Citat:
Ursprungligen postat av
HerrSvett
Vilken jävla karl jag då uppenbarligen är. Mina tåjärn har nötts ner (alltså försvunnit) på bara några månader. Finns det någon extremare lösning? Finns dubbla järn, granit eller titan? Vad gör man? kan inte lägga på nya varannan månad på alla skor. Och jag kan verkligen inte ändra hur jag går!
Och jag som trodde mig vara ensam om höjdhoppsavstamp vid varje steg - alltid någon tröst att se att man har en olycksbroder. Hur är det då med gummisulor? Det hårdaste materialet är inte alltid det med bäst
tribologiska egenskaper i den givna situationen, och det finns många typer av gummi att ta till.
På det stora hela tror jag dock inte det finns någon lösning bortom annorlunda gång eller val av underlag. Fler röda mattor och färre grustag alternativt gångomskolning, alltså. Jag ratar sedan länge ispikade tåjärn, efter min skomakares grafiska beskrivning på hur dessa riskerar förstöra randsömmen och därmed skorna, särskilt för den som vid varje steg hamrar i med stor kraft (något som vi alltså är överens om om är ett tecken på viril manlighet), men har motsvarande problem med gummi och förstås läder, och min metod har varit att låta tillräckligt många skor trampa utomhus samt att aktivt välja skor efter förmodat underlag. (Det förstnämnda ger förstås endast skillnad i kalendertid mellan bytena, men att slippa gå med samma par till skomakaren i tid och otid känns ändå bra.)
Du får kanske helt enkelt cykla oftare till jobbet.
//TLM