2014-03-12, 17:05
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mum
Hahaha, ja det stämmer ju!
Inte fasen vet jag hur/om de tänker eller fungerar.
Jag TROR också att de är inblandade djupare än de vill ge sken av. Men jag tycker inte att man kan dömas för någonting som andra tror eller "vet", jag tycker att man måste ha några bevis. O enligt vad jag har läst i FUP o i domen så har de ingenting på åtminstone DB, bortsett från att han befunnit sig i Thättan.

Det fetade håller jag fullkomligt med om! Inte heller tror jag att du har en aning om hur de tänker/fungerar

Indicier har fällt folk förr dock.
Citera
2014-03-12, 17:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap

Jag tror som rätten. DB ljuger som häst travar. Därför ändrar han sig.
10,1l. Precis vad som får plats i en 10l. dunk...
Rätten påstår inte att DB ljuger som en häst travar. Den konstaterar att någon måste ha hjälpt AJ med kroppen, men motiverar inte varför DB:s historia inte är sann. Det finns större bevisning för att FH hjälpt AJ än DB, skoavtryck och armband. Bilen kan, precis som DB säger, ha blivit stulen. Domstolen väljer omotiverat att hantera DB och FH i klump.

Att det blev just 10,1 l bensin kan bero på att DB bad FH tanka 10 l, och denne löd så exakt som möjligt.
Citera
2014-03-12, 17:24
Medlem
John-Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Rätten påstår inte att DB ljuger som en häst travar. Den konstaterar att någon måste ha hjälpt AJ med kroppen, men motiverar inte varför DB:s historia inte är sann. Det finns större bevisning för att FH hjälpt AJ än DB, skoavtryck och armband. Bilen kan, precis som DB säger, ha blivit stulen. Domstolen väljer omotiverat att hantera DB och FH i klump.

Att det blev just 10,1 l bensin kan bero på att DB bad FH tanka 10 l, och denne löd så exakt som möjligt.
Jag är inte på något vis någon juridisk expert, och undrar följande... Är en persons kriminella historia en faktor när man gör bedömningen om sanningshalten i en berättelse?
Citera
2014-03-12, 17:54
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Ur FUP:

Citat:
De anlände dit [Tre Älgar] ca kl. 01.00-02.00. DB kom inte riktigt ihåg när de kom tillbaka men när de kom hem tittade de på en film som gick på tv, Mississippi brinner. Det var DB, FH och han som körde motorcykeln som tittade på filmen tillsammans. Kompisen gick och lade sig i husvagnen som står på utsidan. DB har den som gäststuga. Kompisen gick och lade sig innan DB och FH. DB och FH satt uppe och pratade och tittade klart på filmen. DB tog en grogg och då ville han inte köra hem FH eftersom han druckit. FH sov över inne i bostadshuset.

Filmen gick 01:15-04:15. Om vi antar att AJ mördat Id* och fått hjälp av FH men inte DB så måste AJ och FH alltså ha anlänt till Trollhättan runt 04:45 om vi antar att DB somnat absolut direkt efter filmen. Kroppen skulle i så fall ha baxats ut efter solens uppgång och vid en tid när folk börjar röra sig ute med hundar osv. Är det rimligt? Lägg dessutom till att det bara inte är att åka fram till brottsplatsen och gå upp i lägenheten. Man måste också spana lite försiktigt en stund efter polisen osv och väl i lägenheten är det inte bara att stövla in utan man måste lägga ned lite tid på att packa kroppen, kontrollera att kusten är klar att gå ut osv. Det blir rejält tight med tid.

TV-tittandet tillsammans utgör kanske motivet till att DB och FH hanterats i klump plus att de inte minns var de träffade AJ, plus att deras telefoner stängdes av vid samma tidpunkt kort efter mordet, den ena av gammal vana och den andra eftersom batteriet råkade ta slut då. Sedan kan de inte riktig förklara vad de gjorde i Trollhättan så länge innan de kom till macken och än mindre kan de förklara om AJ var före eller efter bilen och om han kom före eller efter dem till Tre Älgar. Det kanske är sådana indicier som fått rätten att betrakta dem i klump.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2014-03-12 kl. 18:03.
Citera
2014-03-12, 18:05
Bannlyst
Citat:

Jo.
TR går på åklagarens gärningsbeskrivning och inte på MTs historia gällande tankningen i domen.
Bensinen köptes och användes för att bränna Volvon skriver TR.

Alltså anser TR att DB ljuger om syftet med tankningen och då är det inte omotiverat att DB/FH döms i samförstånd, det räcker med att EN bevisas ljuga för att båda åker dit.

Det finns fler gemensamma lögner, tex vilken väg man körde in i området där vittnen talar mot.
Citera
2014-03-12, 18:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Ur FUP:

Filmen gick 01:15-04:15. Om vi antar att AJ mördat Id* och fått hjälp av FH men inte DB så måste AJ och FH alltså ha anlänt till Trollhättan runt 04:45 om vi antar att DB somnat absolut direkt efter filmen. Kroppen skulle i så fall ha baxats ut efter solens uppgång och vid en tid när folk börjar röra sig ute med hundar osv. Är det rimligt? Lägg dessutom till att det bara inte är att åka fram till brottsplatsen och gå upp i lägenheten. Man måste också spana lite försiktigt en stund efter polisen osv och väl i lägenheten är det inte bara att stövla in utan man måste lägga ned lite tid på att packa kroppen, kontrollera att kusten är klar att gå ut osv. Det blir rejält tight med tid.

TV-tittandet tillsammans utgör kanske motivet till att DB och FH hanterats i klump plus att de inte minns var de träffade AJ, plus att deras telefoner stängdes av vid samma tidpunkt kort efter mordet, den ena av gammal vana och den andra eftersom batteriet råkade ta slut då. Sedan kan de inte riktig förklara vad de gjorde i Trollhättan så länge innan de kom till macken och än mindre kan de förklara om AJ var före eller efter bilen och om han kom före eller efter dem till Tre Älgar. Det kanske är sådana indicier som fått rätten att betrakta dem i klump.
På sid 648 säger ett vittne att han inte såg blod i hissen kl 6:00-6:30. På sid 611 och 612 säger två vittnen att de såg blod kl 8:30. Det talar för att kroppen fördes ut efter kl 6.
Citera
2014-03-12, 18:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jo.
TR går på åklagarens gärningsbeskrivning och inte på MTs historia gällande tankningen i domen.

Alltså anser TR att DB ljuger om syftet med tankningen och då är det inte omotiverat att DB/FH döms i samförstånd, det räcker med att EN bevisas ljuga för att båda åker dit.

Det finns fler gemensamma lögner, tex vilken väg man körde in i området där vittnen talar mot.
Domstolen motiverar inte varför den tror bensinköpet var avsett för att bränna upp bilen. Den visar inte på något samförstånd DB/FH.
Citera
2014-03-12, 18:36
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
På sid 648 säger ett vittne att han inte såg blod i hissen kl 6:00-6:30. På sid 611 och 612 säger två vittnen att de såg blod kl 8:30. Det talar för att kroppen fördes ut efter kl 6.

Du kanske skall läsa vad exakt samma vittne säger på sidan 650*

Men oavsett vad han än säger så är icke-iakttagelser är alltid mycket svagare än iakttagelser.

* För er som inte har FUP:
Citat:
Han har dock efteråt kommit fram till att han registrerade tre-fyra
bloddroppar på golvet framför hissen, i bottenplanet. Den största bloddroppen var cirka 1 cm
i omkrets. Han upplevde att dropparna var intorkade, för han drog skon med skon över blodet
när han väntade på hissen. För övrigt har han inget att tillägga.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2014-03-12 kl. 18:40.
Citera
2014-03-12, 18:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du kanske skall läsa vad exakt samma vittne säger på sidan 650

Men oavsett vad han än säger så är icke-iakttagelser är alltid mycket svagare än iakttagelser.
Jag har läst och jag vet att icke-iaktagelser är svaga. Därför skrev jag "talar för". Men det är rimligt att kroppen fördes ut efter kl 6.
Citera
2014-03-12, 18:45
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Jag har läst och jag vet att icke-iaktagelser är svaga. Därför skrev jag "talar för". Men det är rimligt att kroppen fördes ut efter kl 6.

OK Så vad har du då för belägg för att kroppen skulle förts ut efter klockan 6.? Vilka tekniska bevis eller vittnesmål stödjer det eller är det en härledd slutsats baserat på något annat? Tidningsbudet uppger ju att blodet var torkat när han kom. Det är ju en iakttagelse som strider mot din hypotes.

Som jag ser det finns det belägg för att kroppen förts ut ur lägenheten någon gång mellan 00:40 och 05:30 (baserat på att blodet var torkat). Allt annat saknas det belägg för och alla snävare tidsangivelser blir härledda ur någon annan omständighet.
Citera
2014-03-12, 18:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
OK Så vad har du då för belägg för att kroppen skulle förts ut efter klockan 6.? Vilka tekniska bevis eller vittnesmål stödjer det eller är det en härledd slutsats baserat på något annat? Tidningsbudet uppger ju att blodet var torkat när han kom. Det är ju en iakttagelse som strider mot din hypotes.

Som jag ser det finns det belägg för att kroppen förts ut ur lägenheten någon gång mellan 00:40 och 05:30 (baserat på att blodet var torkat). Allt annat saknas det belägg för och alla snävare tidsangivelser blir härledda ur någon annan omständighet.
Dropparna kan ha kommit från AJ första gången han lämnade lägenheten.
Citera
2014-03-12, 19:07
Medlem
Citat:
Jo.

klart han ljuger! den som har den minsta uppfattning om bilar vet ju att det är ca 7 l kvar när lampan börjar lysa. då kan man åka ganska så långt. så varför skulle FH då behöva tanka DBs bil? men eftersom du diskuterar med en person som endast verkar va ute efter att få så många trådinlägg som möjligt. så biter man bara i sten..
Senast redigerad av soisju 2014-03-12 kl. 19:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in