2014-03-10, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
http://www.youtube.com/watch?v=yS_4ZNa1ByI
Räcker med endast några dynamitgubbar in en väska och katastrofen är ett faktum inom några sekunder. I denna dokumentär om Air India crashen från 1985 ser man hur snabbt allt kan gå. Tragiskt om flygbolagen av ekonomiska skäl fortfarande har "vanliga" bagagecontainers ombord och inte den förstärkta varianten.

Räcker ju med en sådan där rörbomb som användes i boston marathon bombningarna , tänk dig ha en sådan konstruktion med spik dessutom , ryms ju i en ryggsäck , gör en jävla skada.
Citera
2014-03-10, 15:35
Medlem
ThunderFucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Om systemet skulle känna igen en bomb varför skulle de då behöva sitta en person som övervakar?

Dubbel sakerhet? Elektronik kan strula. Manskliga faktorn ar ocksa en sakerhetsrisk, saklart, men det ar val battre med tva sakerhetsatgarder an en. Nu sager jag inte att det ar sa, men det ar en mojlighet.
Citera
2014-03-10, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Nu finns det ju också kineser som är muslimer, och som inte alls gillar de andra kineserna

Absolut, uigurerna, men jag tänkte utifrån ett iranskt perspektiv.
Citera
2014-03-10, 15:36
Medlem
Zynas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialEnd
En grej jag dock tycker är ganska intressant, men kanske helt oviktig, är att planet befinner sig på 0 meters höjd några sekunder innan den försvinner på FR24. En bugg?

Den här tråden på FR24 är ganska informativ, antar att den blivit postad här tidigare men kan väl inte skada att kasta fram den igen.

http://forum.flightradar24.com/threads/7146-Malaysia-Airlines-Flight-Goes-Missing-En-Route-to-China-Flight-MH370
Citera
2014-03-10, 15:38
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
För att ett system alltid går efter max/min toleransvärden och behöver hjälp i bedömningar i vissa fall? I dunno

Nu kan eventuella bomben legat i incheckat bagage där kontrollen är mindre. Den borde kunna fjärrutlösas från kabinen med en enkel sändare som slinker igenom passagerarnas säkerhetskontroll.
Citera
2014-03-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Nu kan eventuella bomben legat i incheckat bagage där kontrollen är mindre. Den borde kunna fjärrutlösas från kabinen med en enkel sändare som slinker igenom passagerarnas säkerhetskontroll.

En mobil är ju tillräckligt för att utlösa en bomb.
Citera
2014-03-10, 15:44
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN

De kanske tänkte kapa planet och hotade att fjärrutlösa bomben? Något gick säkert fel, kanske en unge som startade sin mobil på samma frekvens
Citera
2014-03-10, 15:44
Medlem
LadyMysticas avatar
Det later helt otroligt att folk, 2014, faktiskt kan komma igenom alla kontroller med ett (rapporterat) stulet pass. Jag trodde faktiskt inte det var mojligt.

Har muppar sig sakerhetskontrollen i UK ang. mina smycken, folk far ta av sig balten och skor, och sa visar det sig att du kan nyttja ett stulet pass och ut och resa. Amazing.
Citera
2014-03-10, 15:45
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN

Mer an tillrackligt ja. Nagot jag faktiskt tanker ratt mycket pa nar man ser folk sitta och fiffla med mobilerna under resans gang.
Citera
2014-03-10, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Det later helt otroligt att folk, 2014, faktiskt kan komma igenom alla kontroller med ett (rapporterat) stulet pass. Jag trodde faktiskt inte det var mojligt.

Har muppar sig sakerhetskontrollen i UK ang. mina smycken, folk far ta av sig balten och skor, och sa visar det sig att du kan nyttja ett stulet pass och ut och resa. Amazing.

Skorna har jag aldrig behövt ta av mig på svenska flygplatser, bältet dock .kepsen också ibland .
Citera
2014-03-10, 15:46
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Om de uppgifterna kan bekräftas (dvs att täckningen även över havet är god) och flyghöjden indikerades till över 10.000m så tyder det ju i så fall på antingen instrumentationsfel, ett katastrofalt haveri, möjligen kortslutning eller att flygplanet helt enkelt brutits sönder i luften av någon anledning.

Om planet brutits sönder/exploderat i luften där signalen upphörde så borde man ju
ha funnit vrakrester vid den ungefärliga positionen. Dock har de ju nu utökat sökområdet
både på östra och västra sidan av Malackahalvön, så jag antar att de arbetar efter
hypotesen att planet inte kraschade där signalen upphörde.
Citera
2014-03-10, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3

Säkerhetsexperten Evan Booth blev ju populär häromåret när han visade vad man kan tillverka (bomb- och vapenmässigt) av material man hittar i tax free-butiker:

http://boingboing.net/2013/04/07/lethal-weapons-from-duty-free.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in