det riktiga europaspelet ställs på sin spets. EUROPA LEAGUE. Det är fan en Ferrari om något. I alla fall för en finsmakare.

Jag har sagt det förut. Trist att Juventus och Fiorentina ställs mot varandra redan nu. Jag vill ju ha kvar båda lagen så långt in i turneringen som möjligt. Tror dock Juventus kommer visa att man, liksom i ligan, är ett par snäpp bättre än Fiorentina och ta sig vidare.

Man kan fan spekulera hur mycket som helst angående huruvida det satsas på EL av dom italienska lagen eller inte. Men det vore dumt att tro att Juventus efter sitt usla uttåg ur Champions League inte är sugna på en final på hemmaplan. Ligan har man redan sprungit hem och i Coppa Italia blev Roma för svåra, så klart. Conte vill nog ha Europa League-titeln på allvar nu, det är jag övertygad om.

Napoli kommer få det desto svårare att krångla sig vidare mot Porto. Man måste höja sig bra mycket jämfört med insatsen mot Swansea för att ha en ärlig chans att avancera. Samtidigt kan vi Benitez och hans cup-facit. Han har bevisat att han kan det där med just cuper.

Blir hur som helst en spännande morgondag där fokuset för min del självklart kommer ligga på Juves match mot Fiorentina.

*

Och apropå ligan så blir man inte klok på Roma. Nu har man spelat bort sig från Scudetto-striden helt o hållet och den lilla chans som fanns är som bortblåst. Självklart ska man förlora mot Napoli också och släppa dom närmare sig i kampen om den där andra platsen. Det kommer bli ett stenhårt race in i det sista om den.

Just nu skulle jag dock säga att det är en liten fördel Napoli. Roma har en Totti som aldrig verkar vilja komma tillbaka och en Strootman som gått sönder. Det gäller för Garcia att hitta tillbaka och få igång det maskineri som Roma stundtals varit den här säsongen. I höstas slog man Inter med 0-3 på bortaplan, nu spelar man 0-0 mot dom på hemmaplan. Jag är medveten om de olika förutsättningarna mellan matcherna men hävdar med bestämdhet att det är långt ifrån samma Roma nu som i höstas. Det oroar mig.

Men det är bara att tugga på. Varför inte börja mot Udinese på måndag?!?
2014-03-13, 00:38
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Du får ju se det i ett större perspektiv. En annan topptränare hade förmodligen också vunnit dessa tre ligatitlar (jobbet är snarare gjort av den sportsliga ledningen, än av Conte). Men en annan tränare, men bevisat bra resultat i Europa hade lyft laget mer i Europa, än vad som sänkt laget i det inhemska ligaspelet. Allt det här är fullt möjligt.

Conte är förövrigt taktiskt feg när han spelar Asamoah och Liechsteiner som yttrar mot FCK och Gala. Idiotiskt.

Är du dum på riktigt? Eller är du ett stort troll? Du menar alltså att de två, kanske tre, ligatitlarna inte har med Conte att göra, utan mest ledningen? Samma ledning under Del Neri alltså. Då Juventus kom sjua. Samma ledning som värvade Martinez (för 12 miljoner euro!). Conte kom året efter och alla värvningar som kom då gick gick i stort sätt genom honom. Vidal, Lichtsteiner, Pirlo, Vucinic. Den ENDA spelaren som anlände till Juventus utan Contes ja var Zeigler. Jag håller med om att Marotta och Paratici har gjort ett grymt jobb. Men att inte tro Conte har haft ett finger i alla värvningen är bara dumt.

Vilken tränare just DÅ skulle Juventus tagit in om jag får fråga? Vilken tränare skulle kunnat göra bättre jobb än Conte? Conte som nästa slår alla rekord som finns i Serie A.

Sen lyser det ju igenom att du inte följer Juventus noga. Man är inte feg om man kör Asamoah och Lischsteiner på kanterna. I så fall har Conte varit feg i två år nu. Men du kanske tycker Peluso och Padoin är bättre? Eller kanske en Isla som inte sett solljus på sedan knäskadan.

Juventus har varit i CL två gånger med Conte. Förra året gick det ganska bra eller hur? Med ett lag som knappt hade spets. I år var det fiasko but still. Det var inte stora marginaler. Wiland var helt magisk i Danmark, Chiellinis röda kort på ballerinan Ronaldo, Potatisåkern i Turkiet. Skulle man spelat fotboll på en fotbollsplan i Turkiet kanske det skulle låtit annorlunda nu. Att ens UEFA tillät att spela matchen är en gåta.
Senast redigerad av Saandro 2014-03-13 kl. 00:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in