2014-03-10, 17:04
Medlem
Maskinisten89s avatar
Hej!

Jag har ingenting emot människor som har bilar som ditt största intresse. Men när jag ser "raggare" så undrar jag vad det är för fel på vissa?

Ett gäng grabbar mellan 18-40 år åker runt i byn och lever fan. Klädda i jeansjackor, jeansvästar, boots, kepsar, snus, ovårdat skägg och hår. Dessa herrar ser ut som någon blandning på "Ronny & Ragge", uteliggare och "riktiga" raggare. Oftast så är dessa extremt fula i ansiktet. I ansiktena har dom även piercingar osv.

Bilen är ofta någon gammal jänkare från 60-talet i extremt dåligt skick. Rostig som fan och extremt grova avgassystem som brötar. Förarna tycker det är extremt kul att varva upp motorn inför dom andra som utbryter i ett stor vrål. WTF?

Jag har själv haft en Cadillac från -68. Gjorde i ordning den, lackerade om den osv. Men inte fan klädde jag mig som en uteliggare och satt i den varje helg precis. Det roliga var ju att greja med den och framför allt vårda den då den var extremt fin i lacken.

Varför sköter man inte bilen? Varför har bilkulturen utvecklats till detta egentligen? Den som har slitnast bil är tuffast?

Denna tråd handlar inte om Volvo-raggare utan om raggare i gamla jänkare som klär sig som uteliggare och missköter bilen.
Senast redigerad av Maskinisten89 2014-03-10 kl. 17:13.
Citera
2014-03-10, 17:19
Medlem
De ungdomar du klagar på står faktiskt originalraggarna närmare än de som står i garaget och putsar bilarna till nyskick... Raggarkulturen gick från början ut på att supa, knulla och leva rövare i största allmänhet, det var först senare som det utvecklades det som kan kallas "bilkultur".
Citera
2014-03-10, 17:19
Medlem
Fapmaster1337s avatar
Jag tycker att om man säger att man har en amerikansk bil så tror många att man beter sig som ovannämnda, vilket ju är synd.
Citera
2014-03-10, 17:26
Medlem
Maskinisten89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
De ungdomar du klagar på står faktiskt originalraggarna närmare än de som står i garaget och putsar bilarna till nyskick... Raggarkulturen gick från början ut på att supa, knulla och leva rövare i största allmänhet, det var först senare som det utvecklades det som kan kallas "bilkultur".
Jag är ingen raggare överhuvudtaget. Men du har ändå fel.

Dom riktiga raggarna vårdade sina bilar. Men det var nog på den tiden innan raggare kallades för raggare. Det var senare som många började bli dräggiga och misskötte sina bilar.

Tro mig! Dessa grabbar jag talar om får inte ligga alls. Om dom får det så väger tjejen 100 kg och har hårig fitta.
Citera
2014-03-10, 17:42
Medlem
Det beror nog på vems historieskrivning du går på...
Vi kan väl kompromissa och konstatera att båda skolorna "genuint motorintresserade" och "sup och rulla runt" samsats i raggarkulturen ända från början.
Citera
2014-03-10, 17:44
Medlem
chuckberrys avatar
Jag kan inte svara för någon annan och anser mig inte vara någon raggare överhuvudtaget men jag hyser en mindre samling med mer eller mindre intressanta amerikanare.
Det jag kan säga är att de som många har en massa fördomar kring är ofta hårt arbetande människor som sätter en stor heder i att göra rätt för sig på alla plan.

Raggarkulturen är ju som vilken subkultur som helst med den skillnaden att den är rotad sedan länge här i Sverige och personligen unnar jag dem glädjen och gemenskapen de har trots att dem kan uppfattas som störande av oss känsliga vanliga.

Risiga bilar till sist. Jag har som sagt en mindre samling med bilar och i höstas fick jag via en god kontakt i Usa ifatt i en Cheva-59 cab med en synnerligen intressant historia, med den vetskapen känns det stört omöjligt och faktiskt onödigt att utplåna dess karaktär trots att folk som inte är insatta alls tar den för en billig rishög. Jag jämför och uppskattar den lite på samma sätt som värderare av antika möbler gör.
Citera
2014-03-10, 17:44
Medlem
GodeGorans avatar
Se South Park-avsnittet "The F-word", HD-gänget där är lite som raggare brukar vara. Uppmärksamhetssökande osv.
Citera
2014-03-10, 18:22
Medlem
IceEyess avatar
Enligt min uppfattning är medparten av folket som äger äldre amerikanare oerhört pedantiska och vårdar sin kärra med stor omsorg.

Beskrivningen som du nämner osar snarare Ronny & Ragge i en halvsliten Ford Taunus.
Citera
2014-03-10, 20:06
Medlem
Quintos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Enligt min uppfattning är medparten av folket som äger äldre amerikanare oerhört pedantiska och vårdar sin kärra med stor omsorg.

Beskrivningen som du nämner osar snarare Ronny & Ragge i en halvsliten Ford Taunus.

Bor du mitt i Stockholm eller?
Där jag bor är många äldre amerikanare sönderslagna, toklåga, och fyllda med fulla människor som ser ut som ts beskrev.

Dom som har fräscha amerikanare är oftast 50+ och kör bilen 5 mil per år.
Citera
2014-03-10, 23:27
Medlem
Vissa prioriterar att puttsa på bilen vissa prioriterar att åka runt skrika gapa supa och visa stjärten
inge konstigare en så

Något som jag aldrig kommer förstå däremot är var dessa raggar hittar en chauför som kör bilen
på ex powermet

va ska du göra ikväll då.
Jo du vet jag ska sitta i bilkö med en buklig kokande skrotbil helt spiknykter tillsammans med en massa fyllon
Citera
2014-03-11, 00:36
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinisten89

Ett gäng grabbar mellan 18-40 år åker runt i byn och lever fan. Klädda i jeansjackor, jeansvästar, boots, kepsar, snus, ovårdat skägg och hår. Dessa herrar ser ut som någon blandning på "Ronny & Ragge", uteliggare och "riktiga" raggare. Oftast så är dessa extremt fula i ansiktet. I ansiktena har dom även piercingar osv.

Bilen är ofta någon gammal jänkare från 60-talet i extremt dåligt skick. Rostig som fan och extremt grova avgassystem som brötar. Förarna tycker det är extremt kul att varva upp motorn inför dom andra som utbryter i ett stor vrål. WTF?

Detta är resultatet efter ett par generationers inavel ute i obygden.
Citera
2014-03-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinisten89
Jag är ingen raggare överhuvudtaget. Men du har ändå fel.

Dom riktiga raggarna vårdade sina bilar. Men det var nog på den tiden innan raggare kallades för raggare. Det var senare som många började bli dräggiga och misskötte sina bilar.

Tro mig! Dessa grabbar jag talar om får inte ligga alls. Om dom får det så väger tjejen 100 kg och har hårig fitta.

Inget fel på en hårig fitta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in