2014-03-11, 18:03
Medlem
sigurts avatar
Jag kommer få nya aktier pga en avknoppning.

1 aktie ger rätt till 1 ny akite.

Min undrar är vad jag kommer ha för gav på de nya aktierna? 0kr?
2014-03-12, 10:34
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Hejsan!

Är relativt ny på det här med aktiehandel och har en fråga:

Jag har ett ISK på Avanza där jag köper aktier/fonder för långsiktigt sparande, alltså 5+ år.
Tänkte prova med lite swing trading vid sidan om med mindre summor (runt 5k) för att se om det är något som passar mig. Min fråga är: kan jag starta upp ett ISK vid sidan av för detta ändamål (för bättre överblick) eller är det dumt, kostar det mig något extra skattemässigt eller så?

Hej!

Om du delar upp ditt sparande i ett eller flera ISK har ingen skattemässig effekt då skatten beräknas på respektive kontos värde oberoende av hur många konton du har. Att ha 10 000 kr på ett ISK ger därmed samma skatteberäkning som att ha 1000 kr på 10 olika ISK, allt annat lika.

Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Jag kommer få nya aktier pga en avknoppning.

1 aktie ger rätt till 1 ny akite.

Min undrar är vad jag kommer ha för gav på de nya aktierna? 0kr?

Jag kan bara tala för oss på Avanza, men i svenska värdepapper lägger vi in anskaffningsvärdet så fort Skatteverket har kommit med en rekommendation för vad det ska ligga på. Du behöver med andra ord inte kontakta oss eller lägga in det på hemsidan, utan vi ordnar det automatiskt.

Ha en trevlig dag!

/Kristoffer, Avanza Bank
2014-03-12, 13:39
Medlem
Må vara en dum fråga, men jag vill verkligen veta. Tänkte söka tekniskt basår på LiU till hösten, behöver jag ha läst Fysik A?

"Grundläggande behörighet
samt

Områdesbehörighet 7 (Fysik A och Matematik B). Dispens ges för Fy A. eller

Områdesbehörighet A7 (Fysik 1b1 eller Fysik 1a, Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c). Dispens ges för Fysik 1b1 och Fysik 1a.

Sökande som uppfyller områdesbehörighet 8 eller A8 är inte behöriga till Basåret."
2014-03-12, 13:55
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vooby1
Må vara en dum fråga, men jag vill verkligen veta. Tänkte söka tekniskt basår på LiU till hösten, behöver jag ha läst Fysik A?

"Grundläggande behörighet
samt

Områdesbehörighet 7 (Fysik A och Matematik B). Dispens ges för Fy A. eller

Områdesbehörighet A7 (Fysik 1b1 eller Fysik 1a, Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c). Dispens ges för Fysik 1b1 och Fysik 1a.

Sökande som uppfyller områdesbehörighet 8 eller A8 är inte behöriga till Basåret."
Nej, det behöver du inte. Officiellt krävs områdesbehörighet 7 eller A7, men LiU ger dispens för fysik A, fysik 1b1 och fysik 1a.
2014-03-12, 19:44
Medlem
sigurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
.

Jag kan bara tala för oss på Avanza, men i svenska värdepapper lägger vi in anskaffningsvärdet så fort Skatteverket har kommit med en rekommendation för vad det ska ligga på. Du behöver med andra ord inte kontakta oss eller lägga in det på hemsidan, utan vi ordnar det automatiskt.

Ha en trevlig dag!

/Kristoffer, Avanza Bank

Hur får skatteverket fram ett anskaffningsvärde?
Eftersom det ligger i ett ISK konto spelar det ingen roll om anskaffningsvärdet är högt eller lågt vid en eventuell försäljning.

Men kan det vara så att anskaffningsvärdet blir 0kr?
2014-03-13, 09:31
Medlem
Jag pluggade en högskolekurs på 7,5p våren 2012 (fråga mig inte varför, medans jag va föräldraledig) och fick studiebidrag, kuggade sen kursen. Nu ska jag studera i höst på högskola eller yrkeshögskola. Vad jag förstår måste jag då plugga 7,5p innan jag kan få CSN iom att jag kuggade? Stämmer? Exakt hur lång tid är 7,5p när man pluggar heltid? Och blir jag utan både lån och bidrag denna tid? Jag har frågat CSN men får liksom inget svar dom säger bara att det märker jag när jag söker CSN sen men jag måste ju planera mitt liv och se till att jag har inkomst till räkningarna varje månad. Någon som har koll på hur det funkar?
2014-03-13, 10:04
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Hur får skatteverket fram ett anskaffningsvärde?
Eftersom det ligger i ett ISK konto spelar det ingen roll om anskaffningsvärdet är högt eller lågt vid en eventuell försäljning.

Men kan det vara så att anskaffningsvärdet blir 0kr?

Hej!

Vid en avknoppning av exempelvis ett dotterbolag gör skatteverket en bedömning av hur stor del (i procent) av moderbolagets anskaffningsvärde som ska tillföras det avknoppade bolaget. Jag kan inte svara på exakt hur de kommer fram till en siffra, men det avknoppade bolagets värde bör ställas i relation till det tidigare moderbolaget.

Ett exempel på en stor utdelning var när CDON Group delades ut till aktieägarna i MTG. Här kan du läsa mer om just det fallet och hur skatteverket bedömde anskaffningsvärdet för CDON Group.

Eftersom du äger aktierna i ett ISK spelar det, som du säger, ingen roll för din egen del. För kunder som äger utdelade aktier i vanliga depåer spelar det däremot roll då anskaffningsvärdet påverkar vinsten, som i sin tur påverkar skatten.

Jag skulle bli mycket förvånad om skatteverket anger att anskaffningsvärdet för ett utdelat bolag ska vara 0.

/Kristoffer, Avanza Bank
Senast redigerad av AvanzaBank 2014-03-13 kl. 10:06.
2014-03-13, 15:12
Medlem
Betalas courtage även för affärer som inte går igenom?

Låt oss säga att jag bjuder 1kr under vad kursen som lägst säljs för?
2014-03-13, 15:14
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejego
Betalas courtage även för affärer som inte går igenom?

Låt oss säga att jag bjuder 1kr under vad kursen som lägst säljs för?

Hej!

Nej, vi tar inte ut courtage för order, utan endast för avslut (affär som går igenom). Du kan lägga hur många order du vill under en dag, men så länge ingen går igenom kommer vi inte att ta ut något courtage.

/Kristoffer, Avanza Bank
2014-03-13, 15:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkoholic
Jag pluggade en högskolekurs på 7,5p våren 2012 (fråga mig inte varför, medans jag va föräldraledig) och fick studiebidrag, kuggade sen kursen. Nu ska jag studera i höst på högskola eller yrkeshögskola. Vad jag förstår måste jag då plugga 7,5p innan jag kan få CSN iom att jag kuggade? Stämmer?
Nej. Du måste klara av 75 % (eller 62,5 % om det var första gången du fick studiemedel) av 7,5 hp. Du måste med andra ord klara av 5,6 (75 % avrundat nedåt) eller 4,6 hp (62,5 % avrundat nedåt).

Citat:
Exakt hur lång tid är 7,5p när man pluggar heltid?
En veckas heltidsstudier motsvarar 1,5 hp.

Citat:
Och blir jag utan både lån och bidrag denna tid? Jag har frågat CSN men får liksom inget svar dom säger bara att det märker jag när jag söker CSN sen men jag måste ju planera mitt liv och se till att jag har inkomst till räkningarna varje månad. Någon som har koll på hur det funkar?
Ja, du blir utan bidrag & ev. lån om du inte får varken bidrag eller ev. lån.
2014-03-13, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Nej, vi tar inte ut courtage för order, utan endast för avslut (affär som går igenom). Du kan lägga hur många order du vill under en dag, men så länge ingen går igenom kommer vi inte att ta ut något courtage.

/Kristoffer, Avanza Bank

Detta är vad jag kallar kundtjänst! Tack!
2014-03-13, 16:03
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkoholic
Jag pluggade en högskolekurs på 7,5p våren 2012 (fråga mig inte varför, medans jag va föräldraledig) och fick studiebidrag, kuggade sen kursen. Nu ska jag studera i höst på högskola eller yrkeshögskola. Vad jag förstår måste jag då plugga 7,5p innan jag kan få CSN iom att jag kuggade? Stämmer? Exakt hur lång tid är 7,5p när man pluggar heltid? Och blir jag utan både lån och bidrag denna tid? Jag har frågat CSN men får liksom inget svar dom säger bara att det märker jag när jag söker CSN sen men jag måste ju planera mitt liv och se till att jag har inkomst till räkningarna varje månad. Någon som har koll på hur det funkar?

Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nej. Du måste klara av 75 % (eller 62,5 % om det var första gången du fick studiemedel) av 7,5 hp. Du måste med andra ord klara av 5,6 (75 % avrundat nedåt) eller 4,6 hp (62,5 % avrundat nedåt).

En veckas heltidsstudier motsvarar 1,5 hp.

Ja, du blir utan bidrag & ev. lån om du inte får varken bidrag eller ev. lån.
Det enklaste (speciellt för dig) är att söka någon enkel 7.5 hp sommarkurs. Sommaransökningen är öppen i någon dag till, men sök nu direkt så kommer du ihåg det. Och då kan du få studiemedel direkt i höst.

För som U-Fig sagt så måste du klara poäng innan du kan få mer studiemedel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in