2014-03-10, 19:09
Medlem
Hur allvarligt kan det vara om ett hus är "angripet" av råttor? Enligt en granne som sett en är de "stora som skator".

Huset är inte speciellt gammalt, byggt med torpargrund på 90-talet. Inga spår av råttorna i själva huset, men något har ätit på pappen till isoleringen på vinden. Inga konstiga lukter eller spillning kunde dock hittas varken i krypgrunden eller på vinden.

De nuvarande ägarna har en fet katt.

Hur stora skador kan man förvänta sig? På mäklaren lät det som att detta är ett hus man inte ens vill ta i med tång. Han gick och rös under hela visningen och visade att han inte ville vara där.

Är det kanske ett trick för att kunna sälja det billigt till en kompis? Säljarens försäkring täcker en sanering, men ev. skador ska köparen stå för genom en friskrivningsklausul.
Citera
2014-03-10, 19:18
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Om det inte är några skador på elledningar och det inte syns någon spillning skulle jag inte tro att problemet är särskilt allvarligt.

Och om ni nu flyttar in efter att en besiktningsman kollat igenom huset så är det ju ganska lätt att bara ställa ut några humana fällor lite här och där, sådana där som gör att man kan släppa ut råttorna någon annanstans.

Själv skulle jag mata råttorna med chokladpraliner tills de blev så mätta att de inte ens orkar tänka på att gnaga på något annat.
Citera
2014-03-10, 19:48
Medlem
lukashs avatar
Är att ta på största allvar. Ring Anticimex direkt. Vi fick göra en renovering om 300k p.g.a. råttor och inte några söndriga kablar och så. Dock för att åtgärda att de ej kunna ta in sig i bostaden mera. Så man får vara preventiv och stoppa in hela åtgärdsbatteriet innan det är för sent. Råttor avlar fram >50 ungar år. Så ser ni en-två råttor nu idag kan ni själva räkna ut resten.
Citera
2014-03-10, 20:02
Medlem
Vi har inte sett någon råtta i huset, ingen annan har sett någon råtta i huset. En granne har sett en råtta i ett fågelbord vid huset.

Isoleringen på vinden är kass (sönderäten) och det finns stora grävda hål i gruset under grundmuren till torpargrunden.

Citat:
Vi fick göra en renovering om 300k p.g.a. råttor och inte några söndriga kablar och så. Dock för att åtgärda att de ej kunna ta in sig i bostaden mera.

Vad fick ni göra för att förhindra att råttorna tog sig in i bostaden?

Jag föreställer mig att all isolering i väggarna är sönderäten, så att man får ta ner gipset och byta ut glasullen, plasta om och sätta tillbaka gipsen och likadant på vinden. Sen får man gå igenom och se till att det inte finns några springor varken på taket eller underifrån.
Men förmodligen har de inte tagit sig in i själva huset utan kommit in via väggen, tegelfasad, precis likadan som i filmen: http://www.youtube.com/watch?v=8bt9Ukw1iB0
Senast redigerad av Fisalisan 2014-03-10 kl. 20:09.
Citera
2014-03-10, 20:49
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fisalisan
Vi har inte sett någon råtta i huset, ingen annan har sett någon råtta i huset. En granne har sett en råtta i ett fågelbord vid huset.

Isoleringen på vinden är kass (sönderäten) och det finns stora grävda hål i gruset under grundmuren till torpargrunden.

Jag föreställer mig att all isolering i väggarna är sönderäten, så att man får ta ner gipset och byta ut glasullen, plasta om och sätta tillbaka gipsen och likadant på vinden. Sen får man gå igenom och se till att det inte finns några springor varken på taket eller underifrån.
Men förmodligen har de inte tagit sig in i själva huset utan kommit in via väggen, tegelfasad, precis likadan som i filmen: http://www.youtube.com/watch?v=8bt9Ukw1iB0
Ja, exakt samma sak. + gjuta fast hålen där de tagit in och sanera bort all piss och skit i golvet. Ser man en råtta är det ju bara att räkna, 1+1 ger en population på några hundra individer på ett år.
Citera
2014-03-10, 20:58
Medlem
Lite rabatt på utgångspriset borde man alltså kunna vänta sig..

Men vad kan råttorna mer ha ställt till med? Kan de ha kommit in i bjälklaget, där var inte några synliga hål och varje "cell" är väl separerad av 45x170 brädor som de inte lär kunna äta sig igenom.
Senast redigerad av Fisalisan 2014-03-10 kl. 21:32.
Citera
2014-03-10, 21:39
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fisalisan
Lite rabatt på utgångspriset borde man alltså kunna vänta sig..

Men vad kan råttorna mer ha ställt till med? Kan de ha kommit in i bjälklaget, där var inte några synliga hål och varje "cell" är väl separerad av 45x170 brädor som de inte lär kunna äta sig igenom.
Råttorna äter sig igenom bjälklaget. De hade gjort så hos oss, så i 300k fanns även byte av bjälklaget. De hade sin egen lilla Highway One mellan tre rum t.v. detta. Jag hade aldrig i hela helvetet köpt något där jag har kunskap om att råttorna har varit och gnagat. Kan säga att de tog sig in i huset från första början p.g.a. ofullständigt bytta stamma (nya stammar men gamla lämnades kvar). En (!) råtta sågs i oktober i,december uppdagades allt detta hos oss. Det läste ju sig till det bättre, men det finns ingen jävla försäkring som täcker råttor då idioter tror att skadedjur är råttor. Det är fel, råttor är ohyra och med det täcks de ej in i vad skadedjursförkring täcker.
Citera
2014-03-10, 22:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegrisarna
Om det inte är några skador på elledningar och det inte syns någon spillning skulle jag inte tro att problemet är särskilt allvarligt.

Och om ni nu flyttar in efter att en besiktningsman kollat igenom huset så är det ju ganska lätt att bara ställa ut några humana fällor lite här och där, sådana där som gör att man kan släppa ut råttorna någon annanstans.

Själv skulle jag mata råttorna med chokladpraliner tills de blev så mätta att de inte ens orkar tänka på att gnaga på något annat.
Herregud så banalt korkad du är. Du har inget som helst hum om vad råttor kan göra med ett hus.

Inte nog med att de förstör vad som nämnts i andra inlägg. Det tillkommer också det sanslösa obehag man får av de springer över inner tak och i väggar på de tider när normala människor sover.
Citera
2014-03-11, 00:48
Medlem
Hm råttor eller möss -de måste bort-Anticimex direkt
Citera
2014-03-11, 08:44
Medlem
Kom gärna med fler historier.. vi börjar få lite kalla fötter, huset är rätt dyrt från början. Råttorna kan nog ge oss en 100-150' kr i rabatt men inte mer.
Citera
2014-03-11, 09:52
Moderator
Carlboms avatar
Beställ en besiktning från Anticimex. De kan berätta mer exakt om vidden av ert problem och vad det innebär i kostnader.
Citera
2014-03-11, 10:17
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegrisarna

Varför ska man vara human mot skadedjur och släppa ut dem någon annanstans? Då kommer de ju flytta in i någon annans hus. Och ja, att mata råttorna får dem säkert att bli snällare

Några katter är väldigt effektiva när det gäller att bli av med råttor. Problemet är väl att råttorna kan ha hunnit ställa till en hel del skada redan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in