2014-03-10, 19:43
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chydenius
När ni är hemma antar jag att ni hela tiden har skor på er? Jag har själv funderat på att köpa ett par sammetstofflor att bära till kavajer hemma, vad tycker ni om det?

Jag tar alltid av mig mina skor när jag är hemma. Känns onödigt att gå runt i skor inomhus hemma hos mig själv såvida det inte är någon fest eller dylikt.

Sammetstofflor är väl trevligt? Har själv ett par Church's Sovereign
Citera
2014-03-10, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sockarring
Jag tänkte höra om ni sko"fascister" har tips på nån bra budgetsko i klassisk modell. Med budget menar jag under 1500 kr, gärna billigare än så.

Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
Stående tipset för en sådan summa brukar vara Herring Reading.

Med rabattkod HSAB (inkluderade skoblock) är Reading inte något jättedåligt alternativ, men kan du sträcka dig till att exkludera frakt i priset är till exempel Meermin och pediwears egna skor (som reas nu) betydligt trevligare. Till exempel

http://www.pediwear.co.uk/pediwear-collection/products/4958.php
eller för fler alternativ http://www.pediwear.co.uk/footwear/pediwear-collection/all/ (skulle endast satsa på de skor som kostar 149.50 nu)

Meemins leveranstider är ju tyvärr bedrövliga, beställde ett par för mer än en månad sedan och har inte hört något sedan dess. Har både ett par Herring Reading och ett par av pediwears (pandeen brown) och det är absolut värt några hundringar extra att köpa ett par av pediwear istället.
Citera
2014-03-10, 19:50
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Jag tänkte höra om ni sko"fascister" har tips på nån bra budgetsko i klassisk modell. Med budget menar jag under 1500 kr, gärna billigare än så.

Om du har möjligheten kan jag rekommendera dig att spara ytterliga ca 500 kr och investera i någon av Herring classic-linjen. T.ex Lambeth, Hampstead, Belgravia eller varför inte Richmond ?
Citera
2014-03-10, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Om du har möjligheten kan jag rekommendera dig att spara ytterliga ca 500 kr och investera i någon av Herring classic-linjen. T.ex Lambeth, Hampstead, Belgravia eller varför inte Richmond ?

Herrings sortiment ser ju kalasfint ut, bra priser med.

Jag håller på med en extrem budget just nu (Betalar av huslånet i en rent sjuk takt), har 1500 kvar på "skokontot". ;-)
Citera
2014-03-10, 19:59
Medlem
Chydeniuss avatar
Citat:
Jag tar alltid av mig mina skor när jag är hemma. Känns onödigt att gå runt i skor inomhus hemma hos mig själv såvida det inte är någon fest eller dylikt.

Sammetstofflor är väl trevligt? Har själv ett par Church's Sovereign

Jag tar också av mig skorna, men skulle egentligen föredra att hålla dem på. Church's Sovereign låter bra, när använder du dessa? Jag är osäker på om enfärgade är att föredra framför sådana med figurativt motiv, kanske en sober, buteljgrön variant.
Citera
2014-03-10, 21:38
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chydenius
Jag tar också av mig skorna, men skulle egentligen föredra att hålla dem på. Church's Sovereign låter bra, när använder du dessa? Jag är osäker på om enfärgade är att föredra framför sådana med figurativt motiv, kanske en sober, buteljgrön variant.

Varför har du inte på dig skor inomhus om du vill, du är väl herre i ditt eget hus?

Jag har den med krona på. Jag använder de egentligen inte alls.. Bara när jag går ner till tvättstugan och/eller ska köpa pizza på hörnet.
Citera
2014-03-10, 21:55
Medlem
Spodes avatar
Insåg nu att jag precis ljög lite tidigare. Då det tenderar att bli riktigt kallt på golven i min lägenhet så använder jag ibland skor inomhus även när jag är ensam. Detta är dock bara ett par gamla slitna loafers från något märke som troligen inte bör nämnas i den här tråden.
Citera
2014-03-10, 22:19
Medlem
HerrSvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Failminen
Det ser som om du, precis som jag, har ett steg fyllt av framåtanda och maskulinitet.

Jag förebygger problemet genom att installera tåjärn av stål så tidigt som möjligt. Någon gång skall jag även testa gummimotsvarigeheten som bleu tipsade om.

Vilken jävla karl jag då uppenbarligen är. Mina tåjärn har nötts ner (alltså försvunnit) på bara några månader. Finns det någon extremare lösning? Finns dubbla järn, granit eller titan? Vad gör man? kan inte lägga på nya varannan månad på alla skor. Och jag kan verkligen inte ändra hur jag går!
Citera
2014-03-11, 08:08
Medlem
Chydeniuss avatar
Citat:
Varför har du inte på dig skor inomhus om du vill, du är väl herre i ditt eget hus?

Jag har den med krona på. Jag använder de egentligen inte alls.. Bara när jag går ner till tvättstugan och/eller ska köpa pizza på hörnet.

Det blir så smutsigt, jag bor ute på landet. Inom en inte allt för avlägsen framtid kommer jag i vilket fall som helst att köpa ett par tofflor att ha på mig hemma. Behöver man alternera sina tofflor, som man ska göra med skor, eller kan man ha samma par varje dag?
Citera
2014-03-11, 10:07
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvett
Vilken jävla karl jag då uppenbarligen är. Mina tåjärn har nötts ner (alltså försvunnit) på bara några månader. Finns det någon extremare lösning? Finns dubbla järn, granit eller titan? Vad gör man? kan inte lägga på nya varannan månad på alla skor. Och jag kan verkligen inte ändra hur jag går!

Även jag sliter rätt hårt på tårna, vilket givetvis även det beror på min starka strävan att komma framåt, både i livet och på trottoaren...

Testade tidigare tåjärn av järn (eftersom det tydligen enligt folk i tråden finns tåjärn av gummi ) men gillade inte riktigt dem. De sattes dit mycket bra och med jämn kant, men det kändes ändå inte helt hundra att gå med dem inomhus och inte minst kändes det som att gå runt med skruvdobbar på skorna (vilket alla som spelat fotboll med aluminiumdobbar på en lite för hård plan vet gör rätt ont efter ett tag), och tårna blev rätt ömma efter en heldag i dessa skor.
Citera
2014-03-11, 10:09
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvett

Och jag som trodde mig vara ensam om höjdhoppsavstamp vid varje steg - alltid någon tröst att se att man har en olycksbroder. Hur är det då med gummisulor? Det hårdaste materialet är inte alltid det med bäst tribologiska egenskaper i den givna situationen, och det finns många typer av gummi att ta till.

På det stora hela tror jag dock inte det finns någon lösning bortom annorlunda gång eller val av underlag. Fler röda mattor och färre grustag alternativt gångomskolning, alltså. Jag ratar sedan länge ispikade tåjärn, efter min skomakares grafiska beskrivning på hur dessa riskerar förstöra randsömmen och därmed skorna, särskilt för den som vid varje steg hamrar i med stor kraft (något som vi alltså är överens om om är ett tecken på viril manlighet), men har motsvarande problem med gummi och förstås läder, och min metod har varit att låta tillräckligt många skor trampa utomhus samt att aktivt välja skor efter förmodat underlag. (Det förstnämnda ger förstås endast skillnad i kalendertid mellan bytena, men att slippa gå med samma par till skomakaren i tid och otid känns ändå bra.)

Du får kanske helt enkelt cykla oftare till jobbet.

//TLM
Citera
2014-03-11, 16:04
Avslutad
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
Stående tipset för en sådan summa brukar vara Herring Reading.

Någon svensk "fysisk" butik att rekommendera då man gärna vill pröva skorna?
Tänkte också på skor i prisklass 1500-2000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in