2014-03-11, 10:20
Medlem
Råttor är riktigt allvarligt. Kan förstöra hur mycket som helst och är dessutom ganska "smarta".
Möss är lättare att bli av med men får de väl fäste förökar de sig riktigt snabbt. Tror de är könsmogna efter bara sex veckor.
Citera
2014-03-11, 14:10
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fisalisan
Hur allvarligt kan det vara om ett hus är "angripet" av råttor? Enligt en granne som sett en är de "stora som skator".

Huset är inte speciellt gammalt, byggt med torpargrund på 90-talet. Inga spår av råttorna i själva huset, men något har ätit på pappen till isoleringen på vinden. Inga konstiga lukter eller spillning kunde dock hittas varken i krypgrunden eller på vinden.

De nuvarande ägarna har en fet katt.

Hur stora skador kan man förvänta sig? På mäklaren lät det som att detta är ett hus man inte ens vill ta i med tång. Han gick och rös under hela visningen och visade att han inte ville vara där.

Är det kanske ett trick för att kunna sälja det billigt till en kompis? Säljarens försäkring täcker en sanering, men ev. skador ska köparen stå för genom en friskrivningsklausul.

Huset bör saneras och sedan kontrolleras flera gånger med några månades mellanrum. Aktiva boxar med råttgift bör finnas utplacerade.

Det KAN vara ett hus att undvika.
Citera
2014-03-11, 18:10
Medlem
det hjälper inte om man så matar de med chokladpraliner hela året ,råtter måste gnaga annars dör de

Framtänderna saknar rot och växer hela livet. Råttorna behöver därför gnaga för att slita ner framtändernas spets.

det ända jag kan komma på nu som kan hålla dem ute är glas och plåt

Med vänlig hälsning
t
Citera
2014-03-13, 06:44
Medlem
lukashs avatar
Många sansade inlägg här på slutet. Till TS 150k är en piss i Mississippi när det gäller sanering och åtgärder mot råttor. Du kan själv göra en snabb överslagsräkning vad det blir i tid och material att riva ner, åtgärda samt bygga upp där råttorna kan ta sig in.

Godtar du dessutom det prisavdraget så är du medveten om felet och kan inte göra det gällande om det ej är tal om en råttinvasion i framtiden. Dvs att huset skulle avvika från kärnegenskap.

Men somsagt,,det är du som står där med mössan i hand i om du köper det med prisavdrag och sedan visar sig avdraget ej täcka kostnaderna för åtgärderna. Så med det, jag skulle aldrig köpa ett hus med ett fel du inte vet omfattningen av.

Tro mig, bär jag drabbades av råttproblematiken så fanns tankar om att sälja av hela skiten billigt och med det bli av med problemet så att någon annan hade fått ta hand om det. Antagligen så sitter dina säljare med samma tankar som mig.
Citera
2014-03-13, 10:42
Medlem
Tack för alla svar. Vi har bestämt oss för att vi inte är intresserade av detta hus. Det är trist men vi vill ju inte riskera att bo med råttor resten av vårt liv.

Det ska förstås bli spännande att se vad det slutade på när lagfarten dyker upp.
Citera
2014-03-13, 19:16
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Tack för alla svar. Vi har bestämt oss för att vi inte är intresserade av detta hus. Det är trist men vi vill ju inte riskera att bo med råttor resten av vårt liv.

Det ska förstås bli spännande att se vad det slutade på när lagfarten dyker upp.

Helt rätt!

Kan dölja sig hur stora problem som helst pga rått problemet.

En sak som inte verka tagits upp i tråden är att råttor sprider piss överallt där dom drar fram, så även om inte några synliga skador syns ytligt tex på vinden så kan det var fullt med piss.

På TV visade dom ett inslag om jakt efter råttor på ett hotell i USA, dom lyste med UV ljus (tror jag det var) på sängarna och man såg råttpiss där! fy fan vad otrevligt.
Citera
2014-03-13, 22:05
Medlem
Ceilingcats avatar
Råttor är alldeles för intelligenta för att nöja sig med 'utsatt' mat som ovan nämnda chokladpraliner - dom behöver mental stimulering och de behöver gnaga - och de kan gnaga sig igenom både stål och betong om de bestämmer sig för det. Väldigt bra att ni inte köpte huset.
Citera
2014-03-25, 19:01
Medlem
lukashs avatar
Citat:

Bra att ni hoppa av skiten!

Här har nu ett lysande exempel på vad en råtta kan ställs till: http://hd.se/inrikes/2014/03/25/rattan-fran-helvetet-besokte-solna/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in